خوردن این غذاها به هضم بهتر کمک می کند

در این گزارش ما لیستی از غذاهای رایجی که باعث مشکلات گوارشی می شوند، گزینه های جایگزین و غذاهایی که به هضم بهتر کمک می کنند را برای شما آورده ایم.

به گزارش تکناک، اگر معده حساسی دارید یا بیماری دارید که بر دستگاه گوارش (GI) شما تأثیر می گذارد، ممکن است پس از خوردن برخی غذاها مانند غذاهای تند احساس درد یا ناراحتی کنید. برای رفع این مساله بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

غذاهایی که برای هضم مناسب باید کمتر مصرف شوند

چندین غذا در ایجاد ناراحتی های گوارشی نقش دارند. به بدن خود گوش دهید و مصرف غذاهای زیر را محدود یا از خوردن آن ها اجتناب کنید.

غذاهای پرچرب و سرخ شده

غذاهای پرچرب و سرخ شده می توانند معده را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه باعث رفلاکس اسید و سوزش سر دل شوند. همچنین غذای پرچرب می تواند منجر به کم رنگ شدن مدفوع شود که پدیده ای است که استئاتوره نامیده می شود، که اساساً چربی اضافی در مدفوع است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باید از غذاهای پرچرب دوری کنند، زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

فلفل

فلفل تند می تواند مری را تحریک کرده و منجر به سوزش سر دل شود. مصرف فلفل تند می تواند برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا کسانی که از سوزش معده مزمن رنج می برند، دردسر ساز شود.

لبنیات

شما در رژیم غذایی خود به کلسیم نیاز دارید و یک راه آسان برای تامین کلسیم، دریافت آن از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر است. با این حال لبنیات می تواند باعث اسهال، گاز، نفخ شکم و دل پیچه برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، شود.

عدم تحمل لاکتوز زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به اندازه کافی لاکتاز که آنزیمی است که لاکتوز (قند موجود در شیر) را تجزیه می‌کند، تولید نمی‌کنند. بیماری سلیاک، بیماری کرون و شیمی درمانی می تواند به روده ها آسیب برساند و منجر به عدم تحمل لاکتوز شود.

اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید، از خوردن لبنیات اجتناب کنید.

الکل

الکل اسفنکتر مری را آرام می کند. این مسئله می تواند منجر به رفلاکس اسید یا سوزش سر دل شود. نوشیدن الکل می تواند پوشش معده را ملتهب کند، کارکرد برخی آنزیم های خاصی را مختل کند و از جذب مواد مغذی جلوگیری کند. مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث اسهال و گرفتگی عضلات شود.

قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار

قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار نه تنها اسفنکتر مری که اسید معده را محدود به معده نگه می دارد، بیش از حد آرام می کنند، ، بلکه می توانند به عنوان ماده ای ادرارآور عمل کنند که این موضوع می تواند منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود.

نوشیدنی های کافئین دار می توانند برای افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) مشکل ساز شوند.

اگر مبتلا به GERD (بیماری رفلاکس معده به مری) یا سوزش سر دل هستید، باید از مصرف چای با عرق نعناع اجتناب کنید. البته این نوشیدنی می تواند معده را آرام کند. این به این دلیل است که اگرچه استفاده منظم از چای نعناع ممکن است به علائم GERD کمک کند، اما چای نعناع ممکن است به تسکین گاز، حالت تهوع و استفراغ کمک کند. همه این موارد به علائم و شرایط فرد بستگی دارد.

شکلات

خود شکلات مشکلی برای دستگاه گوارش ایجاد نمی کند. به عنوان مثال، افرادی که به شیر حساسیت دارند، دلیل اصلی مشکل ساز شدن شکلات، محتوای شیر آن است. حتی برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به لبنیات ندارند، محتوای کافئین موجود در شکلات نیز می‌تواند باعث تحریک گرفتگی، نفخ یا اسهال برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر شود.

ذرت

ذرت غنی از فیبر غذایی مفید است، اما این ماده غذایی حاوی سلولز است. سلولز نوعی فیبر است که انسان نمی تواند به راحتی آن را تجزیه کند، زیرا بدن انسان آنزیم لازم برای هضم آن را ندارد.

اجداد ما احتمالاً توانسته‌اند ذرت را با دندان‌های بزرگ‌تر و قوی‌تری که در آن زمان داشته اند، تجزیه کنند. اگر ذرت را طولانی تر بجوید، احتمالاً می توانید آن را به خوبی هضم کنید. ذرت هضم نشده باعث گاز و دل درد می شود.

غذاهای جایگزین ایمن تر برای هضم

خوشبختانه، در صورت عدم تحمل لاکتوز یا ناراحتی معده از یکی از گزینه های غذایی ذکر شده، جایگزین های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، چندین گزینه برای شیر، پنیر، بستنی و سایر محصولات لبنی بدون لاکتوز در دسترس است. شکلات بدون لبنیات نیز گزینه ای برای کسانی است که عاشق شکلات هستند اما باید از خوردن محصولات حاوی شیر ​​خودداری کنند.

در مورد سایر نوشیدنی ها، مانند قهوه، چای و نوشابه، مهم است که از محرک های خود آگاه باشید. به عنوان مثال، قهوه با اسیدیته پایین برای کسانی که قهوه با محتوای اسیدی بالاتر برای روده یا معده آن ها تحریک‌کننده است، در دسترس است. علاوه بر این، اگر کافئین یک محرک گوارشی است، بسیاری از چای های گیاهی فاقد کافئین هستند. ضمنا نسخه های بدون کافئین چای سیاه و سبز نیز وجود دارد.

غذاهایی که به هضم غذا کمک می کنند

 

توت ها و دانه ها

انواع توت ها مانند زغال اخته برای سلامتی مفید هستند زیرا به عنوان منابع طبیعی فیبر شناخته می شوند. همین امر در مورد آجیل و دانه ها نیز صدق می کند. با این حال، در مورد هر دوی این غذاها، بهتر است آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

توت ها حاوی مقدار زیادی فروکتوز (قند موجود در میوه) هستند که برای برخی افراد هضم آن سخت است. در واقع تا 40درصد از افراد در نیمکره غربی ممکن است سوء جذب فروکتوز داشته باشند. این مسئله می تواند منجر به بروز علائم ناخوشایندی در دستگاه گوارش مانند نفخ، گاز، گرفتگی، اسهال یا یبوست پس از مصرف غذاهای حاوی فروکتوز مانند میوه ها شود.

ماست

شما تریلیون ها باکتری در روده خود دارید که به هضم غذا کمک می کنند و اکثر ماست ها حاوی برخی از انواع این باکتری های سالم هستند. ماست دارای باکتری است که محیط طبیعی دستگاه گوارش را دوباره پر می کند تا این محیط سالم بماند.

کیمچی

کیمچی یک غذای محبوب کره ای ها است که معمولا با کلم، تربچه یا پیاز همراه با ادویه های زیاد درست می شود. ماده اصلی کیمچی معمولاً کلم است که باعث رشد باکتری های سالم در روده بزرگ می شود.

کلم نوعی فیبر است که هضم نمی شود، بنابراین به دفع مواد زائد کمک می کند و حرکات روده را منظم نگه می دارد. این موضوع درمورد کلم ترش هم صدق می کند.

البته این غذا اصولا تند است، بنابراین اگر غذاهای تند باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای شما می شوند، ممکن است کیمچی گزینه خوبی برای شما نباشد.

گوشت و ماهی بدون چربی

اگر می‌خواهید گوشت بخورید، به سراغ مرغ، ماهی و سایر گوشت‌های بدون چربی بروید چون هضم آن‌ها بسیار راحت‌تر از گوشت گوساله است.

گوشت‌های قرمز چرب‌تر هستند. بدن شما می‌تواند گوشت بدون چربی و ماهی و مرغ را بسیار بهتر از گوشت گاو و گوساله هضم کند. غذاهای کم‌چرب‌تر، یعنی گوشت‌ها و ماهی‌هایی که محتوای چربی کمتری دارند، بهتر از گوشت‌های چرب‌تر، برای بدن قابل تحمل هستند.

علاوه بر این، مرغ و ماهی بدون چربی برخلاف گوشت قرمز پرچرب، با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط نیستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شواهدی مبنی بر ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ وجود دارد، اگرچه در این مورد تحقیقات بیشتری لازم است.

غلات کامل

غلات کامل مانند نان سبوس دار، جو دوسر و برنج قهوه ای منبع خوبی از فیبر هستند که به هضم غذا کمک می کند. انسان به 20 تا 30 گرم در روز نیاز دارد.

همچنین فیبر می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید و کلسترول را کاهش دهید، اما می تواند باعث نفخ، گاز و سایر مشکلات در افرادی شود که به سرعت مصرف آن را افزایش می دهند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن نیز باید از مصرف دانه های گندم اجتناب کنند.

موز

موز به بازیابی عملکرد طبیعی روده کمک می کند، به خصوص اگر اسهال داشته باشید. موز بخشی از رژیم غذایی به نام رژیم غذایی BRAT هستند. BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است و یک رژیم غذایی برای کسانی است که دائما استفراغ و اسهال دارند.

علاوه بر این، موز به بازیابی الکترولیت هایی مانند پتاسیم که ممکن است به دلیل کم آبی از بین بروند، کمک می کند. همچنین این میوه دارای فیبر زیادی است که به هضم کمک می کند.

زنجبیل

این ادویه هزاران سال است که برای تسکین بسیاری از بیماری ها، از جمله ناراحتی های گوارشی، استفراغ و حالت تهوع، استفاده می شود. با این حال بهتر است زنجبیل را در حد اعتدال مصرف کنید. زیرا مصرف بیش از 4 گرم زنجبیل در روز می تواند عوارض جانبی منفی مانند ناراحتی گوارشی ایجاد کند. مصرف 6 گرم زنجبیل یا بیشتر می تواند منجر به رفلاکس، سوزش سر دل و اسهال و سایر عوارض جانبی احتمالی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.