تفاوت بین مودم و روتر چیست؟

بسیاری از افراد از مودم و روتر برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند، اما بسته به آنچه که به آن نیاز دارید، ممکن است به هر دو دستگاه نیاز نداشته باشید.

به گزارش تکناک، همانطور که اینترنت تکامل یافته است، روش های اتصال نیز تکامل یافته است. مودم‌های اولیه به کابل‌های تلفن وابسته بودند و از برقراری تماس کاربران در حالت آنلاین جلوگیری می‌کردند  و صداهای آزاردهنده واضحی تولید می‌کردند. این دستگاه های قدیمی کند بودند و هر بار فقط از یک کامپیوتر متصل پشتیبانی می کردند.

امروزه می‌توانید چندین رایانه شخصی و چندین دستگاه خانه هوشمند را به شبکه متصل کنید، همه با استفاده از یک مودم. به نوعی از نظر فنی، شما به یک مودم و یک روتر نیاز دارید که منجر به انواع سردرگمی ها شده است. تفاوت بین مودم و روتر چیست؟ آیا به هر دو نیاز دارید یا فقط یکی؟

این مقاله به این مشکلات مهم پاسخ خواهد داد.

مودم چیست؟

مهمترین بخش هر فرآیند راه اندازی اینترنت، مودم است، زیرا بدون آن، حتی نمی توانید اینترنت دریافت کنید. مودم ها (مخفف “modulator-demodulator”) در درجه اول یک دستگاه انتقال هستند.

مودم با ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) و سرورهای بی شماری که اینترنت را تشکیل می دهند از طریق یک کابل کواکس ارتباط برقرار می کند. سپس مودم ها داده های دریافتی را به فرم هایی خوانا تبدیل می کنند که رایانه شما و سایر دستگاه های متصل می توانند از آنها استفاده کنند.

به منظور تسهیل این اتصال، مودم ها از یک آدرس پروتکل اینترنت (IP) استفاده می کنند که آنها را به یک شبکه گسترده (WAN) پیوند می دهد. اگر سخاوتمند باشیم، می‌توانیم اینترنت را به‌عنوان یک شبکه WAN طبقه‌بندی کنیم که جهان را در بر می‌گیرد.

ISP شما چیزهای زیادی را در مورد مودمی که در نهایت استفاده می کنید تعیین می کند. برای شروع، معمولاً باید یک مودم از ارائه دهنده خود اجاره یا خریداری کنید.

در حالی که می توانید مودم های متفرقه را از فروشگاه های خرده فروشی خریداری کنید، همه مودم ها با همه خدمات سازگار نیستند. به عنوان مثال، اگر یک طرح اینترنتی AT&T خریداری کرده و صاحب یک Netgear Nighthawk 32×8 DOCSIS 3.1 هستید، نمی توانید از آن مودم استفاده کنید زیرا فقط با XFINITY، Cox و Spectrum کار می کند. شما باید یک مودم دیگر را اجاره یا خریداری کنید، احتمالاً مودم ارائه شده توسط AT&T.

مودم ها همچنین سرعت آپلود و دانلود و همچنین پهنای باند اینترنت شما را تعیین می کنند. خب، از نظر فنی، طرحی که خریداری می کنید، حداکثر عملکرد سرویس شما را تعیین می کند، اما مودم محدودیت سخت افزاری را بر روی آن اعمال می کند. اگر برنامه ای با اینترنت پرسرعت انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که مودم شما می تواند این سرعت ها را پشتیبانی کند. علاوه بر این، بسته اینترنت شما تعیین کننده مودمی است که می توانید از آن استفاده کنید. اغلب از مودم کابلی استفاده می‌کنند که با خطوط تلویزیون کابلی به اینترنت متصل می‌شود، اما ISPها همچنین می‌توانند مودم‌های Dial-up را ارائه دهند که از خطوط تلفن و مودم‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند که از ماهواره‌های ارتباطی استفاده می‌کنند.

هنگام راه‌اندازی مودم، مکان کلیدی است زیرا همه چیز به یکدیگر متصل است. دستگاه مستقیماً به یک کابل وصل می شود، در حالی که رایانه ها و سایر دستگاه های دارای قابلیت اینترنت به مودم متصل هستند. حتی مودم‌های ماهواره‌ای نیز مشمول این محدودیت هستند زیرا باید به دیش ماهواره‌ای در بالای سقف خانه وصل شوند.

روتر چیست؟

در حالی که مودم ها برای اتصال به اینترنت بسیار مهم هستند، روترها از نظر دامنه کمی محدودتر هستند. روترها به جای انتقال داده ها بین سرورها و رایانه ها، ارتباط بین چندین دستگاه را با انتقال داده بین آنها امکان پذیر می کنند. قبل از ظهور وای فای یا حتی اینترنت مدرن، مردم از کابل های اترنت برای وصل کردن رایانه های خود به روترها و تشکیل یک شبکه محلی (LAN) استفاده می کردند. شبکه‌های محلی در میان بسیاری از گیمرهای اولیه که دور هم جمع می‌شدند و عناوین چندنفره را در رایانه‌هایشان بازی می‌کردند، محبوب بودند.

در حالی که فناوری پشت روترها تغییر کرده و بهبود یافته است، فرض اصلی یکسان است. آنچه ما در مورد روترها فکر می کنیم این روزها از وای فای برای ایجاد یک LAN بین تمام دستگاه های متصل و مودم استفاده می کنند. هنوز هم می توان از روترهای سیمی استفاده کرد، اما روترهای وای فای بسیار رایج تر هستند زیرا به کاربران اجازه می دهند ابزارهای آماده اینترنت و دستگاه های هوشمند خود را تقریباً در هر مکانی قرار دهند. این ویژگی به سازندگان اجازه می دهد تا تلویزیون هایی بسازند که می توانند Netflix و چراغ هایی را که می توانید با تلفن خود کنترل کنید، پخش کنند. روترها همچنین چیزی بیشتر از تبدیل خانه های شما به شبکه محلی انجام می دهند. بسیاری از شرکت ها لایه های بیشتری از امنیت اینترنت را در روترها ایجاد می کنند. اینها شامل فایروال ها و شبکه های خصوصی مجازی (VPN) می شود.

اگر فقط یک رایانه را به اینترنت وصل می کنید، به روتر نیاز ندارید زیرا می توانید رایانه را مستقیماً به مودم وصل کنید، اما هر چیز دیگری نیاز به روتر دارد. حتی اگر فقط می خواهید پلی استیشن 5 خود را به اینترنت وصل کنید، به یک روتر نیاز دارید. همانند مودم‌ها، می‌توانید روتر را از یک ISP اجاره یا خریداری کنید یا از یک خرده‌فروش، مستقیماً یکی را خریداری کنید. با این حال، برخلاف مودم‌های فروشگاهی، روترهای متفرقه معمولاً به اکثر مودم‌ها متصل می‌شوند. با این حال، همیشه باید دقت لازم را انجام دهید و در مورد هر دستگاهی که علاقه شما را برانگیخته است تحقیق کنید، یا حداقل یک روتر تولید شده توسط شرکت سازنده مودم خود را خریداری کنید. برای مثال، روترهای Netgear ممکن است با مودم‌های دیگر کار کنند، اما معمولاً وقتی با مودم‌های Netgear جفت می‌شوند، بهترین حالت را دارند. علاوه بر این، در حالی که روترها نمی‌توانند سرعت آپلود و دانلود اینترنت را افزایش دهند، می‌توانند با محدود کردن عملکرد تبلیغاتی یک طرح، آن را کاهش دهند.

ترکیب مودم-روتر چیست؟

در حالی که بسیاری از مودم ها و روترها دستگاه های جداگانه ای هستند، بسیاری از تولید کنندگان این دو را در یک پوسته قرار می دهند. این ترکیب‌های مودم-روتر دقیقاً همانطور که از نامشان پیداست عمل می‌کنند: آنها به اینترنت متصل می‌شوند، داده‌ها را منتقل می‌کنند و دستگاه‌های مختلف را از طریق کابل‌های اترنت یا وای‌فای به وب متصل می‌کنند. بسیاری از ISP ها این دستگاه ها را ارائه می دهند، اما شما همچنین می توانید آنها را به تنهایی خریداری کنید. مانند خرید مودم های انفرادی، همیشه دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که مودم با ISP شما کار می کند.

از یک طرف، ترکیب‌های مودم-روتر بسیار عالی به نظر می‌رسند. پول و برق کمتری نسبت به مودم و روتر خرج می‌کنید و دستگاه همراه فضای کمتری را اشغال می‌کند و به زمان کمتری برای راه‌اندازی نیاز دارد. این ممکن است درست باشد، اما ترکیب مودم-روتر همراه، پاشنه آشیل یک دستگاه است. اگر مشکلی با یک مودم یا روتر پیش بیاید، شما همچنان یکی دیگر را دارید و جایگزینی آن گران نیست. اما اگر یک ترکیب مودم-روتر از کار بیفتد، باید مبلغ نسبتاً زیادی را برای یک دستگاه جدید خرج کنید.

از بسیاری جهات، هات اسپات ها نوعی ترکیب مودم-روتر هستند. هنگامی که تلفن هوشمند خود را به یک هات اسپات تبدیل می کنید، دستگاه شما از طریق داده تلفن همراه به اینترنت متصل می شود، سیگنال ها را به وای فای تبدیل می کند و با دستگاه های دارای اینترنت متصل می شود. این ویژگی، تلفن‌های هوشمند را به ترکیب‌های مودم-مسیریاب تلفن همراه شما تبدیل می‌کند، اما این فرآیند به دلیل مصرف انرژی باتری و برنامه داده سلولی بلااستفاده است. برای مقابله با این مشکل، برخی از شرکت ها دستگاه های هات اسپات مستقلی را می فروشند که به شما امکان می دهد بدون مودم، روتر یا تلفن به اینترنت متصل شوید. این دستگاه‌ها همانند نقاط اتصال گوشی‌های هوشمند عمل می‌کنند و دارای برنامه‌های داده خاص خود هستند، که آنها را به شکل دیگری از ترکیب مودم-روتر تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.