جدیدترین چیپست پرچمدار کوالکام چه ویژگی هایی دارد؟

 اگر از نزدیک نسخه‌های چیپست پرچمدار کوالکام را دنبال کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که 8 Gen 2 با یک پیکربندی نسبتاً عجیب و غریب عرضه شده است.

به گزارش تکناک، این چیپست دارای یک هسته اصلی، چهار هسته عملکرد و سه هسته کارآمد بود. اکنون اسنپدراگون 8 نسل 3 به تازگی در Geekbench 6.1.0 ظاهر شده است.

با نگاه دقیق‌تر به کارت امتیاز 8 نسل 3، می‌بینید که کوالکام یک بار دیگر تنظیمات هسته را تغییر داده است. چه تغییراتی را کوالکام اعمال کرده است؟ نتایج Geekbench 6 تراشه نشان می‌دهد که کوالکام یک هسته کارایی را حذف کرده و یک هسته عملکرد اضافی اضافه کرده است. همچنین، هسته‌های عملکرد در حال حاضر سرعت‌های ساعتی متفاوتی دارند.

برای کسانی که آشنایی کافی ندارند، Snapdragon 8 نسل 2 با یک تنظیم هسته 1 + 2 + 2 + 3 عرضه شد. این تراشه دارای یک هسته Cortex X3 است که در نسخه‌های Plus و “برای گلکسی” با سرعت 3.36 گیگاهرتز عمل می‌کند. دو هسته Cortex A715 و 2 هسته Cortex A710 نیز وجود دارند. این هسته‌ها از نوع عملکردی هستند و با سرعت 2.8 گیگاهرتز ساعت‌گذاری شده‌اند.

سرانجام، Snapdragon 8 نسل 2 با سه هسته Cortex A510 همراه بود. این هسته‌ها هسته‌های کارایی هستند که با سرعت 2.0 گیگاهرتز عمل می‌کنند.

با این حال، در اسنپدراگون 8 نسل 3، کوالکام به پیکربندی 1 + 3 + 2 + 2 روی آورده است. اولین هسته یک هسته Cortex X4 است که با سرعت 3.30 گیگاهرتز عمل می‌کند. سه هسته عملکردی با سرعت 3.15 گیگاهرتز و دو هسته عملکردی با سرعت 2.96 گیگاهرتز وجود دارند. این هسته‌ها خوشه‌هایی از هسته‌های عملکردی هستند.

در نهایت، دو هسته کارآمد با فرکانس 2.27 گیگاهرتز در اسنپدراگون 8 نسل 3 کار می کنند. مشاهدات کلیدی از این مقایسه پیکربندی ها این است که  8 نسل2   دارای کلاسترهای هسته عملکرد متفاوتی بود اما سرعت ساعت یکسانی داشت. در عین حال، چیپست پرچمدار جدید دارای فرکانس 2.96 گیگاهرتز برای یک خوشه و 3.1 گیگاهرتز برای خوشه دیگر است.

مشخص نیست که آیا این هسته‌های عملکردی هسته‌های Cortex یکسان هستند یا خیر. همچنین، درباره مدل هسته خوشه کارایی نیز هیچ گونه اطلاعات رسمی وجود ندارد. اما شرکت ARM در حال حاضر مدل‌های بهبود یافته A720 و A520 را عرضه کرده است که مدل‌های بهبود یافته هسته‌های A710 و A510 هستند. بنابراین، احتمالاً آن‌ها را در  8 نسل 3 خواهیم دید.

دستاوردهای عملکرد

پیکربندی 1 + 3 + 2 + 2 یا 1 + 5 + 2 اسنپدراگون 8 نسل 3 با تنظیماتی که ARM هنگام طراحی هسته ها در نظر گرفته بود مطابقت دارد. برای این پیکربندی، هسته X4 چیپست جدید قصد دارد 15 درصد عملکرد بالاتری را با قدرت برابر با اسنپدراگون 8 نسل 3 ارائه کند.

همچنین، ARM قول داده است که با همان عملکرد، بهره‌وری 25٪ بیشتر را نسبت به Snapdragon 8 نسل 2 را ارائه دهد. اما انتظارات از هسته X4 در Snapdragon 8 نسل 3 این بود که به سرعت 3.4 گیگاهرتز برسد. این سرعت ساعت به طور نزدیکی با تراشه‌های Snapdragon 8+ نسل 2 یا 8 نسل 2 برای گلکسی که در 3.36 گیگاهرتز است، همخوانی دارد.

قبلاً، یک گزارش نشان داد که هسته X4 در 8 نسل 3 با سرعت 3.7 گیگاهرتز عمل می‌کند. اما همانطور که از تصویر نتایج Geekbench 6 زیر مشاهده می‌کنید، سرعت ساعتی آن 3.30 گیگاهرتز است. دیدن سرعت کلاک 3.7 گیگاهرتز در هسته اصلی شگفت انگیز خواهد بود.

با این حال، حتی با گره جدید از TSMC، کوالکام ممکن است سرعت ساعت را در دستگاه‌هایی که به طور غیرفعال خنک می‌شوند، ندیده باشد. اما دوباره، نتیجه عملکردی که توسط Geekbench 6 به نمایش درآمده است، مربوط به گلکسی 24+ است و هنوز به طور رسمی منتشر نشده است. بنابراین، احتمال وجود دارد که کوالکام و سامسونگ تغییراتی را انجام دهند و سرعت ساعتی هسته X4 را بیشتر بهبود بخشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.