خطر سیگارهای الکترونیکی برای سلامت قلب

خیلی از افرادی که سیگارهای الکترونیکی یا ویپ می‌کشند، قصد دارند آن را ترک کنند. اگر قصد دارید سیگار سنتی را ترک کنید و سیگارهای الکترونیکی بکشید که برخی معتقدند گزینه ایمن‌تری است، باید احتیاط کنید.

به گزارش تکناک، یک مطالعه جدید در دانشگاه لوئیزویل نشان می‌دهد که نیکوتین موجود در انواع خاصی از سیگارهای الکترونیکی ممکن است مضرتر از سایرین باشد و خطر ضربان قلب نامنظم یا آریتمی قلبی را افزایش دهد.

یک ادعای رایج این است که نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی نسبتاً بی ضرر است و این در حالی است که مواد افزودنی و محصولات احتراق تا حد زیادی مضرات سیگارهای سنتی را تشکیل می‌دهند. مطالعه محققان دانشگاه UofL که اثرات سیگارهای الکترونیکی را با انواع و دوزهای مختلف نیکوتین در نمونه‌های حیوانی آزمایش کرد، نشان داد که شکل نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی مبتنی بر غلاف یعنی سالت‌های نیکوتین، منجر به آریتمی قلبی، به‌ویژه در دوزهای بالاتر می‌شود.

تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای انواع نیکوتین

در این مطالعه که در مجله Nicotine and Tobacco Research منتشر شد، محققان ضربان قلب و تغییرات آن را در موش‌هایی که در معرض آئروسل‌های ویپ حاوی انواع مختلف نیکوتین قرار داشتند، مقایسه کردند.

مشخص شد که سالت‌های نیکوتین، آریتمی قلبی را قوی‌تر از نیکوتین آزاد ایجاد کردند و آریتمی‌های قلبی با غلظت‌های بالاتر نیکوتین افزایش یافت.

پیامدهای تنظیم و استفاده از سیگارهای الکترونیکی

الکس کارل که این مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: این یافته نشان می‌دهد که نیکوتین برای قلب مضر است و با ادعاهای رایج مبنی بر بی ضرر بودن نیکوتین مقابله می‌کند. یافته‌های ما شواهد جدیدی ارائه می‌دهند که نوع و غلظت نیکوتین اثرات نامطلوب قلبی عروقی آئروسل‌های سیگار الکترونیکی را تغییر می‌دهد، که پیامدهای نظارتی مهمی دارد.

همچنین این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر سالت‌های نیکوتین با تحریک همان گیرنده‌ای که توسط بتابلوکرها که داروهای قلبی هستند که برای درمان آریتمی قلبی تجویز می‌شوند، مهار می شود، فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را افزایش می‌دهد که به عنوان پاسخ جنگ یا گریز نیز شناخته می‌شود. در سیستم عصبی خودمختار، تسلط سمپاتیک پاسخ جنگ یا گریز را در عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب افزایش می‌دهد.

کارل گفت: نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی با تحریک گیرنده‌ای که بسیاری از داروهای قلب برای مهار آن طراحی شده‌اند، باعث ضربان قلب نامنظم (آریتمی) به روشی وابسته به دوز می‌شود.

یافته‌ها نتیجه می‌گیرند که استنشاق آئروسل‌های سیگار الکترونیکی از مایعات الکترونیکی حاوی سالت نیکوتین، می‌تواند خطرات ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را با القای تسلط سمپاتیک و آریتمی‌های قلبی افزایش دهد.

نظرات پایانی در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی

محققان به این نتیجه رسیدند که اگر این نتایج در انسان تایید شود، تنظیم سالت‌های نیکوتین از طریق حداقل استانداردهای pH یا اعمال محدودیت در افزودنی‌های اسید در مایعات الکترونیکی ممکن است خطرات بهداشت عمومی ناشی از کشیدن ویپ را کاهش دهد.

با این حال حتی بدون تغییرات نظارتی، تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران ممکن است با انتخاب سیگارهای الکترونیکی با نیکوتین آزاد به جای سالت نیکوتین یا استفاده از سیگارهای الکترونیکی با محتوای نیکوتین کمتر، آسیب‌های احتمالی را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.