ثبت رکورد جهانی جدید برای پردازنده Core i9 14900KF اینتل

رکوردهای فرکانس پردازنده مدام در حال شکستن هستند و جدیدا پردازنده Core i9 14900KF اینتل با ثبت یک حدنصاب جهانی جدید به فرکانس 9.1 گیگاهرتز دست یافت.

به گزارش تکناک، تیم اورکلاک ایسوس با استفاده از پردازنده جدید Raptor Lake Refresh Core i9-14900KF اینتل، رکورد جدیدی در فرکانس پردازنده‌ها را به دست آورده است. این تیم توانست با استفاده از هلیوم مایع، فرکانس بسیار تاثیرگذاری به مقدار 9043.92 گیگاهرتز را بر روی یک هسته P تکی دست یابد و رکورد جهانی قبلی را به اندازه 35.1 مگاهرتز جابجا کند.

سیستم اورکلاک استفاده شده برای دستیابی به این رکورد جهانی جدید شامل پردازنده Core i9 14900KF اینتل جدید (بدون گرافیک یکپارچه)، 16 گیگابایت حافظه G.Skill Trident Z، مادربرد Asus ROG Maximus Z790 Apex Encore و پاور 1200 واتی Enermax بود.

برای سرمایش، تیم از هلیوم مایع (کمیاب، سردتر و گران‌تر از نیتروژن مایع) استفاده کرد تا به حداقل دمایی منفی 235-240 درجه سانتیگراد برسد. به گفته یکی از اعضای تیم ایسوس به نام SkatterBencher، تیم یک هفته کامل طول کشید تا رکورد جهانی پردازنده را (که اکنون رکورد قبلی محسوب می‌شود) بشکند.

ممکن است 35 مگاهرتز به نظر مقدار زیادی نیاید اما در زمینه رکوردهای فرکانس پردازنده، هر تغییر کوچکی بسیار مهم است. رکورد جهانی قبلی توسط همان تیم اورکلاکینگ ایسوس با استفاده از پردازنده نسل قبلی Core i9-13900KF اینتل، با دستیابی به 9.008 گیگاهرتز ثبت شده بود.

طبیعتا، تیم ایسوس هنوز کارش روی پردازنده Core i9 14900KF اینتل تمام نشده است. پس از کسب نتیجه رکورد جهانی، تیم تلاش کرد و موفق شد به طور موقت به 9.1 گیگاهرتز دست پیدا کند. متأسفانه، سیستم برای اعتبارسنجی امتیاز بیش از حد ناپایدار بود، و این تلاش 9.1 گیگاهرتزی ناموفق بود. با این حال، تصویر فریم‌های 9.1 گیگاهرتز نشان می‌دهد که قابلیت اورکلاکینگ پیشرفته Raptor Lake Refresh ممکن است هنوز به اوج خود نرسیده باشد و در آینده نه چندان دور ممکن است شاهد رکورد جهانی جدیدی باشیم.

پردازنده Core i9 14900KF (Intel CPU family) اینتل جدیدترین پرچمدار شرکت است و دارای معماری CPU Raptor Lake به‌روزرسانی شده اینتل است. یکی از تغییراتی که اینتل برای به‌روزرسانی جدید خود انجام داده است، شامل اضافه کردن فرایند بازبینی شده Intel 7 است که فرکانس‌های پایه یا بوست را بهبود می‌بخشد و قابلیت اورکلاکینگ پردازنده را نیز بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد این بهبودها موثر بوده و به SkatterBencher و تیمش امکان تصدیق (دوباره) نتیجه رکورد جهانی با این پردازنده جدید را می‌دهد.

این زمان برای طرفداران اورکلاک پردازنده بسیار جذاب است. این نتیجه جدید 14900KF، سومین رکورد جهانی شکسته شده در کمتر از یک سال است و همگی با استفاده از پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ Intel (American multinational technology corporation) رقم خورده است. قبل از پردازنده‌های Raptor Lake اینتل که توجه را به خود جلب کردند، AMD با نتیجه رکورد جهانی ۸.۷۲۲ گیگاهرتز بر روی پردازنده قدیمی Piledrive FX 8350 در صدر بود، رکوردی که هشت سال بدون شکست باقی مانده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.