توقف تولید تراشه M2 اپل

کاهش تقاضای خرید مک بوک باعث شده است که شرکت اپل، تولید تراشه سری M2 را به طور موقت و به مدت دو ماه متوقف کند.

کاهش تقاضای خرید مک بوک باعث شده است که شرکت اپل، تولید تراشه سری M2 را به طور موقت و به مدت دو ماه متوقف کند.

به  گزارش تکناک، بازار لوازم الکترونیکی مصرفی در سال 2022، به دلیل تاثیرات رکود اقتصادی جهانی و ضعف صنعت ساخت تراشه در زمستان، با نوسانات قابل توجهی مواجه بوده است. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از برندها با مشکل تامین تراشه برای محصولات خود روبرو هستند.

اپل تراشه سری M2 را برای اولین بار با مدل های جدید 13 اینچی مک بوک ایر و مک بوک پرو در رویداد WWDC2022 معرفی کرد. در این تراشه، پهنای باند حافظه به 100 گیگابایت بر ثانیه و تعداد ترانزیستورها با استفاده از فناوری 5 نانومتری TSMC به 20 میلیارد افزایش یافته است.

تراشه  M2 اپل با داشتن 4 هسته High-Performance و 4 هسته high-efficiency،  با مصرف انرژی مشابه با M1 کار می‌کند. اما عملکرد M2 سالانه 18 درصد رشد کرده است.

این تراشه دارای یک شبکه عصبی با 16 هسته است که قادر به پردازش تا 15.8 تریلیون عملیات در ثانیه خواهد بود. سرعت پردازش شبکه عصبی تراشه M2، 40 درصد سریعتر از شبکه عصبی تراشه M1 است. همچنین، سرعت حافظه تراشه سری M2 تا 100 گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته و 50 درصد سریعتر از عملکرد حافظه M1 است.

علاوه بر این، تراشه سری M2 اپل تا 24 گیگابایت حافظه را پشتیبانی می‌کند و برای کاربران یک محیط کاری چند وظیفه‌ای دقیق ‌تری را فراهم می کند.

تراشه M2، امکان رمزگشایی ProRes را بر روی مک‌ بوک فراهم می‌کند. ویرایشگران ویدئو می ‌توانند تا ۱۱ ویدئوی 4K را به طور همزمان، بدون لگ زدن و تاخیر ویرایش کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تا ۱۱ جریان ویدئوی4K  و دو جریان ویدئوی 8K را ویرایش کنند. این امکان به طور قابل توجهی بهره‌ وری را افزایش می‌دهد.

با این حال، تجربه استفاده روزانه از تراشه M2اپل تفاوت قابل توجهی با سری M ندارد و در واقع، تنها یک بروزرسانی استاندارد برای تراشه M1 است.

به هرحال، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه تلاش اپل برای توسعه تراشه های سری A، تراشه های سری M و همچنین باند پایه خود، کار را برای کارکنان داخلی اپل دشوار می کند. این همچنین از عملکرد بهتر تراشه A16 نسبت به تراشه A15 جلوگیری می کند. اکنون که این مشکل در تراشه های سری M ظاهر شده است، اپل باید به دقت مسائل داخلی اش را بررسی کند.

این شرکت به طور همزمان  بر روی سخت افزارهای مختلفی از جمله تراشه های باند پایه 5G خود و تراشه های Wi-Fi که بر سایر خطوط تولید تأثیر می گذارد، کار می کند. از این رو، سری جدید مک ‌بوک با وجود دارا بودن جدیدترین پردازنده‌های مرکزی، همچنان نمی‌تواند مردم را برای خرید این مک بوک ها تحریک کند.

با این حال، مک‌ بوک پرو 13 اینچی جدید و مک ‌بوک ایر 13 اینچی با پردازنده M2 در بعضی از جنبه‌ها کمی سبک‌ تر شده‌اند. چیپ حافظه فلش NAND در نسخه‌ 256 گیگابایتی SSD مک‌بوک پرو 13 اینچی جدید حذف شده است. در چیپ اصلی M1، دو چیپ حافظه فلش NAND 128 گیگابایتی وجود داشت، اما M2 فقط یک چیپ حافظه فلش NAND 128 گیگابایتی دارد. به همین دلیل سرعت خواندن SSD نسخه M2 نسبت به M1 کندتر است و در نتیجه مشکل کمبود محصول برای مدل‌ های بعدی مک ‌بوک پرو 14 اینچی و مک ‌بوک پرو 16 اینچی پدیدار شده است چراکه این دو نوت ‌بوک با پردازنده‌های M2 Max و M2 Pro عرضه می ‌شوند.

به نظر می‌رسد مجموعه مک ‌بوک اپل در حال حاضر در بازار با مشکلاتی مواجه است. توقف تولید تراشه M2 اپل نیز تصمیمی ناامیدانه به نظر می‌رسد.  پیش از این، انتظارات مصرف کنندگان از تراشه M2 با فناوری باورنکردنی تراشه M1 افزایش یافت اما چندین کاربر از عملکرد نسبتاً پایین M2 ناراضی بودند. بنابراین اپل تنها زمانی می تواند به پردازنده M3 امیدوار باشد که بخواهد عظمت دوران M1 را دوباره به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.