چگونه از داده های شخصی‌ مقابل هوش مصنوعی حفاظت کنیم؟

امسال شاهد یک رشد پایدار در حوزه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) بوده‌ایم و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل نیز در این مسیر وارد شده اند.

به گزارش تکناک، با وجود پیشرفت‌های بزرگ در حوزه هوش مصنوعی، هزینه‌هایی نیز وجود دارد. مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شده توسط شرکت‌ها برای آموزش نیازمند داده‌های عمومی هستند و به طور معمول، شرکت‌ها از داده‌های عمومی برای آموزش آن‌ها استفاده کرده‌اند.

با این حال، در برخی مواقع، این داده های شخصی‌ شامل اطلاعات شناسایی شخصی (PII) بوده و این امر موجب ایجاد مشکلات حریم خصوصی برای شرکت‌ها و کاربران شده است.

اگر شما با این موضوع مشکل دارید و می‌خواهید کنترل داده های شخصی‌ خود را به دست بگیرید، می‌توانید با متا این کار را انجام دهید. این غول رسانه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد ، در صورتی که نمی‌خواهند متا از داده‌هایشان برای آموزش مدل‌های مختلف هوش مصنوعی استفاده کند، درخواست خود را به شرکت ارسال کنند. متأسفانه، این فرم فقط شامل خدمات و منابع شخص ثالث است و این بدان معناست که شما نمی‌توانید از متا درخواست کنید که از داده‌های جمع‌آوری شده از خدمات خود مانند فیسبوک و اینستاگرام استفاده نکند.

مدل‌های هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برنامه‌های کامپیوتری هستند که با استفاده از پیش‌بینی‌ها و الگوها، محتوای جدیدی را ایجاد می‌کنند. برای توانایی تشخیص این الگوها، مدل‌ها بر روی میلیاردها قطعه‌داده از منابع مختلف آموزش داده می‌شوند.

این منابع می‌توانند شامل اطلاعاتی باشند که به صورت عمومی در اینترنت قابل دسترسی است یا از منابع دارای مجوز تهیه شده‌اند. (معمولاً به این منابع منابع شخص ثالث گفته می‌شود.)

با این حال، شما هنوز می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر از متا درخواست کنید که داده‌های شخص ثالث را حذف کند:

  1. به فرم حقوق شخصی داده‌های هوش مصنوعی مولد فیسبوک بروید.
  2. در این مرحله، سه گزینه به شما ارائه می‌شود. شما می‌توانید از فیسبوک درخواست کنید تا تمامی داده‌هایی که درباره شما دارد را در اختیارتان قرار دهد یا می‌توانید درخواست حذف داده را انتخاب کنید. گزینه دوم را برای حذف داده‌ها انتخاب کنید.
  3. پس از انتخاب، کشور محل اقامت، نام و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. اگرچه فرم به آن اشاره نمی‌کند، استفاده از آدرس ایمیل حساب فیسبوک خود زمان پر کردن فرم توصیه می‌شود.
  4. پس از تکمیل، روی “ارسال” کلیک کنید تا جزئیات را با فیسبوک ارسال کنید.

متا زمان مطابقت پس از ارسال درخواست را ذکر نکرده است. با این حال، شرکت توضیح داده است که ارسال فرم به تنهایی شما را مستعد حذف داده‌ها نمی‌کند. پس از دریافت درخواست شما، متا آن را بررسی کرده و با قوانین حریم خصوصی کشور عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.