رابطه پیری سریع با افزایش خطر سرطان در بزرگسالان

میزان سرطان در میان جوانان در سال‌های اخیر افزایش یافته است و محققان را به تکاپو واداشته تا دلیل آن را بفهمند. یک مطالعه جدید دلیلی مهم را نشان می‌دهد و آن هم پیری بیولوژیکی سریعتر از نسل‌های قدیمی است.

به گزارش تکناک، سن بیولوژیکی به وضعیت بدن افراد اشاره دارد نه مدت زمانی که او زنده بوده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که در سال 1965 یا پس از آن متولد شده‌اند، نسبت به افرادی که قبل از آن سال به دنیا آمده‌اند، میزان پیری بیولوژیکی بیشتری دارند. همچنین محققان ارتباطی بین پیری سریع و ایجاد برخی سرطان‌های زودرس را کشف کردند که اغلب به عنوان سرطان‌هایی که در افراد کمتر از 55 سال تشخیص داده می‌شوند، تعریف می‌شوند.

دانشمندان این یافته‌ها را در کنفرانس انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان در اوایل آوریل ارائه کردند.

رویی تیان، دانشجوی فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در این باره گفت: با بررسی رابطه بین تسریع پیری و خطر ابتلا به سرطان‌های زودرس، دیدگاه جدیدی در مورد علت مشترک سرطان‌های زودرس ارائه می‌کنیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که مداخلات برای کند کردن پیری بیولوژیکی می‌تواند راه جدیدی برای پیشگیری از سرطان باشد و تشخیص متناسب افراد جوان‌تر با نشانه‌های پیری تسریع‌شده می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

چگونه محققان سن بیولوژیکی را اندازه‌گیری کردند؟

تیان در این انتشار خاطرنشان کرد که شواهد نشان داده است که نسل‌های جوان ممکن است با سرعتی سریع در حال پیر شدن باشند، اما محققان در مورد اینکه چگونه این مسئله ممکن است بر رشد زودرس سرطان تأثیر بگذارد، اطلاعاتی ندارند.

برای بررسی ارتباط بین این دو، گروه تحقیقاتی تیان از داده‌های نزدیک به 150000 نفر که در بیوبانک بریتانیا ثبت نام کرده بودند، استفاده کردند.

محققان سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان را با تجزیه و تحلیل 9 نشانگر زیستی موجود در خون محاسبه کردند: آلبومین، آلکالین فسفاتاز، کراتینین، پروتئین واکنشی C، گلوکز، میانگین حجم بدن، عرض توزیع گلبول‌های قرمز، تعداد گلبول‌های سفید و نسبت لنفوسیت.

آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی که در سال 1965 یا بعد از آن متولد شده‌اند، 17 درصد بیشتر از افرادی که بین سال‌های 1950 تا 1954 متولد شده‌اند، سن بیولوژیکی بالاتری نسبت به سن تقویمی خود دارند.

یافتن ارتباط بین افزایش سن بیولوژیکی و خطر ابتلا به سرطان

سپس محققان ارتباط بین پیری سریع و احتمال ابتلا به سرطان را بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که پیری سریع‌تر بدن منجر به احتمال تشخیص زودهنگام سرطان‌های ریه، دستگاه گوارش و رحم می‌شود.

دکتر امانوئلا تایولی، مدیر علوم جمعیت و یکی از رهبران برنامه پیشگیری و کنترل سرطان موسسه مونت سینا گفت: این تحقیق مهم است زیرا ما در حال حاضر سرطان را در سنین پایین می‌بینیم. جمعیتی که زودتر از حد ممکن پیر شده‌اند،‌ ممکن است بیشتر یا زودتر به غربالگری نیاز داشته باشند.

دکتر مینا سدراک، انکولوژیست پزشکی پستان و مدیر برنامه سرطان و پیری در مرکز جامع سرطان جانسون UCLA گفت: این یافته‌ها با توجه به اینکه افزایش سن یکی از بالاترین عوامل خطرناک برای ابتلا به سرطان است، مهم هستند. وی افزود: تحقیقات دیگری نیز انجام شده است که برخی از این موارد را تأیید می‌کند.

با این حال، او اشاره کرد که مشخص نیست روش محققان برای اندازه‌گیری پیری بیولوژیکی دقیق است یا خیر. او توضیح داد: من فکر می‌کنم یک محدودیت این است که مشخص نیست که نشانگر‌هایی که آنها استفاده کرده‌اند به خودی خود چقدر خوب هستند. نشانگرهای زیستی نشانه‌های بسیاری از فرآیندها هستند.

همچنین محققان خاطرنشان کردند که همه شرکت‌کنندگان در مطالعه از بریتانیا بودند، که همین مسئله می‌تواند تعمیم‌پذیری نتایج را محدود کند.

آیا می توان پیری بیولوژیکی را کاهش داد؟

سدرک گفت: عواملی که بر سن بیولوژیکی تأثیر می‌گذارند شامل رژیم غذایی، میزان فعالیت و سیگار کشیدن است. خوشبختانه انتخاب‌های سالم در رابطه با این عوامل احتمالاً می‌تواند سرعت پیری را کاهش دهد.

با این حال، عامل دیگری که بر سن بیولوژیکی تأثیر می‌گذارد قابل تغییر نیست و آن هم ژنتیک است.

تایولی گفت که دانشمندان هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد عواملی هستند که فرد را از نظر ژنتیکی مستعد پیری سریع می‌کند. سدراک گفت: اما عوامل ژنتیکی می‌تواند به توضیح اینکه چرا برخی از افراد با وجود داشتن سبک زندگی سالم به سرطان‌های زودرس دچار می شوند.

او می‌گوید: اینها چیزهایی هستند که در سطح سلولی و مولکولی اتفاق می‌افتند، اما ممکن است در توضیح اینکه چرا حتی رفتارهای سالم برای کاهش ظهور بیماری‌های مرتبط با سن در بزرگسالان مانند سرطان، کافی نیست، بسیار مهم باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.