رشد سهم لینوکس از بازار سیستم‌عامل رایانه‌ های شخصی

اگرچه لینوکس بر مایکروسافت و اپل مزایای بسیاری دارد، اما هرگز در بخش رایانه‌ های شخصی موفق به جایگزینی با سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک نشده است.

به گزارش تکناک، پس از ۳۰ سال حضور در بازار، این سیستم‌عامل منبع‌ باز، سهم بازار سیستم‌عامل رایانه‌ های شخصی را به مقدار ۳ درصد به دست آورده است که رکورد بیشترین سهم بازار خود را نشان می‌دهد.

در حال حاضر، سیستم‌عامل ویندوز با ۶۸.۱۵ درصد ، بیشترین سهم را در بازار رایانه های شخصی دارد، در حالی که سیستم‌عامل MacOS با ۲۱.۳۸ درصد سهم بازار دومین سیستم‌عامل پرکاربرد برای  رایانه‌ های شخصی است. سیستم‌عامل Chrome OS با ۴.۱۵ درصد و لینوکس با ۳.۰۸ درصد نیز در بازار حضور دارند. حدود ۳.۲۴ درصد از تمام سیستم‌عامل‌های در حال اجرا، شامل FreeBSD و یا سیستم‌عامل‌های نامعلوم هستند که احتمالاً نسخه‌های بسیار جدید و یا بسیار قدیمی از سیستم‌عامل‌های محبوب هستند.

بر اساس داده‌های StatCounter، سهم بازار لینوکس از ۱.۶۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است و رشدی 2 برابری را نشان می دهد. از سوی دیگر، سهم بازار سیستم‌عامل MacOS از ۱۲.۳۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۱.۳۸ درصد در حال حاضر افزایش یافته است، در حالی که سهم بازار ویندوز از حدود ۸۲ درصد پنج سال پیش به ۶۸.۱۵ درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

اما در حالی که لینوکس به ندرت در  رایانه‌ های شخصی استفاده می‌شود، در بازار سرورها، سوپرکامپیوترها، سیستم‌های اجرایی، اینترنت اشیا و بازارهای پی‌سی تعبیه‌شده به دلیل چندکاره‌بودن، امنیت و طبیعت باز و منبع‌باز سیستم‌عامل، به طور قابل توجهی حاکم است و این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد که به سرعت نوآوری کنند.

اما دسکتاپ ها و نوت بوک ها لزوماً از همان چیزهایی که سرورها یا NAS استفاده می کنند بهره نمی برند. کاربران با ویندوز و مک‌‌اواس آشنا هستند بنابراین انتخاب لینوکس برای آنها کمی سخت است و به همین دلیل این سیستم‌عامل در بازار دستگاه‌های رایانه‌ شخصی جا مانده است. با این حال، سهم بازار آن به آرامی در حال رشد است، اگرچه پیش‌بینی در مورد اینکه آیا این سیستم‌عامل موفق به جایگزینی با سیستم‌عامل‌های رایج دیگر خواهد شد، دشوار است.

احتمالاً عرضه دستگاه‌هایی مانند استیم دک، باعث می‌شود که لینوکس در بین گیمرها مورد پذیرش بیشتری قرار گیرد و از آنجا به سمت انتخاب در  رایانه‌ های شخصی و نوت‌بوک‌ها نیز رشد کند. اما در همین لحظه، لینوکس هنوز یک سیستم‌عامل خاص برای  رایانه‌ های شخصی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.