تولید انرژی خورشیدی از فضا رنگ واقعیت می گیرد

اداره فضایی ژاپن(JAXA) دهه‌ها تلاش کرده‌ تا انرژی خورشیدی از فضا را به زمین انتقال دهد و در سال 2015، به موفقیت خوبی در این بخش رسیدند. اکنون ژاپن آماده است تا این فناوری را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کند.

به گزارش تکناک، یک مشارکت دولتی و خصوصی ژاپنی تلاش خواهد کرد تا اوایل سال 2025 انرژی خورشیدی را از فضا بتاباند. این پروژه توسط نائوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو که از سال 2009 روی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا کار می‌کند، رهبری می شود.

این گروه تحقیقاتی تلاش خواهد کرد مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را در مدار مستقر کند. سپس آن‌ها سعی خواهند کرد انرژی خورشیدی را که آرایه‌ها جمع‌آوری می‌کنند به ایستگاه‌های دریافتی زمینی صدها مایل دورتر بتابانند.

استفاده از صفحات خورشیدی مداری و امواج مایکروویو برای ارسال انرژی به زمین برای اولین بار در سال 1968 پیشنهاد شد. از آن زمان، چند کشور، از جمله چین و ایالات متحده، زمان و هزینه خود را صرف پیگیری این ایده کرده‌اند.

این فناوری جذاب است زیرا آرایه های خورشیدی مداری یک منبع انرژی تجدید پذیر بالقوه نامحدود را نشان می دهند. در فضا، پنل‌های خورشیدی می‌توانند انرژی را بدون توجه به پدیده شب و روز جمع‌آوری کنند و با استفاده از امواج مایکروویو ارسال کنند، ابرها نیز نگران کننده نیستند.

با این حال، حتی اگر ژاپن با موفقیت مجموعه‌ای از آرایه‌های خورشیدی مداری را مستقر کند، این فناوری همچنان به داستان‌های علمی تخیلی نزدیک‌تر خواهد بود تا واقعیت. به این دلیل که تولید آرایه‌ای که می‌تواند 1 گیگاوات انرژی یا تقریباً معادل خروجی یک راکتور هسته‌ای با فناوری‌های موجود تولید کند در حال حاضر حدود 7 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.