ربات علمی تخیلی ژاپنی ها رنگ واقعیت گرفت

استارتاپ ژاپنی Tsubame Industries یک ربات عظیم الجثه به نام Archax با قابلیت حمل یک سرنشین ساخته است که می تواند از حالت ربات به وسیله نقلیه تغییر شکل دهد.

به گزارش تکناک، ربات‌های ژاپنی عظیم و شبیه به انسان گاندام (Gundam ) یک مجموعه‌ی رسانه‌ای علمی-تخیلی ژاپنی است که در مرکز آن ربات‌ های عظیم “مکا” قرار دارند که توسط یک خلبان درونی به صورت زنده کنترل می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

 

اگرچه این ربات‌ های Gundam عمدتاً به دنیای انیمه‌ها و کمیک‌های مانگا محدود هستند، چند گروه موفق شده‌اند ربات‌ های واقعی شبیه به گاندام بسازند.

ربات علمی تخیلی ژاپنی ها رنگ واقعیت گرفت

کابین مرکزی خلبان در ربات Archax در زیر سر و میان دو بازوی ربات (robot : mechanical or virtual artificial agent carrying out physical activities, which can be guided by an external control device or the control may be embedded within)‌ قرار گرفته و از طریق نردبان قابل دسترسی است. هنگامی که در کابین بسته می‌شود، خلبان نشسته احاطه‌ای از چهار صفحه‌ی تصویری دارد که تصاویر زنده از دوربین‌های قرار گرفته در جلو، عقب، سمت چپ و سمت راست Archax را نشان می‌دهند. این صفحات تصویری همچنین داده‌هایی مانند سرعت، زاویه‌ی شیب و عمر باتری را نمایش می‌دهند.

ربات Archax

خلبان هنگامی که در کابین بسته می‌شود، می تواند از طریق چهار دوربین که  عقب، سمت چپ و سمت راست Archax قرار گرفته اند از طریق مانیتور های داخل کابین یک نمای 360 درجه از محیط اطراف را ببیند. همچنین داده‌هایی مانند سرعت، زاویه‌ی شیب و عمر باتری در این مانیتورها به نمایش در می آیند.

خلبان می تواند ربات را از طریق یک رابط لمسی به همراه دو دسته‌ی بازی که هر کدام یک بازو را کنترل می کند و دو پدال پا، یکی برای افزایش سرعت و دیگری برای ترمز کردن در حالت وسیله نقلیه، کنترل ‌کند.

ربات Archax ژاپنی

هر یک از بازوهای Archax به صورت جداگانه قابل کنترل است و  از شانه و آرنج خم می‌شوند. دست‌ها همچنین در مچ قابل چرخش هستند، به علاوه هر انگشت در هر دست به صورت مستقل قابل کنترل است. سر Archax که به یک دوربین مجهز شده است همانند قسمت بالایی تنه‌اش می تواند به سمت چپ و راست بچرخد.

اگرچه Archax پیاده راه نمی‌رود، اما چهار پا دارد که به هر کدام از پاها یک چرخ متصل است. هنگامی که به حالت وسیله‌ی نقلیه تغییر می‌کند، پاهای جلو به سمت جلو حرکت می‌کنند و پاهای عقب به عقب می‌روند، و کابین حدوداً 17 درجه مایل می‌شود تا این تغییر در زاویه‌ی بدن جبران کند. در این حالت مرکز ثقل ربات به سمت پایین حرکت می کند و باعث پایداری بیشتر آن در حین حرکت می شود.

سپس Archax با سرعت بیشینه‌ی 10 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، که توسط چرخ‌های عقب موتوردار به حرکت درآورده می‌شود و از طریق چرخ‌های جلو کنترل می‌شود. هیچ اطلاعاتی در مورد مدت زمان عمر باتری وجود ندارد.

بر اساس گفته طراحان Archax ، کل این ساختار با وزن 3.5 تن (3.2 تن) و ارتفاع 4.5 متر (حدود 14.8 فوت) در حالت رباتی، ایستاده است. قاب آن از ورق‌های آلومینیومی جوشکاری شده و لوله‌های آهن تشکیل شده است، که با پانل‌های پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس و رنگ خودرو پوشیده شده‌اند.

اگرچه عمدتاً Archax به عنوان یک اسباب‌بازی فناوری برای طبقه‌ی ثروتمند طراحی شده است، ممکن است برخی کاربردهای عملی برای آن وجود داشته باشد. ماه گذشته، Tsubame Industries شروع به دریافت پیش‌سفارشات از خریداران ژاپنی کرد، که در نهایت باید 400 میلیون ین (حدود 2.7 میلیون دلار آمریکا) برای تهیه یک Archax خود پرداخت کنند.

1 دیدگاه برای “ربات علمی تخیلی ژاپنی ها رنگ واقعیت گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.