فنلاندی‌ها از دی اکسیدکربن غذا تولید می‌کنند

شرکت فنلاندی سولار فودز در حال ساخت اولین کارخانه تجاری خود در نزدیکی هلسینکی است که می تواند مستقیماً از دی اکسیدکربن غذا تولید کند.

شرکت فنلاندی سولار فودز در حال ساخت اولین کارخانه تجاری خود در نزدیکی هلسینکی است که می تواند مستقیماً از دی اکسیدکربن غذا تولید کند.

به گزارش تکناک، این شرکت به دلیل رویکرد خود برای استفاده از پروتئین جایگزین،یعنی پروتئین ساخته شده از میکروب های کشت شده توسط برق و هوا مشهور است و آماده است تا در سال 2023 گام های بزرگی بردارد.

پاسی واینیککا، مدیرعامل شرکت سولار فودز، به مجله New Scientist  گفت:ما کمی از برنامه ریزی که کرده بودیم عقب هستیم،اما شروع کارمان ممکن است تقریباً در سال 2023 آغاز شود.

واینیککا افزود که این کارخانه قادر خواهد بود در سال 100 تن تولید داشته باشد که این مقدار برای چهار یا پنج میلیون وعده غذایی کافی است.

پروتئین جایگزین،یعنی Solein، و استفاده از آن در غذاهای مختلف قبلاً به مدت دو سال در یک کارخانه آزمایشی،تست شده است.اخیراً،سازمان مالیاتی فنلاند یک کمک مالی 34 میلیون یورویی به سولار فودز را تصویب کرد که تا به امروز این رقم بزرگترین کمک مالی عمومی برای کشاورزی سلولی در جهان است.در سپتامبر 2022،سولار فودز نیز به عنوان بخشی از هسته مرکزی استراتژیک اقتصاد هیدروژنی کمیسیون اروپا انتخاب شد.

سولین شبیه یک پودر زرد است
سولین شبیه یک پودر زرد است

جایگزین تغذیه ای مبتنی بر حیوانات

سولار فودز قصد دارد روشی سازگار با محیط زیست برای تغذیه ایجاد کند. واینیککا در مصاحبه ای به Food Matters Live گفت:ما اینجا هستیم تا جایگزینی برای تغذیه مبتنی بر حیوانات تهیه کنیم،این مسئله ماموریت بزرگی است که می‌توانیم بگوییم برای همه شرکت‌های مشابه نیز چالش برانگیز است.دوست داشته باشید یا نه، این یک واقعیت است.رشد دادن و برداشت این نوع تغذیه با منابع بسیار کمتر [و بدون حیوانات] کاری است که قرار است ما انجام دهیم.

این شرکت دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

پروتئین سولین شبیه پودر زرد رنگی است که می توان آن را به غذا اضافه کرد.این پروتئین غیر حیوانی را می توان با انتخاب یک نمونه از خاک که برای انسان ها با بهترین کیفیت بررسی می شود،ایجاد کرد. تا زمانی که یک میکروب مناسب آماده شود،این شرکت قرار است که این پروتئین را کشت کند.سپس آنها را در یک بیوراکتور قرار می دهند که در آنجا تخمیر گاز اتفاق می افتد.

بیوراکتور
بیوراکتور تولید سولین

برای تولید این پروتئین ،این میکروارگانیسم از هیدروژن محلول تغذیه می کند و دی اکسیدکربن را از آب توسط الکتریسیته در طول این فرآیند جدا می کند.سپس با مواد مغذی معدنی به آن ها اجازه می دهد تا اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها، لیپیدها و ویتامین ها را بسازند.

اگر این الکتریسیته از انرژی خورشیدی و بادی تامین شود،می توان غذا را به راحتی بدون انتشار گازهای گلخانه کشت کرد.

در مصاحبه ای با TechCrunch در سپتامبر 2022، واینیککا گفت که Solein خیلی شبیه به مواد غذایی است که مصرف می کنیم.با اینکه این ترکیب جدید است،طعم آن که بسیار ملایم و خنثی است برای همه آشنا است.

چگونه Solein می تواند در یک سیستم تولید مواد غذایی تکامل یافته قرار گیرد؟ واینیککا در پاسخ به این سوال گفت: استفاده از غلات، سبزیجات، میوه ها، گیاهان راه به جایی نمی برد.بنابراین اگر به مشکل اصلی یعنی این مسئله که 80 درصد از همه مشکلات مربوط به غذا،خواه از دست دادن زیستگاه طبیعی یا از بین رفتن جنگل یا هر چیز دیگری، به تولید صنعتی حیوانی مربوط می شود، برگردیم،در واقع استفاده از سولین می تواند 80 درصد مشکل را حل کند.20 درصد دیگر مشکل درصد کالری است،زیرا عمدتاً بخاطر مسئله کالری است که ما کربوهیدرات مصرف می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.