امکان درک احساسات در هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مردم می‌توانند احساسات را در هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی درک کنند.

به گزارش تکناک، هرچند آثارهنری ساخته شده توسط انسان واکنش‌های احساسی قوی‌تری را برمی‌انگیزد، اما یافته‌ها نشان می‌دهند که هر دو نوع هنر دارای عمق عاطفی هستند، که این مسئله باعث کاوش بیشتر در پویایی هنر انسانی و هوش مصنوعی می‌شود.با این حال، هنر تولید شده توسط انسان نقدهای مثبت بیشتری دریافت می کند.

امروزه کامپیوترها و هوش مصنوعی (AI) در دنیای هنر اهمیت زیادی پیدا کرده اند. آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی میلیون‌ها نفر در حراج به فروش می‌رسند و هنرمندان به طور معمول از الگوریتم‌ها برای ایجاد محتوای زیبایی‌شناختی استفاده می‌کنند. اکنون تیمی از محققان دانشگاه وین آزمایش‌هایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد بر خلاف شهود رایج، مردم هنگام تماشای آثار هنری، احساسات و مقاصد را درک می‌کنند، حتی زمانی که می‌دانند کار توسط یک کامپیوتر ایجاد شده است. این مطالعه اخیرا در مجله Computer in Human Behavior منتشر شده است.

جزئیات و روش مطالعه

در یک مطالعه جدید، تیمی از دانشگاه وین با همکاری دانشگاه هومبولت برلین، به رهبری ترزا دمر، بررسی کردند که آیا مردم به هنری که به اعتقاد آنها توسط کامپیوتر تولید شده است، واکنش عاطفی نشان می‌دهند یا خیر. محققان آثار هنری سیاه و سفید انتزاعی را به شرکت کنندگان ارائه کردند و توضیح دادند که آثار هنری یا به طور تصادفی توسط یک کامپیوتر تولید شده اند یا عمداً توسط یک فرد برای برانگیختن احساسات ایجاد شده است.

دمر توضیح می‌دهد: برای تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر، ما از استفاده از هوش مصنوعی (artificial intelligence : field of computer science and engineering practices for intelligence demonstrated by machines and intelligent agents) یا الگوریتم خودآموزی که بر روی تصاویر تولید شده توسط انسان آموزش داده شده است اجتناب کردیم، اما به جای آن از یک الگوریتم بسیار ساده استفاده کردیم. هدف این رویکرد تولید تصاویری کاملاً مستقل از تأثیرات انسان‌ بود و تلاش می‌کرد تا بیشترین آزادی ممکن را از تعصبات انسانی داشته باشد. هیچ بخشی از تحقیق به موضوع فنی تر این که آیا و چه زمانی کامپیوترها می توانند آثار هنری بسازند که غیرقابل تمایز از آنچه که انسان می تواند خلق کند به نظر برسد، نپرداخته بود.

یافته های پژوهش

قبل از مشاهده هر اثر هنری، به شرکت کنندگان گفته می شد که آیا آن توسط یک کامپیوتر یا یک انسان ساخته شده است. این اطلاعات در نصف موارد درست بود. سپس از شرکت کنندگان خواسته می شد تا به آثار هنری را براساس چندین بُعد امتیاز دهند. علاوه بر این، محققان می خواستند شرکت کنندگان احساساتی را که در حین مشاهده اثار هنری تجربه می کنند، احساساتی را که فکر می کنند قصد دارد در بین تماشاگران به وجود آورده باشد و همچنین احساساتی (اگر وجود دارد) را که فکر می کنند هنرمندان خود در حال ساخت آثار آنها را تجربه کردند، بیان کنید.

نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان تقریباً همیشه برخی از احساسات را تجربه می‌کنند و سطحی از هنر را درک می‌کنند.

به این ترتیب این مطالعه شواهد تجربی جدیدی ارائه می‌کند که افراد می‌توانند وابستگی عاطفی به هنر تولید شده توسط کامپیوتر ایجاد کنند. بنابراین برخلاف تصورات رایج، به نظر می‌رسد که مردم احساسات و نیات را درک می‌کنند، حتی زمانی که می‌دانند چیزی توسط کامپیوتر ایجاد شده است. با این حال، آن‌ها احساسات قوی‌تری را گزارش کردند و اگر اثر هنری واقعاً توسط یک فرد خلق شده بود، امتیاز مثبت‌تری می‌دادند، حتی زمانی که اطلاعات اشتباهی دریافت کردند که این اثر توسط کامپیوتر تولید شده است. بنابراین نتایج نشان می دهد که تفاوت ظریف اما قابل توجهی در تأثیر عاطفی بین هنر انسانی و هوش مصنوعی باقی می ماند. این نتیجه می تواند به ویژگی های خاصی در هنر ساخته دست بشر اشاره کند که توسط بینندگان درک می شود.

مفاهیم و سوالات آینده هوش مصنوعی

به طور کلی، نتایج سؤالات جدیدی را برای تعامل انسان و کامپیوتر و نقش رو به رشد هوش مصنوعی به عنوان یک موجود خلاق در هنر، طراحی و سرگرمی مطرح می کند. چگونه انسان ها به آثار هنری پیچیده تر تولید شده توسط هوش مصنوعی واکنش نشان می دهند و چه ویژگی هایی وجود دارد که انسان ها می توانند هنر تولید شده توسط کامپیوتر و انسان را در صورت وجود تشخیص دهند؟ مطالعات بیشتری برای درک رابطه پیچیده بین انسان و ماشین در این زمینه مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.