ربات الکترومغناطیسی کوچک سریع با انعطاف بالا

یک ربات لاستیکی نرم که کوچکتر از تمبر پستی است و توسط نیروهای الکترومغناطیسی کنترل می شود، می تواند شنا کند، بپرد و بچرخد .همچنین می تواند برای تحویل داروها یا انجام اعمال جراحی داخل بدن انسان استفاده شود.

به گزارش تک ناک این  ربات کوچکتر از یک تمبر پستی می تواند 70 طول بدن خود را در هر ثانیه طی کند .این سرعت نسبت به اند ازه بدن بیش از سه برابر سریعتر از یک یوزپلنگ است.

مارتین کالتنبرونر از دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش می‌گوید: «این ربات واقعاً سریع است و صادقانه بگویم، کمی غافلگیرکننده بود. ما در واقع نسخه بهتری از یک دوربین پرسرعت را در طول آزمایش خریدیم زیرا دوربینی که داشتیم به اندازه کافی برای تصویر برداری خوب نبود.

او و همکارانش این  ربات نرم فوق سریع را از یک ماده لاستیکی ساختند کنترل حرکات این ربات را با جریان های الکتریکی و میدان های مغناطیسی اانجام م می شود. آنها امیدوارند که در نهایت در پزشکی، برای رساندن داروها یا انجام عمل های جراحی در داخل بدن انسان استفاده شود.

این ربات  به شکل U وارونه از یک ماده الاستیک ساخته شده است .درون این ربات  سیم‌های فلزی تعبیه‌شده است. هنگامی که جریان های الکتریکی در آن سیم ها جاری میشود با یک میدان مغناطیسی در اطراف  ربات تعامل می کند ربات حرکت میکند.

digikala

محققان ربات را به سیم های مسی متصل کردند و آن را در کنار آهنربای بزرگ قرار دادند. آنها همچنین آن را در حالت بدون اتصال کنترل کردند وشارش جریان الکتریکی را با یک باتری کوله پشتی مانند نصب شده در بالای ربات شروع کردند. این تیم دو شکل مختلف را برای پای ربات آزمایش کردند، یکی L شکل و دیگری به شکل دندان اره تا از روشی که حیوانات چنگال های شان را کش می دهد تقلید کنند.

چندین ماه طول کشید تا یک طرح پای خوب پیدا شود. اما اکنون ربات می تواند روی هر سطح صافی مانند لاستیک، چوب یا کاغذ راه برود.

ربات چه زمانی که به سیم متصل بود و چه زمانی که باتری را حمل می کرد، می توانست بدود، به صورت دایره ای بچرخد، در آب شنا کند، از روی موانع کوچک بپرد و محموله حمل کند. این ربات در زمان اتصال سریع‌تر بود و بیش از 17 برابر سریع‌تر از ربات‌های نرم قبلی کار می‌کرد.

کوین چن از موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید که این ربات چگالی توان فوق‌العاده بالایی برای یک ربات نرم دارد، به این معنی که می‌تواند از قدرت زیادی در بدنه نسبتا کوچک خود استفاده کند. او می‌گوید: «با چگالی توان بالاتر، یک ربات می‌تواند محموله بیشتری را حمل کند، پرواز سریع‌تری انجام دهد و مانورهای تهاجمی مانند سالتو انجام دهد».

ربات او در حال حاضر می‌تواند کمتر از نیم ساعت کار کند، اما کالتن‌برونر می‌گوید که تیم قصد دارد ربات را مستقل‌تر کند. او می‌گوید که این کار باعث می‌شود بتوان ازسرعت این ربات  در محیط‌های مختلف، از جمله مقاصد پزشکی استفاده کند

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.