برندگان جایزه جهانی ساختمان سال معرفی شدند

پروژه برنده به مسیر رویایی ایران تعلق گرفت/ اتصال پارک تفریحی ورزشی به خیابان فرهنگی که توسط طراحی

برندگان جایزه جهانی ساختمان سال در روز پایانی جشنواره سالانه جهانی معماری (WAF) در لیسبون پرتغال معرفی شدند.

به گزارش تکناک، برج Quay Quarter، توسط گروه معماری3XN ، به دلیل طراحی چشم نواز و تغییر کاربری هوشمندانه یک برج بلند قدیمی، به عنوان بهترین ساختمان جدید جهان مورد استقبال قرار گرفت.

برج Quay Quarter در نقطه ای برجسته در سیدنی، استرالیا، در نزدیکی خانه اپرا معروف شهر واقع شده است. این آسمان خراش با حداکثر ارتفاع 206 متر به شکل مجموعه ای از پنج بلوک متعادل روی هم سوار شده است.

شکل غیرمعمول آن فضاهای آتریوم(یک سالن ورودی با سقف باز یا حیاط مرکزی در یک خانه رومی باستان) متعددی در داخل به همراه فضای اداری انعطاف پذیر با مناظر عالی و نور طبیعی فراوان ارائه می‌دهد.

برج Quay Quarter در سیدنی استرالیا به عنوان بهترین ساختمان جدید جهان در جشنواره جهانی معماری 2022 انتخاب شد.
برج Quay Quarter در سیدنی استرالیا به عنوان بهترین ساختمان جدید جهان در جشنواره جهانی معماری 2022 انتخاب شد.

از نظر ساختاری، این ساختمان بیشتر یک بازسازی اساسی است و معماران 3XN از هسته و بسیاری از ستون‌‌ها و تیرهای یک برج اداری مستطیلی شکل سال 1976 موجود در این مکان ، دوباره استفاده کرده‌اند.

پل فینچ، مدیر برنامه جشنواره جهانی معماری، گفت: برنده این جایزه مامور فراهم کردن ساختمانی در یک سایت در سطح جهانی و حفظ بخش عظیمی از یک برج تجاری 50 ساله موجود شد. نتیجه آن یک نمونه عالی از استفاده مجدد سازگار بود. این استفاده مجدد، موجب کاهش انتشار کربن گردید. همچنین نمونه ای از طراحی فضای کاری پیش بینی و ایجاد شده قبل از کووید با فراهم کردن فضایی سالم و جذاب برای کاربران پس از همه گیری است.

جایزه طراحی منظره طبیعی سال

جایزه طراحی منظره طبیعی سال به آتلیه Shancun دانشکده معماری دانشگاه Tsinghua و موسسه طراحی معماری Anshun برای پروژه ای به نام حفظ و احیای منظره طبیعی روستایی گائودانگ(دهکده گروه اقلیت قومی بویی در جنوب غربی چین) اعطا شد. این روستا با محوریت یک روستای سنتی در یک منطقه کوهستانی دورافتاده ساخته‌شده‌است و شامل بازسازی و تعمیر سازه‌های موجود و بازسازی زهکشی خندق‌ها و مزارع شالیزاری آن می‌شود و تضمین‌کننده دوام این روستا برای نسل‌های آینده است.

جایزه پروژه آینده سال

جایزه پروژه آینده سال به بهترین طراحی معماری تکمیل نشده جهان تعلق می گیرد. برنده امسال پروژه مسیر رویایی ایران ( اتصال پارک تفریحی ورزشی به خیابان فرهنگی ) طراحی شده توسط CAATStudio است. این پروژه شامل مسیر جدید پیش بینی شده عابر پیاده و دوچرخه در قسمت غربی تپه های عباس آباد تهران می‌شود. در این پروژه از مواد بومی و فرم های هندسی پیچیده استفاده خواهد شد.

جایزه WAFX

جایزه WAFX به پیشنهادهایی که با هدف مقابله با چالش های جهانی ارائه می‌شود، تعلق می‌گیرد. برنده امسال پروژه BAD است، که با داده‌های مشارکتی همراه با گروه معماریGuallart برای ساخت پروژه The Tower of Life آنها، در سنگال آفریقا به تصویر کشیده شده است. این پروژه یک آسمان خراش مفهومی با نمایی از خاک رس محلی و تهیه شده با چاپ سه بعدی، فضای سبز و منابع انرژی تجدید پذیر زیادی است.

جایزه بهترین استفاده از الوار مجاز

جایزه بهترین استفاده از چوب مجاز ، که ساختمان را به منبع پایدار تبدیل می کند، توسط OHLAB در منطقه پاسئو مایورکا اسپانیا طراحی‌شده‌است. داوران استفاده از نور طبیعی و بهره وری انرژی در این پروژه را ستودند. این پروژه تابع استاندارد ساختمان سبز در نظر گرفته‌شد، که برای حفظ دمای آسایش در داخل، صرف نظر از آب و هوا، به انرژی بسیار کمی نیاز دارد.

جایزه بهترین استفاده از چوب تایید شده، که ساختمان های ساخته شده از چوب پایدار را تبلیغ می کند، به پاسئو مایورکا 15 اسپانیا، توسط OHLAB تعلق گرفت.
جایزه بهترین استفاده از چوب تایید شده، که ساختمان های ساخته شده از چوب پایدار را تبلیغ می کند، به پاسئو مایورکا 15 اسپانیا، توسط OHLAB تعلق گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.