کم‌تحرکی در کوتاه مدت هم شما را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند

انسولین رگ های خونی دیابت

تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری نشان می دهد تغییرات کوتاه مدت در سبک زندگی انسان می تواند پاسخ به انسولین در رگ های خونی را مختل کند.

به گزارش تکناک، این تحقیق با قرار دادن داوطلبان بصورت کوتاه مدت در معرض کاهش فعالیت و افزایش مصرف قند انجام شد.

در ضمن این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد مردان و زنان به این تغییرات واکنش متفاوتی نشان می دهند.

مقاومت عروقی به انسولین یکی از عوامل چاقی و دیابت نوع 2 است که نقش مهمی در به وجود آمدن بیماری های عروقی دارد.

محققان مقاومت عروقی به انسولین را در 36 مرد و زن جوان و سالم با قرار دادن آنها در یک دوره 10 روزه کاهش فعالیت بدنی مورد بررسی قرار دادند و تعداد قدم های آنها را از 10هزار  به 5000 در روز کاهش دادند.علاوه بر این،افراد مورد آزمایش مصرف نوشیدنی های شکر دار خود را به شش قوطی نوشابه در روز افزایش دادند.

دکتر Camila Manrique-Acevedo، دانشیار پزشکی گفت: ما می دانیم که بروز مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی در زنان یائسه در مقایسه با مردان کمتر است،اما می خواستیم ببینیم که مردان و زنان چگونه به کاهش فعالیت بدنی و افزایش قند در رژیم غذایی خود در مدت زمان کوتاهی واکنش نشان می دهند.

نتایج نشان داد که فقط در مردان،سبک زندگی کم تحرک و مصرف زیاد قند باعث کاهش جریان خون در پاها و افت پروتئینی به نام آدروپین می شود که حساسیت به انسولین را تنظیم می کند و نشانگر مهمی برای بیماری های قلبی عروقی است.

دکتر Manrique-Acevedo گفت:این یافته‌ها بر تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین،ناشی از انتخاب یک سبک زندگی سرشار از قند و کم تحرک تأکید می‌کند.وی افزود:با دانشی که در دسترس ما است،این اولین شواهد در انسان ها است که نشان می‌دهد مقاومت عروقی به انسولین می‌تواند با تغییرات نامطلوب کوتاه‌مدت سبک زندگی تحریک شود. این مطالعات اولین مستندات مربوط به تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین است که مرتبط با تغییرات در سطوح آدروپین است.

 

دکتر Manrique-Acevedo گفت که مایل است بعدا بررسی کند که چقدر طول می کشد تا این تغییرات عروقی و متابولیک با شکست مواجه شوند و تأثیر نقش جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی  به انسولین را به طور کامل ارزیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.