درمان زنان مبتلا به اندومتریوز با ربات های جراح

در بریتانیا، ربات های جراح که هر کدام 2 میلیون پوند (2.5 میلیون دلار) قیمت دارند، به هزاران زن مبتلا به بیماری اندومتریوز دردناک رحم کمک می کنند.

به گزارش تکناک، دستگاه‌های کنترل از راه دور توسط NHS Trusts استفاده می‌شود تا جراحی های حیاتی را برای تمام زنانی را که در طول همه‌گیری کووید از آن محروم بودند را انجام دهد. این دستگاه ها بسیار با دقت هستند به این معنی که بیماران سریع تر و بهتر با عوارض کمتر بهبود می یابند.

اندومتریوز  وضعیتی است که زمانی ایجاد می شود که بافتی که به طور معمول روی رحم قرار دارد در سایر قسمت های بدن مانند تخمدان ها، روده و مثانه، حتی گاهی اوقات در ستون فقرات، ریه ها یا مغز شروع به رشد کند.

صرف نظر از محل جدیدشان، آنها همچنان مانند بافت رحم رفتار می‌کنند و دچار ورم و خونریزی هر ماه در طول دوره قاعدگی یک زن می شوند که باعث درد شدید می‌شد.

در طول همه گیری کرونا، تقریبا 80 درصد از تمام جراحی های مربوط به اندومتریوز NHS به تعویق افتاد یا به سادگی لغو شد. در حال حاضر، جراحی به کمک ربات به تمام زنانی که نیاز به درمان دارند، کمک می کند تا این خدمات را دریافت کنند.

عامر رازا، جراح رباتیک در بیمارستان چلسی و وست مینستر، به دیلی میل گفت که ربات‌های جدید در حال انقلابی کردن درمان اندومتریوز هستند و به زودی می‌توانند به اولین گزینه درمان جراحی در NHS تبدیل شوند.

جفری احمد، مشاور متخصص زنان در بیمارستان، افزود: با روش جدید زمان جراحی حدود 60 درصد از زمان مورد نیاز برای جراحی معمولی طول می‌کشد. ما همچنین حدود 1300 پوند (1600 دلار) به ازای هر بیمار صرفه جویی می کنیم، زیرا از دست دادن خون کمتر است، بنابراین انتقال خون کمتر انجام می شود و بیماران زودتر مرخص می شوند.

یکی از بیمارانی که جراحی جدید را دریافت کرد، ناتالی میگان بلیک 39 ساله بود که ماه گذشته در بیمارستان چلسی و وست مینستر تحت عمل جراحی قرار گرفت.

میگان بلیک مسیر طولانی و دشواری را پشت سر گذاشت که از 9 سالگی دوره های سنگین، طولانی و دردناکی را متحمل شد. حتی مادرش اندومتریوز داشت اما پزشکان اصرار داشتند که مشکلی وجود ندارد و به او گفته بودند که مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول مصرف کند. تا اوایل 30 سالگی طول کشید تا او به درستی تشخیص داده و درمان شود.

او به دیلی میل گفت: من مرتباً از مدرسه و کار غیبت می‌کردم، زیرا قاعدگی‌های من بسیار شدید بود و هر بار دو هفته طول می‌کشید. درد شدیدی داشتم.

او تنها در شش سال چهار عمل هدفمند انجام داده است، اما متأسفانه بافت اضافی در عرض هشت یا نه ماه به رشد خود ادامه می دهد. ربات‌های جراح به او اجازه می‌دهند تا درمان مورد نیاز برای عملکرد صحیح را هر چند وقت یکبار که نیاز دارد دریافت کند.

بیمار دیگر ناتالی، مدیر مرکز تناسب اندام از لندن، نیز از مزایای فراوان عمل جدید تمجید کرد. او به دیلی میل گفت: این بار احساس کاملا متفاوتی دارم و خیلی سریعتر بهبود یافته ام.

من به این اندازه خسته نیستم و نیازی به مصرف یک مسکن هم نداشتم. به احتمال زیاد اندومتریوز من باز خواهد گشت، اما قطعاً دوباره درخواست جراحی رباتیک خواهم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.