کشف داروی تزریقی جدید برای کاهش فشار خون بالا

افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است به زودی بتوانند برای مدیریت وضعیت خود به جای مصرف روزانه قرص، هرچند ماه یکبار دارو تزریق انجام دهند.

به گزارش تکناک، یک آزمایش 2 مرحله ای نشان داده است که دارویی به نام زیلبسیران می تواند فشار خون (blood pressure : pressure exerted by circulating blood upon the walls of blood vessels)‌ را برای مدت طولانی و بدون عوارض جانبی به شدت کاهش دهد.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا در سال 2023، حدود 46.7 درصد از بزرگسالان آمریکایی فشار خون بالا دارند. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. فشار خون بالا معمولاً با داروهای خوراکی مانند مهارکننده‌های ACE یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم درمان می‌شود که باید یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

یک داروی آزمایشی با نیاز به تزریق هر چند ماه یکبار می تواند به کاهش بار مدیریت این بیماری کمک کند. زیلبسیران که از طریق تزریق زیر جلدی که مشابه انسولین برای بیماران است، یک عامل تداخل RNA است که هورمون کبدی به نام AGT را هدف قرار می دهد که فشار خون را تنظیم می کند.

آزمایش کنونی، ایمنی و کارایی زیلبسیران را در 377 بیمار مبتلا به فشار خون بالا (arterial hypertension : long term medical condition with elevated arterial blood pressure) خفیف تا متوسط، که به عنوان فشار خون سیستولیک بین 135 تا 160 میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود، بررسی کرد. این بیماران به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند که 150، 300 یا 600 میلی گرم زیلبسیران هر شش ماه، 300 میلی گرم هر سه ماه یا دارونما دریافت کردند.

بیمارانی که هر دوزی از زیلبسیران دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می کردند، کاهش فشار خون سیستولیک 24 ساعته را به طور متوسط بیش از 10 میلی متر جیوه نشان دادند. در معاینه سه ماهه، 14.1 میلی متر جیوه برای دوز 150 میلی گرم، 16.7 میلی متر جیوه با دوز 300 میلی گرم و 15.7 میلی متر جیوه برای دوز 600 میلی گرم کاهش یافت.

پس از شش ماه، احتمال کاهش 20 میلی‌متر جیوه در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود، که در بسیاری از موارد فشار خون سیستولیک 24 ساعته آنها را به زیر 130 میلی‌متر جیوه می‌رساند که این میزان زیر آستانه فشار خون حتی خفیف است.

دارویی مانند این نه تنها دردسر مصرف روزانه یک قرص را کاهش می دهد، بلکه منجر به کاهش مداوم فشار خون در طول روز و شب می شود. از این گذشته، با تزریق این دارو دیگر لازم نیست بیماران هنگام خواب قرص بخورند.

عوارض جانبی کمی بعد از تزریق این دارو مشاهده شد که شایع‌ترین آنها واکنش‌های خفیف در محل تزریق بود. به گفته تیم تحقیقاتی، چهار بیمار واکنش‌هایی را تجربه کردند که منجر به قطع دارو شد، اما هیچ‌کدام خیلی جدی نبودند.

جورج باکریس، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که دوزهای سه ماهه یا دوسالانه زیلبسیران می‌تواند به طور موثر و ایمن فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون کنترل‌نشده کاهش دهد. کاهش فشار خون سیستولیک بیش از یا مساوی 5 میلی متر جیوه با کاهش خطر قلبی عروقی مرتبط است. این نتایج پتانسیل زیلبسیران را برای کنترل پایدار فشار خون، بهبود پایبندی به دارو از طریق دوزهای نادر و به نوبه خود، بهبود نتایج برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تقویت می کند.

مرحله بعدی آزمایش، ایمنی سنجی طولانی‌مدت این دارو و همچنین اینکه آیا این دارو ممکن است از حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی که اغلب به دنبال فشار خون بالا درمان نشده‌اند، جلوگیری کند را بررسی خواهد کرد.

این تحقیق در کنگره انجمن قلب آمریکا ارائه شد و انتظار می‌رود در چند هفته آینده در یک مجله منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.