این ربات متخصص جراحی تومورهای مغزی کودکان است

در مصاحبه‌ای با Medical Design  که این هفته منتشر شد، پیر دوپون رئیس بخش بیو مهندسی قلب بیمارستان کودکان بوستون، ربات جدیدی را برجسته کرد که به اندازه کافی چابک است تا تومورهای مغزی کودکان را از جمجمه‌های کوچک آنها خارج کند.

به گزارش تکناک، دوپونت به این مجله توضیح داد: ما نیاز به استفاده از بازوهای توخالی داشتیم. چند فناوری وجود دارد که به شما این امکان را می دهد. مورد اول، فعال کردن تاندون، مانند کاتترهای قابل هدایت است. این فناوری در برونکوسکوپ های رباتیک استفاده می شود. مورد بعدی فناوری ربات‌های لوله‌ای متحدالمرکز است، که من در زمان حضور در دانشگاه بوستون ساختم و همچنین افراد دیگر به شیوه‌ای مشابه روی آن کار کرده‌اند.

جراحی های دقیق تر و پایدارتر

جراحی مغز رباتیک چندین مزیت از جمله ظرفیت انجام عمل دقیق تر و پایدارتر را ارائه می دهد. لرزش‌های ذاتی دست جراح را می‌توان با دستگاه‌های رباتیک جبران کرد که حرکات دقیق‌تری را در طی مراحل ظریف عمل مغز ممکن می‌سازد.

ربات‌هایی که در جراحی مغز و اعصاب استفاده می‌شوند اغلب برای عمل‌های کمتر تهاجمی ساخته می‌شوند. آنها با دسترسی به مغز از طریق برش های کوچک و استفاده از ابزارهای تخصصی، از نیاز به کرانیوتومی های عظیم (سوراخ های جمجمه) اجتناب می کنند. این شرایط می تواند به زمان بهبودی کوتاه تر و کاهش خطر عوارض منجر شود.

روبات اندوسکوپی می‌تواند امنیت و کارایی عمل‌های جراحی برداشتن تومور مغزی را بهبود بخشد.

سیستم جراحی داوینچی که برای انواع روش های جراحی از جمله جراحی مغز استفاده می شود و سیستم ROSA (کمک استریوتاکتیک رباتیک) که منحصراً برای جراحی مغز و اعصاب ایجاد شده است، دو نمونه از محبوب ترین ربات های جراحی مغز و اعصاب هستند.

با این وجود، ربات دوپونت کیفیت ویژه‌ای دارد: لوله‌های منحنی با آلیاژ نیتینول، استحکام کافی برای مقابله با فشارهای جراحی را ارائه می‌دهند و فضای بیشتری را برای جراحان فراهم می‌کنند.

فضاهای کاری بزرگتر

دوپونت توضیح داد: جهش فناوری در اینجا این است که چگونه می توانیم ربات های لوله ای متحدالمرکز با فضای کاری بزرگتر بسازیم، بنابراین آنها بیشتر به چپ و راست خم می شوند، اما همچنین کاملاً متعادل هستند. محدودیت واقعی اندازه فضای کاری است، بنابراین ما تکنیکی را برای افزایش این اندازه توسعه دادیم.

دستهای روبات مغز اندوسکوپیک هرکدام به قطر ۲.۸ میلی‌متر و به طول ۳۵ میلی‌متر هستند زمانی که کاملاً باز می‌شوند. با هم، این دستها فضای کاری به قطر ۴۳ میلی‌متری را فراهم می‌آورند.

جراح استدلال کرد که این راه حل پیشرفتی در جراحی مغز است و حتی می تواند در بزرگسالان برای بهبود شانس زنده ماندن از عمل های خطرناک استفاده شود.

در حال حاضر 90 درصد جراحی ها به صورت جراحی باز انجام می شود. شما از طریق میکروسکوپ نگاه می کنید، قسمت خوب مغز را کنار می زنید تا منطقه نیاز به جراحی برسید. سپس آندوسکوپی، شما خارج کردن تومور را با یک دست و یک ابزار انجام می دهید. اما با جراحی رباتیک، شما بهترین شرایط را دارد. هر دو بازو برای جراحی باز و ابزارهای مختلف حداقل تهاجمی.

اکنون، گروهی از دانشجویان MBA کالج بابسون که برای دوپونت کار می کنند، به دنبال چگونگی تجاری سازی این فناوری هستند. با این حال، او ادعا کرد که برای سرمایه گذاری استراتژیک خیلی زود است و افزود که او با سازندگان دستگاه صحبت کرده است و آنها خاطرنشان کردند که تنها در صورتی ربات را می خواهند که اولین آزمایشات انسانی خود را انجام داده باشد.

در حالی که جراحی مغز به کمک ربات مزایای زیادی دارد، مهم است به خاطر داشته باشید که جای یک تیم جراحی مجرب را نمی گیرد. جراحان همچنان یکی از اجزای حیاتی هر جراحی هستند و سیستم رباتیک را کنترل می‌کنند و انتخاب‌های مهمی را در طول یک عمل انجام می‌دهند. ربات ها فقط برای تکمیل و تقویت توانایی های انسان استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.