رشد منفی بازار رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها تا سال 2024

رشد منفی بازار رایانه‌های شخصی

انتظار می‌رود که بازار رایانه‌های شخصی سنتی  در سال 2022 به دلیل ترکیبی از تضعیف اقتصاد، تورم و کاهش شدید خرید طی دو سال گذشته، نزدیک به 13 درصد کاهش یابد.

به گزارش تک ناک، پیش بینی می شود حجم سفارشات رایانه های شخصی در سال جاری با 12.8 درصد کاهش به 305.3 میلیون دستگاه خواهد رسید. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که محموله‌های سفارش تبلت با 6.8 درصد کاهش به 156.8 میلیون برسد.

انتظار می‌رود کاهش تقاضای مصرف‌کننده تا سال 2023 نیز افزایش یابد و پیش از بازگشت بازار رایانه‌های شخصی به رشد در سال 2024، فروش رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها در طول سال آینده 2.6 درصد کاهش یابد.جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC گفت که اگرچه تقاضا در حال کاهش است،اما تعداد محموله های سفارش همچنان بالاتراز حجم سفارشات قبل از همه گیری کرونا است . اوبرانی اضافه کرد که تقاضای بلندمدت با بهبود وضعیت اقتصادی آهسته همراه با به‌روزرسانی سخت‌افزارهای سازمانی با پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10 افزایش خواهد یافت.

پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 8.1 در 10 ژانویه 2023 به پایان می رسد. انتظار نمی رود این سیستم عامل تاثیر زیادی بر فروش رایانه های شخصی در بازار داشته باشد. طبق آمار استیت کانتر در حال حاضر تنها 2.79 درصد در سراسر جهان از این سیستم عامل استفاده می کنند.

برای مقایسه، ویندوز 10 بر روی بیش از 70 درصد رایانه های شخصی در سراسر جهان نصب شده است. قرار نیست سیستم عامل تا اواخر سال 2025 بازنشسته شود، بنابراین شرکت ها و مصرف کنندگان به طور یکسان هنوز زمان زیادی برای برنامه ریزی مسیرهای ارتقاء سخت افزاری خود دارند.

مدیر تحقیقات IDC همچنین معتقد است که کار ترکیبی (دورکاری و کارهای پاره وقت)و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش آموزش باعث افزایش حجم تقاضا در بلندمدت خواهد شد. انتظار نمی رود حجم تقاضا به اوج دوران همه گیری برسد، اما بیشتر از الان خواهند بود.

کسانی که از حجم سفارش در بازار رایانه های شخصی مطلع هستند نباید از پیش بینی IDC شگفت زده شوند. محموله ها در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته 15.3 درصد کاهش داشته است یعنی از 84.2 میلیون دستگاه در سه ماهه دوم سال 2021 به تنها 71.3 میلیون دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.