تقویت حافظه کوتاه مدت به وسیله لیزر درمانی

لیزر درمانی حافظه کوتاه

دانشمندانی که از پتانسیل لیزر درمانی غیرتهاجمی برای بهبود عملکردهای ذهنی از جمله تقویت حافظه کوتاه مدت استفاده می کنند به نتایج اولیه امیدوارکننده ای از طریق روش لیزردرمانی دست یافته اند.

به گزارش تکناک، این امر به وسیله مورد هدف قرار دادن نواحی خاصی از مغز داخل جمجمه با طول موج های خاص نور لیزر اتفاق می افتد.

درمان تجربی مورد بررسی در این مطالعه، تعدیل نوری جمجمه ای (tPBM) نامیده می شود و شامل انتقال فوتون های نور از طریق جمجمه برای ایجاد تغییرات در فعالیت مغز است.

مطالعات نشان داده اند که چگونه این فناوری می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز مانند اکسیژن رسانی به مغز را بهبود بخشد.همچنین محققان در حال بررسی چگونگی استفاده از این تکنولوژی برای درمان اختلالات مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر هستند و کارآزمایی‌های بالینی در حال بررسی اثرات آن بر طیف  اختلالات اوتیسم هستند.

همچنین این مطالعات نشان داده‌اند که tPBM می‌تواند باعث بهبود حافظه در موش‌ها شود،اما این پیوندها هنوز در انسان‌ها کشف نشده بود.دانشمندان دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه پکن چین با استفاده از 90 داوطلب مرد و زن بین سنین 18 تا 25 سال و اعمال نور درمانی لیزری بر روی سمت راست قسمت جلویی مغز،این آزمایش را انجام دادند.

digikala

این ناحیه مغزی نقش بسیار مهمی را در حافظه کوتاه مدت ایفا می کند و تیم تحقیقاتی آن را با  اعمال تغییراتی از tPBM مورد هدف قرار دادند تا هرگونه تاثیر بالقوه بر این عملکرد را کشف کنند.این آزمایش شامل درمان برخی از بیماران با نور لیزر در طول موج‌های 1064 نانومتر و برخی با طول موج‌های کوتاه‌تر بود، در حالی که درمان در برخی دیگر در قشر جلوی پیشانی چپ اتفاق افتاد.همه افراد با لیزر ساختگی تحت درمان قرار گرفتند تا از اثر داروی ساختگی جلوگیری شود.

پس از 12 دقیقه درمان،از داوطلب ها خواسته شد تا خودشان وظایف حافظه را انجام دهند و آنها ملزم به یادآوری جهت یا رنگ مجموعه ای از آیتم ها را روی صفحه ی نمایش شدند.آنهایی که لیزر درمانی را در طول موج 1064 نانومتر دریافت کردند عملکرد بهتری داشتند و به طور متوسط ​​2.1  اجسام را به خاطر داشتند،در حالی که افرادی که به شکل های دیگری درمان را دریافت کردند میانگین  1.9 را به یاد آوردند که معادل 10 درصد بهبود است.

دونگ وی لی،یکی از نویسندگان این مقاله گفت: افراد مبتلا به بیماری هایی مانند ADHD (اختلال بیش فعالی کمبود توجه) یا سایر بیماری های مرتبط با توجه می توانند از این نوع درمان که ایمن، ساده،غیر تهاجمی  و بدون عوارض جانبی است،بهره مند شوند.

در طول آزمایش‌ها، این تیم فعالیت مغزی افراد را با یک نوار مغزی (EEG) که تغییراتی مطابق با بهبود حافظه را نشان می‌داد، بررسی کردند.اگرچه نتایج این مطالعه برای کاربرد بالینی tPBM در آینده بسیار امیدوارکننده است، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد تا مشخص شود که دقیقاً چرا این اثرها را دارد و چقدر این اثرها دوام دارند.

پروفسور اوله جنسن، نویسنده این تحقیق گفت:ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا دقیقاً بفهمیم چرا tPBM این اثر مثبت را دارد،اما ممکن است که نور،میتوکندری (تولید کننده نیرو) را در سلول های عصبی در قسمت جلویی مغز تحریک می کند و این کار تاثیر مثبتی بر کارایی سلول ها دارد.ما همچنین به بررسی اینکه اثرات آن تا چه مدت ادامه دار خواهد بود نیز می پردازیم.مشخصا اگر آزمایش‌ها به مداخله بالینی منجر شود،ما باید فکری برای اثرات طولانی‌ مدت تر بکنیم.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.