تولید سوپر سیب زمینی با ارزش غذایی بالاتر

سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین محصولات غذایی در جهان است، اما با تهدید تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی، سرمازدگی و بیماری ها مواجه است.

به گزارش تکناک، سوال اینجا است که چگونه می توانیم آنها را برای آینده انعطاف پذیرتر و مغذی تر کنیم؟

تیمی از دانشمندان دانشگاه مک گیل راه جدیدی برای یافتن پاسخ با ایجاد یک ابر پان ژنوم سیب زمینی ارائه کرده اند.

پان ژنوم

پان ژنوم مجموعه ای از تمام تغییرات ژنتیکی در یک گونه است، در حالی که یک ابر پانژنوم شامل چندین گونه مرتبط است. محققان گسترده ترین ابر پان ژنوم سیب زمینی را ایجاد کرده اند که 60 گونه سیب زمینی و خویشاوندان وحشی آنها را پوشش می دهد. آنها از ابر رایانه ها برای تجزیه و تحلیل داده های پایگاه های داده عمومی، از جمله بانک های ژن در کانادا، ایالات متحده و پرو استفاده کردند.

ابر پانژنوم سیب زمینی تنوع ژنتیکی غنی این محصول را نشان می دهد که برای اولین بار در حدود 10،000 سال پیش توسط مردم بومی در کوه های جنوب پرو اهلی شد. همچنین به شناسایی ژن‌هایی کمک می‌کند که مسئول ویژگی‌های مهم هستند، مانند مقاومت در برابر بیماری‌ها، تحمل آب و هوای شدید و افزایش کیفیت تغذیه.

بهبود امنیت غذایی

محققان امیدوارند که ابر پانژنوم آنها منبع ارزشمندی برای بهبود محصول سیب زمینی با استفاده از روش های اصلاح سنتی یا ویرایش ژن باشد. هدف آنها ایجاد یک سوپر سیب زمینی است که می تواند با چالش های تغییرات آب و هوایی مقابله کند و امنیت غذایی میلیون ها نفر در سراسر جهان را تضمین کند.

پروفسور مارتینا استرومویک، سرپرست این مطالعه، توضیح داد که سوپر پانژنوم آنها تنوع ژنتیکی سیب زمینی و پتانسیل بهبود محصول امروزی را با اصلاح برخی از صفات ژنتیکی آشکار می کند. وی افزود که گونه های سیب زمینی وحشی می توانند بینش های ارزشمندی را در مورد چگونگی سازگاری با تغییرات آب و هوایی شدید و همچنین افزایش کیفیت تغذیه و امنیت غذایی ارائه دهند.

این مطالعه بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام منابع ژنومی سیب زمینی است که هدف آن ارائه ابزارها و داده های ژنومی برای تحقیق و پرورش سیب زمینی است. این پروژه توسط Genome Canada، Genome Quebec، Agriculture and Agri-Food Canada و بسیاری از ارگان های دیگر تامین مالی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.