ابداع یک روش عجیب برای درمان دیابت

دیابت یکی از مبرم‌ترین نگرانی‌های سلامتی دوران ما است و اکنون دانشمندان سوئدی راه موثر و جدیدی را برای درمان این بیماری نشان داده‌اند.

به گزارش تکناک، به نظر می رسد چشم می تواند مکانی مفید برای کاشت سلول های تولید کننده انسولین برای کنترل میزان قند خون باشد.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند و باعث می شود بدن قادر به تنظیم میزان قند خون نباشد و منجر به بروز انبوهی از مشکلات سلامتی شود.

یک درمان نوظهور امیدوارکننده برای دیابت (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period) شامل رشد سلول‌های پانکراس جدید از سلول‌های بنیادی بیمار، بارگذاری آن‌ها در دستگاه و کاشت آن در بدن است. آزمایش های بالینی انسانی در این مورد موفقیت آمیز بوده است، اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که سیستم ایمنی این دستگاه را به عنوان یک عامل بیگانه تشخیص می دهد و آن را رد می کند. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می توانند با آن مقابله کنند، اما بیمار را در برابر عفونت ها و سایر بیماری ها نیز آسیب پذیر می کنند.

اکنون دانشمندان موسسه فناوری سلطنتی KTH و موسسه کارولینسکا راهی برای جلوگیری از رد ایمپلنت نشان داده‌اند. اگرچه مطالعات قبلی دستگاه را در زیر پوست کاشت کرده بودند، اما در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی آن را در چشم قرار داد. هر چقدر هم که ناخوشایند به نظر برسد، مزیت اصلی آن این است که چشم حاوی سلول های ایمنی نیست که به ایمپلنت پاسخ بدی می دهند. به علاوه، این دستگاه در چشم نزدیک به عروقی است که به انسولین اجازه می دهد به سرعت به جریان خون برسد و دانشمندان به راحتی می توانند عملکرد آن را فقط با نگاه کردن به چشم کنترل کنند.

محققان در آزمایشات خود برای درمان دیابت ، یک دستگاه سه گوش به طول 240 میکرومتر ساختند و آن را در محفظه قدامی چشم که فضای بین قرنیه و عنبیه است، در موش کاشتند. این دستگاه حاوی ریز اندام هایی به شکل جزایر پانکراس بود که انسولین تولید می کنند.

در آزمایش‌ بر روی موش ها، تیم تحقیقاتی نشان داد که این دستگاه می‌تواند در چند ماه آزمایش، در جای خود باقی بماند. سلول‌ها به سرعت با رگ‌های خونی چشم ادغام می‌شوند و می‌توانند در طول مدت به طور طبیعی عمل کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که چشم مکان امیدوارکننده‌ای برای درمان‌های مبتنی بر سلول برای درمان دیابت و همچنین سایر بیماری‌ها است.

آنا هرلند، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما اولین گام به سوی ریزدستگاه‌های پزشکی پیشرفته است که می‌توانند هم عملکرد پیوندهای سلولی را محلی‌سازی و هم نظارت کنند. طراحی دستگاه ما امکان ادغام و استفاده از عملکردهای پیشرفته تر دستگاه مانند الکترونیک یکپارچه یا انتشار دارو را در آینده فراهم می کند.

این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.