دورخیز تلگرام برای تبدیل شدن به سوپر اپلیکیشن

تلگرام، پیام‌رسان محبوب با ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان، به سمت اکوسیستمی حرکت می‌کند که با رویکرد اپلیکیشن فوق‌العاده ویچت یکسان است.

به گزارش تکناک، برخی از جنبه‌های این اکوسیستم با همکاری دو نیروی قدرتمند، یعنی شریک رمزنگاری تلگرام TON Foundation و Tencent متعلق به مالک ویچت صورت می‌گیرد.

تلگرام در حال کار بر روی یک پلتفرم است که توسعه‌دهندگان شخص ثالث، از بازی‌ها تا رستوران‌ها، می‌توانند برنامه‌های کوچکی(mini app) را بسازند تا با کاربران تعامل داشته باشند.

به گفته تلگرام: توسعه‌دهندگان می‌توانند از جاوااسکریپت برای ایجاد رابط‌های بسیار قابل تنظیم استفاده کنند که می‌توانند مستقیماً در داخل تلگرام اجرا شوند و می‌توانند به طور کامل هر وبسایتی را جایگزین کنند.

برای ساخت این پلتفرم اَپ فوق‌العاده، تلگرام به شبکه‌ای از شرکای زیرساختی برجسته از دنیای فناوری و فضای رمزارزی وابسته است. از جمله این شرکا، بنیاد شبکه باز (TON) است که اساس‌های بلاکچینی را برای تلگرام فراهم می‌کند اما به عنوان یک سازمان مستقل عمل می‌کند.

هفته گذشته، بنیاد TON اعلام کرد که با شرکت Tencent Cloud شراکتی برقرار کرده است که قبلاً با موفقیت برای اعتبارسنجی های TON ارائه خدمات کرده است و قصد دارد خدمات خود را بیشتر گسترش دهد تا به نیازهای بالای محاسباتی و پهنای باند شبکه TON کمک کند. اعتبارسنجی‌، در زبان web3، شرکت‌کنندگانی هستند که به احراز هویت تراکنش‌ها در یک شبکه بلاکچین کمک می‌کنند.

در اعلامیه آمده است: “به عنوان مثال، بازی‌های تلگرام ساخته شده بر روی TON می‌توانند از راه‌حل‌های بازی‌سازی پربار و مورد استفاده Tencent Cloud بهره‌مند شوند.” برای تمامی پروژه‌های ساخته شده بر روی TON، Tencent Cloud، در صورت تأیید، مقدار اختصاصی از اعتبارات ابری و تخفیفات محصول را از طریق برنامه Tencent Cloud در اختیار قرار خواهد داد.

در میان کاهش رشد صنعت فناوری چین، Tencent تلاش‌های خود را برای توسعه خارج از کشور بهبود بخشیده است. در ماه‌های اخیر، بخش محاسبات ابری Tencent در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های فناوری، از جمله کنفرانس‌های رمزارزی، حضور داشته است. اگر بازارچه برنامه‌های کوچک تلگرام به مانند همتای چینی خود موفق شود، Tencent می‌تواند از این شراکت بهره‌برداری بزرگی داشته باشد.

ویچت در چین به عنوان نخستین نمونه از برنامه‌های کوچک(mini app) است و در حال حاضر میلیون‌ها برنامه کوچک برای انجام عملیات‌هایی از جمله پرداخت‌ها، تحویل غذا، تجارت الکترونیک، سفرهای تاکسی و تجدید گواهینامه رانندگی در آن حضور دارند. با وجود یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز، اکوسیستم برنامه‌های کوچک تلگرام قادر است تا به طیف گسترده‌تری از کاربران در سراسر جهان دسترسی پیدا کند.

اگرچه طبق اطلاعات TechCrunch، Tencent Cloud به عنوان تامین کننده انحصاری ابری برای TON عمل نخواهد کرد، اما به نظر می‌رسد که شرکا از توافق‌های متقابل خود بهره‌مند می‌شوند.

جاستین هیون، رئیس رشد بنیاد TON، به TechCrunch گفت: “با توجه به شباهت‌های بین برنامه‌های کوچک ویچت و برنامه‌های کوچک تلگرام، ما معتقدیم که توسعه‌دهندگان برنامه‌های کوچک از ویچت که در حال حاضر از خدمات ابری Tencent استفاده می‌کنند، شروع به ساخت برنامه‌های خود روی TON خواهند کرد.”

نامشخص است که چه تعداد توسعه‌دهنده که برای کاربران ویچت در چین برنامه می‌سازند، قادر به برآورده کردن نیازهای متنوع اجتماع بین‌المللی تلگرام هستند. سازندگان بازی‌های موبایل ممکن است مهارت‌های قابل انتقال بیشتری داشته باشند، زیرا بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در بازارهای خارجی تبلیغات می‌کنند. با توجه به مسدود شدن تلگرام در چین، بسیاری از توسعه‌دهندگان باید با این برنامه آشنا شوند تا قبل از طراحی برنامه‌های معنی‌دار برای این پلتفرم، بتوانند با آن انسجام پیدا کنند.

توسعه‌دهندگان نیز باید زبان‌های برنامه‌نویسی برنامه‌های بلاکچین را یاد بگیرند، که در واقع ممکن است یک مانع قابل پیش‌بینی‌تر از فرآیند درک انگیزه‌های اقتصادی باشد که برنامه‌های غیرمتمرکز را ممکن می‌سازد.

اما شراکت با Tencent می‌تواند برای فهمیدن راهکارهای جذاب برای استفاده از یک پیام‌رسان برای اهداف متنوع، الهام‌بخش باشد. نکته مهم این است که عملکرد پرداخت نقش مهمی در ظهور اولیه ویچت ایفا کرد زیرا عادتی را در بین کاربران ایجاد کرد که تراکنش‌های روزانه را از طریق برنامه چت انجام دهند.

در حالی که ویچت سیستم پرداخت داخلی خود را به عنوان گزینه پیش‌فرض قرار داده و آن را به یک موجودیت سودآور برای Tencent تبدیل کرده است، تلگرام با 20 راه‌حل پرداخت یکپارچه شده است و از طریق رابط برنامه نویسی Bot Payments API هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کند. علاوه بر راه‌‌هایی مانند Google Pay یا Apple Pay، تلگرام اخیراً یک کیف پول داخلی را نیز به‌عنوان محصولی مستقل توسط The Open Platform (TOP) با استفاده از بلاکچین TON معرفی کرده است. داشتن یک کیف پول رمزارز می‌تواند به طور مناسبی مجموعه‌ای گسترده از سناریوهای تراکنش را به مناطقی که پرداخت‌های آنلاین متمرکز در آن‌ها موجود نیستند، ارائه دهد.

مشاهده این که تلگرام و TON از ویچت چه درس‌هایی می‌گیرند و چگونه یک پلتفرم برنامه‌های کوچک با پیچ و تاب غیرمتمرکز شکل می‌گیرد، بسیار جالب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.