خطرات فیلتر سیگارهای دور ریخته شده چیست؟

مطالعات جدید نشان می دهد که فیلتر سیگار های دور ریخته شده، باعث آزاد شدن هزاران ماده سمی و مسمومیت لارو پشه های آبزی می شوند. محققان به همین دلیل از ممنوعیت کامل سیگار حمایت می کنند.

به گزارش تکناک، رایج ترین شکل زباله در جهان، فیلتر سیگار است. ته سیگار تقریبا در همه جا دیده می شوند. خیابان ها، پیاده روها، ایستگاه های اتوبوس، پارک ها و حتی سواحل، آنها همه جا هستند.

فیلتر های سیگار علاوه بر این که  ناخوشایند باشند، تهدیدی جدی برای محیط زیست به حساب می آیند. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ در این زمینه انجام شد نشان داد که میکروالیاف و مواد شیمیایی که از فیلترهای سیگار به بیرون نشت می کنند، برای لاروهای آبزی سمی هستند.

دکتر بتانی کارنی آلمروث، متخصص در این زمینه می گوید: ته سیگارها مملو از هزاران ماده شیمیایی سمی و الیاف میکروپلاستیک هستند. این زباله ها بسیار خطرناک هستند.

وقتی سیگار را خاموش می کنید، خاموش بودن از سمی بودن آن جلوگیری نمی کند. فیلترهای سیگار می تواند حاوی 7 هزار ماده شیمیایی و همچنین الیاف میکروپلاستیک باشد که این موارد خطر نشت آن به محیط و ایجاد آسیب را در پی دارد.

فیلترهای سیگار لارو پشه را می کشد

در این مطالعه که در مجله Microplastics and Nanoplastics منتشر شده است، محققان دانشگاه گوتنبرگ تأثیر سمومی که پس از کشیدن سیگار در فیلتر آن یافت می‌شود و همچنین موادی که از ابتدا در فیلتر وجود دارند را بر روی لارو پشه‌های آبزی آزمایش کردند. به نظر می رسد که این سموم منجر به 20 درصد بیشتر مرگ و میر در لارو پشه ها می شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که سموم موجود در فیلتر سیگار اثرات نامطلوبی بر بسیاری از موجودات آبزی دیگر دارند. به عنوان مثال، اگر ماهی ها در معرض غلظت های مربوط به سموم خارج شده توسط دو عدد ته سیگار در یک لیتر آب به مدت چهار روز قرار گیرند، ممکن است بمیرند.

همچنین فیلترهای سیگار منبع اصلی میکروپلاستیک‌هایی هستند که به محیط زیست ما راه پیدا می‌کنند. چیزی که تاکنون توسط آزمایش ها اثبات شده است این است که میکروپلاستیک ها، تأثیر منفی زیادی بر زندگی جانداران مختلف دارند. پروفسور کارنی آلمروث می گوید: اتحادیه اروپا قبلا فیلترهای سیگار را به عنوان زباله های خطرناک طبقه بندی کرده است.

فیلترسیگار ها روی زمین

منطقی به نظر می رسد که تولیدکنندگان سیگار، هزینه پاکسازی فیلتر سیگار از روی زمین را پرداخت کنند اما خب این کار قطعا در عمل محقق نمی شود. محققان در این مطالعه دیدند که افراد سیگاری وقت خاموش کردن سیگارشان چگونه رفتار می کنند. در این مطالعه معلوم شد که بسیاری از مردم حتی اگر نزدیک به سطل زباله یا زیر سیگاری باشند، باز هم ته سیگار خود را روی زمین می اندازند.

انداختن فیلتر سیگار روی زمین ممنوع!

هیچ دلیلی ندارد که فیلتر سیگار روی زمین بمانند. ته سیگار نه تنها رایج‌ترین زباله در جهان است، بلکه زباله ای است که مضرات بی شماری برای محیط زیست دارد.

کارنی آلمروث می گوید: به همین دلیل است که سیگار باید به طور کامل از بازار حذف شوند. این کار منطقی نیست که تولیدکنندگان دخانیات وادار به پرداخت هزینه پاکسازی ته سیگار ها کنیم. باید در وهله اول از انداختن ته سیگار روی زمین جلوگیری کرد نه پاکسازی آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.