جلوگیری از عفونت های بیمارستانی با یک واکسن جدید

بیمارستان ها باید مکانی برای درمان باشند، اما بیماران اغلب عفونت‌های جدیدی را در آنجا می‌گیرند که خطرناک هستند و درمان آنها سخت است.

به گزارش تکناک، یک واکسن جدید که در بدو ورود به بیمارستان داده می‌شود، می‌تواند با فعال کردن یک واکنش متفاوت سیستم ایمنی، از عفونت‌های طیفی از باکتری‌ها و قارچ‌های مقاوم به دارو جلوگیری کند.

با وجود تعداد زیادی از افراد بیمار در یک محیط نزدیک بهم و بسته، شاید تعجب آور نباشد که عفونت های اکتسابی در بیمارستان شایع هستند. باکتری‌های موجود در آنجا به‌طور منظم در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند و با مقاومت بسیار، قبل از اینکه روی دست‌های پزشک یا تجهیزات پزشکی قرار بگیرند، به بیماران جدید منتقل شوند. این عفونت ها می توانند کشنده باشند، به ویژه برای بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه یا با سیستم ایمنی ضعیف هستند.

برای جلوگیری از این عفونت ها، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) اکنون نوع جدیدی از واکسن را ساخته اند که می تواند به بیماران در بدو ورود به بیمارستان داده شود تا از ابتلای آنها به طیف وسیعی از عفونت ها در طول اقامتشان جلوگیری کند.

بیشتر واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی سازگار برای تولید آنتی بادی هایی که یک پاتوژن خاص را هدف قرار می دهند، کار می کنند. اما این واکسن جدید به روشی متفاوت عمل می کند و در عوض سیستم ایمنی ذاتی را فعال می کند تا تولید یک سری از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها را تقویت کند. این واکسن‌ها در تمام بافت‌های بدن یافت می‌شوند، جایی که مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را شناسایی و از بین می‌برند. این واکسن به‌جای اینکه یک هدف را مشخص کند، به طور موثر طیف گسترده‌ای از اهداف را ایجاد می‌کند.

برایان لونا، نویسنده این مطالعه گفت: در صورت عدم استفاده از این واکسن جدید، چندین واکسن باید به طور همزمان برای محافظت در برابر کل میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک که باعث عفونت‌های اکتسابی از مراکز درمانی می‌شوند، استفاده شوند.

این واکسن روی موش ها در دو آزمایشگاه مستقل آزمایش شد و میزان ماکروفاژها در جریان خون این حیوانات به طور قابل توجهی افزایش یافت. این امر آنها را در برابر عفونت های خون یا ریه ناشی از چندین گونه باکتری مقاوم به دارو، مانند  MRSA، E. coli، Enterococcus faecalis، Acinetobacter baumannii، Klebsiella pneumoniae، و Pseudomonas aeruginosa، و همچنین قارچ های رایج Rhizopus delemar و  Candida al ، محافظت کرد.

مشخص شد که یک دوز واحد ظرف 24 ساعت شروع به کار می کند و تا 28 روز ادامه می یابد، پس از آن می توان دوز دوم را برای افزایش دوباره اثربخشی تجویز کرد. نکته مهم این است که این واکسن از سه ماده تشکیل شده است: هیدروکسید آلومینیوم، لیپید مونوفسفوریل A که قبلاً توسط FDA برای استفاده در واکسن‌ها در انسان تأیید شده است، به علاوه بخشی از یک قارچ پوستی معمولی.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این واکسن می‌تواند به پیشگیری از مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از عفونت‌های بیمارستانی کمک کند و رشد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهد زیرا به داروهای کمتری نیاز است. گام‌های بعدی برای رسیدن به این هدف، آزمایش‌های بالینی انسانی است که محققان قصد دارند در آینده با کمک FDA روی آن کار کنند.

این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.