رقابت هدست Meta Quest 3 با Reality Pro اپل

بررسی های فنی نشان می دهد هدست واقعیت ترکیبی Meta Quest 3 نزدیکترین رقیب Reality Pro اپل خواهد بود.

به گزارش تکناک، تاکنون، اکثر رندرهای Reality Pro دستگاه نسبتاً حجیمی، تقریباً به ضخامت Quest 2 را نشان می‌دهند. اما به‌نظر می‌رسد Meta Quest 3 به طور قابل توجهی باریک‌تر از هدست اپل و شیک‌تر از حد انتظار خواهد بود.

تاریخچه مختصری از هدست های VR متا

هدست‌های اولیه این شرکت با نام Oculus، به عنوان زیرمجموعه فیس‌بوک ارائه شدند. این شرکت پس از تغییر نام خود به Meta، از همان برند برای نام‌گذاری هدست های واقعیت مجازی (VR) خود استفاده کرد.

Rift یا همان Rift CV1 نقطه‌ آغازین این دستگاه‌ها بود. این دستگاه‌ها برای اجرای نرم افزار به رایانه شخصی نسبتاً قوی نیاز داشت و در سال 2016 با قیمت اولیه 600 دلار عرضه شد. به دنبال آن نسخه به روز شده Rift S در سال 2019 عرضه شد.

سپس Go در سال 2018، به عنوان یک دستگاه مستقل بسیار مقرون به صرفه تر، با قیمت 200 دلار برای مدل پایه عرضه شد. این دستگاه در اصل یک گوشی هوشمند اندرویدی به شکل هدست بود و به‌عنوان وسیله‌ای برای تماشای ویدیوی همه‌جانبه و انجام بازی‌ها و شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی، مانند ترن هوایی، بسیار محبوب شد.

Quest در سال 2019 به عنوان یک نسخه قدرتمندتر از Go با قیمت 400 دلار با امکان عمل به عنوان یک دستگاه مستقل عرضه شد. همچنین می تواند برای اجرای برنامه های Rift به رایانه شخصی متصل شود. Quest 2 ارتقا یافته در سال 2020 به عنوان یک مدل سبک تر با نمایشگر و مشخصات بهتر عرضه شد. این اولین دستگاهی بود که به جای Oculus به عنوان Meta Quest 2 معرفی شد.

Meta Quest 3

جایگزینی Meta Quest 3 با Quest 2 بدیهی است. مارک گورمن از بلومبرگ پس از بررسی نمونه اولیه مدل آینده از پیشرفت بزرگ فرم فاکتور این دستگاه صحبت کرد.

این دستگاه با کد Eureka بسیار سبک تر و نازک تر از Quest 2 ارائه شده در سال 2020 است. همچنین دوربین های خارجی آن از قابلیت‌های AR و همچنین VR پشتیبانی می‌کنند.

طراحی جلوی دستگاه جدید می باشد. به‌جای ظاهر ساده خاکستری آن، سه ناحیه قرصی‌شکل‌ عمودی حسگر‌ها را در خود جای‌داده است. محفظه‌های قرصی سمت چپ و راست هر کدام شامل یک دوربین انتقال تصویر رنگی (بخشی که به شما امکان می دهد دنیای اطراف خود را ببینید) و همچنین یک دوربین استاندارد است. یعنی شامل دو دوربین رنگی در مقایسه با دوربین‌های غیر رنگی Quest 2 می‌شود. قرص میانی شامل یک سنسور عمق است و برای اولین بار در دستگاه Quest تعبیه شده‌است.

انتقال ویدیو قلب قابلیت واقعیت ترکیبی است. این دستگاه به دوربین‌های خارجی متکی است و به کاربران هدست اجازه مشاهده فید ویدیویی زنده از دنیای واقعی را می‌دهد و جلوه‌ای از واقعیت افزوده را بدون استفاده از لنزهای شفاف ایجاد می‌کند.

با توجه به دوربین‌های رنگی RGB دوتایی، انتقال ویدیو در Quest 3 رنگ‌ها را با دقت بیشتری نشان می‌دهد و تصویری تقریبا واقعی از دنیای واقعی ارائه می‌دهد. حتی می‌توان از تلفن خود هنگام کار با هدست استفاده کرد. این عملکرد اغلب در Quest 2 غیرممکن به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود قیمت آن بشتر از برچسب ۴۰۰ دلاری‌  Quest 2 باشد و طبق حدسیات گورمن ۵۰۰ دلار خواهد بود.

عرضه این دستگاه برای هدست Reality Pro اپل به چه معناست؟

رندرهای کنونی نشان‌دهنده هدست با حجم کمتری نسبت به Quest 2 (سمت چپ)، اما با تفاوت جزئی است.

اگر متا قادر به تولید دستگاهی باریک‌تر از Quest 2 است، ممکن است اپل نیز بتواند همین ترفند را اجرا کند. این شرکت کوپرتینویی باید به طور قابل توجهی از فناوری بیشتری استفاده کند.

هدست Reality Pro اپل ممکن است باریک‌تر از رندرهای مشاهده شده تا‌کنون باشد.

ممکن است تجربه Reality Pro قانع‌کننده‌تر از حد انتظار باشد. اگر متا قادر به ایجاد یک دستگاه با پشتیبانی مناسب از واقعیت ترکیبی و امکان کار با گوشی هوشمند از پس آن باشد، بنابراین تجربه بسیار برتر اپل (با حدود دوازده دوربین) بسیار واقعی‌تر خواهد بود.

رقابت بسیار دشوارتر با Quest 3

به وضوح Reality Pro دستگاهی بسیار پیچیده تر از Quest 3 خواهد بود . همچنین با یکپارچگی در اکوسیستم اپل همراه است.

از سوی دیگر، در حال حاضر متا دارای بسیاری از بازی های واقعیت مجازی و تجربیات دیگر است و قیمت احتمالی 500 دلاری آن بسیار خوشایندتر از قیمت شایعه شده 1500 تا 3000 دلاری هدست اپل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.