کشف سلاحی جدید علیه سرطان مغز

محققان بریگهام درمانی مبتنی بر سلول‌های بنیادی دوقلو برای سرطان مغز متاستاز ارائه کردند. این سلول‌ها با فعال‌سازی سیستم ایمنی، رشد تومور را کنترل می کنند.

به گزارش تکناک، یکی از سلول‌های بنیادی، ویروسی را آزاد می‌کند و سلول دیگر با تغییرات ژنتیکی برای مقاومت در برابر ویروس، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این درمان که در موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بود، نویدبخش آزمایش‌های بالینی در آینده است. بیماران مبتلا به ملانوم با گسترش بیماری به مغز، تنها چهار تا شش ماه شانس بقا دارند.

درمان‌های ایمنی، با استفاده از قدرت سیستم ایمنی برای حمله به سلول‌های سرطانی، به دلیل پتانسیل تحول درمان این نوع سرطان، به تازگی جذابیت بیشتری برای محققان یافته‌ است.

این درمان سرطان مغز طراحی شده توسط محققان بیمارستان بریگهام ، از یک مدل سلول های بنیادی دوقلو مهندسی شده به منظور به حداکثر رساندن حمله به سلول های سرطانی که به بخشی از مغز به نام لپتومننژ گسترش یافته اند، استفاده می کند. یکی از این سلول های بنیادی، یک ویروس کشنده سرطان (آنکولیتیک) را آزاد می کند که این استراتژی در آزمایش های قبلی در کاهش رشد تومور، کارآمد بود. استفاده از سلول‌های بنیادی برای انتقال ویروس، میزان انتشار ویروس را تقویت می‌کند و تضمین می‌کند که ویروس قبل از انتشار روی سلول‌های سرطانی، توسط آنتی‌بادی‌های در گردش تجزیه نمی‌شود.

با این حال، ویروس انکولیتیک همان سلول‌هایی را که آن را آزاد می‌کنند را نیز از بین می‌برد و به خودی خود آن را به یک گزینه درمانی ناپایدار تبدیل می‌کند. بنابراین، دانشمندان از روش ویرایش ژن CRISPR/Cas9 برای ایجاد یک سلول بنیادی دوم استفاده کردند که نمی‌تواند توسط ویروس انکولیتیک مورد هدف قرار گیرد و در عوض پروتئین‌هایی (تعدیل‌کننده‌های ایمنی) را آزاد می‌کند که سیستم ایمنی را برای کمک به مبارزه با سرطان تقویت می‌کند.

سلول‌های بنیادی دوقلو را می‌توان از طریق تزریق داخل نخاعی که تکنیکی است که قبلاً در درمان سایر بیماری‌ها استفاده می‌شده است، به بدن وارد کرد. برخلاف سایر روش های ایمنی که در سال های اخیر ظهور کرده اند، نیازی به تجویز مکرر نیست. نویسندگان تاکید می‌کنند که این رویکرد می‌تواند در درمان سایر سرطان مغز دارای متاستاز مغزی مانند سرطان ریه و سینه نیز مورد استفاده قرار گیرد و در تلاش برای طراحی درمان‌های مشابه برای این نوع سرطان‌ها هستند.

قابل ذکر است که نویسندگان توانستند یک نمونه موش را آزمایش کنند که به طور واضح نشان دهنده یک نمونه انسانی سرطان مغز با متاستاز لپتومننژیال است که از آن برای آزمایش درمان خود استفاده کردند. آن‌ها متوجه شدند که این درمان با موفقیت پاسخ‌های ایمنی را در آزمایش آنها فعال می‌کند و پاسخ‌های انسانی را تقلید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.