یک کشف عجیب در مورد سیستم شنوایی انسان

دفعه بعد که قصد داشتید حرف های خودمانی و شادی بخش را در گوش کسی زمزمه کنید، بهتر است از سمت چپ او این کار را انجام دهید.

به گزارش تکناک، دانشمندان علوم اعصاب در موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان (EPFL)، تمایل عجیبی را در انسان ها برای شنیدن صداهای خوشایند در سیستم شنوایی انسان کشف کردند.

بر اساس اسکن مغزی 13 بزرگسال، صداهای با حس مثبت، مانند خنده، هنگامی که از سمت چپ شنیده می شوند، فعالیت عصبی قوی تری را در سیستم شنوایی مغز ایجاد می کنند، که نشان می دهد قشر شنوایی انسان به طور خاص برای اصواتی تنظیم شده است که ما را خوشحال کند.

اینکه اساسا چرا چنین ترجیحی در سیستم شنوایی انسان وجود دارد، مشخص نیست. آزمایش‌ها فقط بر تغییرات فعالیت در قشر شنوایی متمرکز بودند. اینکه چگونه چنین تغییری در قشر شنوایی به درک افراد از آن صداها تبدیل می شود، ناشناخته است و باید در تحقیقات آینده آزمایش شود.با این حال، مطالعات قبلی نشان داده‌اند گوش چپ می‌تواند به راحتی لحن احساسی در صدای یک فرد را شناسایی کند.

از آنجایی که گوش چپ ابتدا اطلاعات را به نیمکره راست قشر شنوایی می رساند، فرض بر این بود که سمت راست مغز باید در پردازش احساسات بهتر از سمت چپ باشد.اما این نتایج اخیر نشان می دهد که ممکن است این پاسخ درستی نباشد.

هنگامی که شرکت کنندگان در این مطالعه از سه جهت مختلف چپ، مرکز یا راست به صداهای شاد انسان گوش دادند، هر دو طرف قشر شنوایی آنها فعال شد.

با این حال، صدا‌هایی که تنها در سمت چپ شنیده می‌شوند، پاسخ عصبی بسیار قوی‌تری را برانگیخته‌اند.

ساندرا دا کوستا، عصب شناس از EPFL، می گوید: این اتفاق زمانی که صداهای مثبت از جلو یا راست می آیند رخ نمی دهد.

ما همچنین نشان می‌دهیم که صداهایی با ظرفیت عاطفی خنثی یا منفی، به عنوان مثال مصوت‌های بی‌معنا یا فریادهای ترسناک، و صداهایی غیر از صداهای انسانی این ارتباط را با سمت چپ ندارند.

جهت یک صدا به وضوح می تواند بر کیفیت آن صدا تأثیر بگذارد. آژیر آمبولانس را تصور کنید که به سمت شما حرکت می کند و سپس دور می شود. جهت یک صدا همچنین می تواند بر درک ما  نیز تأثیر بگذارد.

افزایش حساسیت به صداهای خاص که از جهات خاص می آیند، مفهوم تکاملی گسترده ای را ایجاد می کند. بقای انسان در هزاره های گذشته بدون شک به مشکوک بودن بیش از حد به صداهایی که مخفیانه از پشت سر می رسید بستگی داشت. اما تمایل به شنیدن صداهای احساسی از سمت چپ به راحتی با این استدلال قابل توجیه نیست.

ثابت شده است که برخی از عملکردهای مغز بیشتر در سمت چپ آن قرار دارند تا در سمت راست و بالعکس، اما در این مورد خاص، به نظر این واقعیت نمی تواند این نتایج را توضیح دهد.

در حالی که نیمکره راست قشر شنوایی پاسخ قوی تری به صدای شاد انسان در ناحیه ای به نام L3 نشان داد، هر دو طرف مغز توسط صداها در آزمایش ها فعال شدند.

استفانی کلارک، عصب‌شناس، می‌گوید: در حال حاضر مشخص نیست که ترجیح قشر شنوایی اولیه برای صداهای مثبت انسان از سمت چپ در طول رشد انسان ظاهر می‌شود و آیا این یک ویژگی منحصر به فرد انسانی است یا خیر؟

زمانی که این موضوع را درک کنیم، ممکن است حدس بزنیم که آیا این به چپ دست یا راست دست بودن و آرایش نامتقارن اندام های داخلی مربوط می شود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.