دستیار صوتی ویندوز در مسیر حذف کامل

مایکروسافت قصد دارد در پایان امسال، پشتیبانی خود را از Cortana در ویندوز قطع کند چرا که با توسعه ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی، احتمالا این دستیار صوتی ویندوز دیگر کاربردی نخواهد داشت.

به گزارش تکناک، شرکت مایکروسافت در یک صفحه پشتیبانی که توسط XDA Developers و Windows Central مشاهده شده است، اعلام کرده است که از انتهای سال جاری، دیگر کورتانا را به عنوان یک برنامه مستقل در ویندوز پشتیبانی نخواهد کرد.

قطع پشتیبانی از دستیار صوتی ویندوز به عنوان یک اتفاق غیرمنتظره نیست. مایکروسافت در جریان کنفرانس Build در ماه می، ابزار جدید خود با نام Windows Copilot را معرفی کرد. این ابزار در نوار وظیفه شما قرار می‌گیرد و با استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا هرکاری و حتی بیشتر از آن را که کورتانا انجام می‌دهد، انجام دهید، از جمله خلاصه کردن محتوا، بازنویسی متن، پرسش سوالات، انجام تنظیمات کامپیوتر و غیره.

مایکروسافت برای نخستین بار در سال 2015 کورتانا را به ویندوز 10 اضافه کرد. با استفاده از دستورات صوتی، شما می‌توانید یادآوری‌ها را تنظیم کنید، برنامه‌ها را باز کنید و سوالات خود را بپرسید. اما در طول سالیان گذشته، مایکروسافت به تدریج کورتانا را از تجربه ویندوز حذف کرده است. با انتشار ویندوز ۱۱، دستیار دیجیتال کورتانا از جایگاه برجسته خود در نوار وظیفه کاربر حذف شد و دیگر حتی در تجربه اولیه راه‌اندازی ویندوز هم حضور نداشت. مایکروسافت همچنین در سال 2020 برنامه کورتانا را در iOS و Android بست و پشتیبانی از کورتانا در هدفون‌های Surface و دستگاه‌های دیگر خود را به پایان رساند.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً مایکروسافت کورتانا را از ویندوز حذف خواهد کرد؛ اما واضح است که مجموعه ابزارهای هوش مصنوعی رو به رشد مایکروسافت، که شامل ربات چت بینگ و Microsoft 365 Copilot است، در اولویت قرار دارد. هر چند کورتانا از ویندوز حذف می‌شود، مایکروسافت اعلام کرده است که هنوز در Outlook mobile، Microsoft Teams mobile، Teams display و Teams rooms، در دسترس خواهد بود. با این حال نمی‌دانیم این پشتیبانی برای چه مدتی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.