دایناسور 120 میلیون ساله پرنده با قورباغه‌ای در معده‌اش کشف شد

بر اساس گزارشی که Sci News منتشر کرد، دانشمندان اسکلت جزئی یک دایناسور پرنده کوچک را با یک قورباغه قدیمی در بقایای روده آن کشف کردند.

به گزارش تکناک، بیش از 120 میلیون سال پیش، در چین امروزی، یک دایناسور پرنده قورباغه کوچکی را خورد. سپس اتفاقی افتاد که به زندگی آن دایناسور پایان داد و باعث شد دایناسور به فسیل تبدیل شود.

دایناسور پرنده

این دایناسور نوعی درومئوسورید با اندازه متوسط است.درومئوسوریدها گروهی از دایناسورهای شکارچی پرنده مانند بودند که عمدتاً از ماهی ها، پستانداران و سایر دایناسورها تغذیه می کردند.

ژوری وانگ از موسسه زمین شناسی در آکادمی علوم زمین شناسی چین گفت:درومئوسورید یک دسته از دایناسورهای تروپود با اندازه کوچک تا متوسط است که در دوره کرتاسه هر دو نیمکره زندگی میکردند.

تنوع غنی از دایناسورها

دکتر وانگ افزود: جهول بیوتای شامل تمام موجودات زنده و اکوسیستم شمال شرقی چین بین 133 تا 120 میلیون سال پیش است.کرتاسه اولیه از شمال شرقی چین تنوع غنی دروماتئوسوریدها را فراهم کرده است که اکثر آنها به درومئوسورید اشاره دارند.

این اسکلت به طرز چشمگیری حفظ شده بود و تقریباً کامل بود و در تپه کبوتر لونگجیانگ در مغولستان پیدا شد.

دانشمندان گفتند: هولوتایپ داورلونگ وانگی یک اسکلت تقریبا کامل و با جزییات با طول حدود 1.5 متر است.

فسیل کشف شده در چین
فسیل کشف شده در چین

این فسیل همچنین اسکلت جزئی یک قورباغه باستانی را در محتویات روده‌اش نشان می‌دهد که اولین مورد از چنین حفاظت روده‌ای در یک دایناسور پرنده مانند است.

دانشمندان افزودند: بازسازی مسیر دستگاه گوارش در گونه های منقرض شده، از جمله دایناسورها، به طور غیرمستقیم از بقایای محتوای روده قابل استنباط است. در این بازسازی ها کمتر از تجزیه و تحلیل محتویات مدفوع فسیل شده  و به ندرت از بقایای  حفظ شده از بافت نرم استفاده می شود.

نمونه داورلونگ وانگی از دودمان تروپود که بسیار نزدیک به اصل و نسب پرندگان است محسوب می شود و اولین مورد است که بقایایی از غذای دایناسور به خوبی در روده آن حفظ شده است .

زندگی در چین

فرض بر این است که دایناسور پرنده مانند در دوره کرتاسه اولیه، حدود 145 تا 100 میلیون سال پیش در جهول بیوتای، یک اکوسیستم آب شیرین در شمال شرقی چین امروزی زندگی می کرده است.

در ژوئن 2019، محققان برای اولین بار رنگ آبی را در پرهای ماقبل تاریخ کشف کردند. سرپرست گروه تحقیق ، فران باباروویچ از دانشگاه بریستول و تیمش نشان دادند که چگونه ملانوزوم‌های پر آبی از ملانوزوم‌های پر سیاه، قهوه‌ای مایل به قرمز و خاکستری متمایز هستند.

فسیل یک دایناسور با قورباغه در روده اش.

این تیم طرح‌های رنگ‌آمیزی پرهای نمونه‌های فسیلی را بررسی کردند آنها با بازسازی این فسیل ها به روش جدیدی توانستند تشخیص دهند که احتمالاً کدام رنگ در نمونه فسیلی ظاهر شده است. با انجام این کار، آنها می توانند بین ملانوزوم های خاکستری و آبی تمایز قائل شوند.

در ژوئن سال 2022، تیمی از محققان دانشگاه دهلی هند، تخم غیرطبیعی دایناسورپرنده مانندی به صورت  “تخم مرغ در تخم” را در منطقه دار مادیا پرادش، برای اولین بار در تاریخ فسیل کشف کردند که به نام تخم مرغ چند پوسته شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.