جدیدترین جت مافوق صوت جهان آماده پرواز است

پس از 20 سال وقفه، شرکت بوم سوپرسونیک اعلام کرد که نمونه اولیه جت مافوق صوت، گواهینامه آزمایشی را دریافت کرده است و این یعنی پرواز تجاری مافوق صوت یک گام دیگر به واقعیت نزدیک می شود.

به گزارش تکناک، با بازنشستگی کنکورد در سال 2003 پروژه های مختلفی برای معرفی مجدد پرواز مافوق صوت تجاری در حال انجام است. همانطور که پیشرفت های مهندسی منتظر بودجه های موجود است این پروژه ها در مراحل مختلف توسعه یا عدم توسعه قرار می گیرند.

اما یکی از بزرگترین موانع توسعه، شکل بدنه و طرح‌های بال است که می‌تواند غرش شکستن دیوار صوتی را به صدایی در سطح بسته شدن درب یک خودرو تبدیل کند.

در پایگاه هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا، بوم سوپرسونیک آزمایش‌های زمینی نمونه اولیه جت مافوق صوت XB-1 خود را انجام داده است. این هواپیما در مقیاس یک سوم ساخته شده و به عنوان بخشی از پروژه توسعه هواپیمای مافوق صوت Overture به شمار می آید. آخرین دور آزمایشات انجام تست تاکسی در آستانه اولین پرواز است.

علاوه بر آزمایش‌ها، FAA به XB-1 گواهی صلاحیت پروازی آزمایشی اعطا کرده است که به هواپیمای آزمایشی اجازه می دهد اولین پرواز خود را با خلبان آزمایشی ارشد بیل شومیکر و کمک خلبان آزمایشی تریستان براندنبورگ انجام دهد. در کنار تمرین های شبیه سازی، خلبانان در حال تمرین با مربی یک هواپیمای T-38 هستند که به عنوان هواپیمای تعقیب در طول آزمایشات پرواز عمل خواهد کرد.

XB-1 با داشتن کامپوزیت کربن و بدنه تیتانیوم و بال دلتای اصلاح شده با دهانه 5.2 متری از سه موتور جنرال الکتریک J85 استفاده می کند که سوخت هوانوردی پایدار (SAF) را با نیروی رانش ترکیبی 12،300 پوند می سوزاند و به آن اجازه می دهد با سرعت 1.7 ماخ پرواز کند.

بیل شومیکر، خلبان آزمایشی ارشد بوم سوپرسونیک گفت: پیشروی به سمت اولین پرواز با XB-1 در پایگاه هوایی و فضایی موهاوی انجام می شود که بیش از 50 پرواز اولیه و سایر رویدادهای مهم هوانوردی را در خود جای داده است. من مشتاقانه منتظر پرواز با XB-1 هستم و امیدوارم رویای سفر مافوق صوت تجاری را به واقعیت تبدیل کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.