درمان جدید سرطان با فریب سیستم ایمنی بدن

بدیهی است که واکسن های ضد سرطان، پیشرفت های فوق العاده ای در پزشکی هستند، اما اگر به شما بگوییم که می توانید واکسنی را که قبلاً زده اید، تغییر کاربری دهید، چه؟

به گزارش تکناک، دانشمندان روشی را در موش‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را فریب دهند تا به تومورها حمله کند و آن‌ها را با پاتوژنی اشتباه بگیرند که قبلاً به آن واکنش نشان داده است.

به طور کلی، واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی بدن برای ایجاد پاسخ در برابر یک آنتی ژن خاص مرتبط با یک ویروس، باکتری یا سایر عوامل بیماری زا از جمله سرطان، عمل می کنند. اما برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه ماساچوست چگونگی فعال‌سازی مجدد پاسخ ایمنی موجود به سرطان (cancer : group of diseases involving abnormal cell growth and spread) هدف را بررسی کردند.

نیل فوربز، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تقریبا همه افراد با واکسن های گوناگون واکسینه شده اند و اگر بتوانید این واکسن را بگیرید و آن را به سمت سرطان هدف قرار دهید، می توانید از آن برای از بین بردن سرطان استفاده کنید. اما بدیهی است که سرطان ها مولکول های ویروسی را روی سطح خود نشان نمی دهند. بنابراین سوال ما قبل از شروع این مطالعه این بود که آیا می‌توانیم با استفاده از باکتری سالمونلا یک مولکول را در داخل سلول سرطانی قرار دهیم و سپس سیستم ایمنی بدن به آن سلول سرطانی حمله کند، گویی یک ویروس مهاجم است؟

این تیم یک سویه از باکتری سالمونلا را برای جستجوی سلول‌های سرطانی مهندسی ژنتیکی کردند و پس از رسیدن به آن، پروتئین خاصی که در این مورد اووالبومین بود که در تخم مرغ یافت می‌شود را تحویل دادند. این پروتئین در سراسر مایع داخل سلول های سرطانی پخش می شود.

این درمان باکتریایی بر روی موش هایی که سرطان پانکراس داشتند و مهمتر از همه قبلاً علیه اووالبومین واکسینه شده بودند، انجام شد. همانطور که پروتئین از طریق مایع سلولی پخش شد، توجه سیستم ایمنی که قبلاً آماده شده بود را به خود جلب کرد و در برابر تومورها واکنش نشان داد.

از هر هفت موش آزمایشی، سه موش (43 درصد) به طور کامل درمان شدند، در حالی که زمان بقا برای همه آنها به طور چشمگیری افزایش یافت. سپس محققان سلول‌های سرطانی پانکراس را مجدداً به موش‌ها وارد کردند و فهمیدند که این واکنش به اندازه‌ای قوی است که از بروز مجدد بیماری جلوگیری کند.

فوربز می‌گوید: هیچ یک از تومورها رشد نکردند، به این معنی که موش‌ها نه تنها نسبت به اووالبومین بلکه نسبت به خود سرطان ایمنی داشتند. در واقع با این کار سیستم ایمنی یاد گرفت که تومور یک عامل ایمنی زا است.

امید این است که در نهایت، به بیماران سرطانی واکسنی تزریق شود که در آن ماده فعال پروتئینی از پاتوژنی باشد که قبلاً علیه آن واکسینه شده‌اند. اما همانطور که این مطالعه تاکنون امیدوارکننده به نظر می رسد، مهم است که به خاطر داشته باشید که این نتایج بسیار ابتدایی هستند و فقط روی موش ها و تعداد کمی از آنها آزمایش شده اند. آزمایشات حیوانی بیشتری برای اطمینان از ایمنی این روش قبل از شروع آزمایشات انسانی مورد نیاز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.