رویداد های آسمان شب که نباید از دست داد

رویداد های آسمان شب 1402

تقویم های خود را برای بهترین رویدادهای آسمان شب و رصد ستارگان برای سال آینده (1402) علامت گذاری کنید چرا که قرار است شگفتی های زیادی را تجربه کنید.

به گزارش تکناک، از جفت شدن سیارات گرفته تا خورشید گرفتگی جزئی و دهها رخداد آسمانی جذاب چیزهای هستند که باید در در سال آینده منتظرشان باشید.

برای مشاهده دقیق موقعیت مکانی خود، از برنامه  Stellarium دیدن کنید. مکان و تاریخ رویداد خود را وارد کنید تا این برنامه ماکتی از آسمان محل زندگی شما را به شما نشان بدهد

یکشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۱ : زهره با زحل ملاقات خواهد کرد

یکشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۱ ،روشن‌ترین سیاره زهره با کمی بالاتر رفتن در آسمان گرگ و میش هر شب آسان‌تر دیده می‌شود. در همین حال، زحلیکشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۱ در آسمان گرگ و میش آغاز خواهد شد. اما با ادامه ژانویه به افق نزدیک‌تر می‌شود اما با ادامه ژانویه به افق نزدیک‌تر می‌شود. در یکشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۱ به نظر می رسد که زهره و زحل بر روی گنبد آسمان از کنار یکدیگر عبور می کنند. این جفت سیاره کمتر از نیم درجه از هم فاصله خواهند داشت. این فاصله کمتر از یک ماه کامل است! در شب (night : period from sunset to sunrise in each twenty-four hours) بعد، یک هلال ماه جوان نازک برای یک منظره قابل توجه به این جفت می پیوندد و جفت های سیاره ای بیشتری در سال 2023 وجود دارد.

رویداد های آسمان شب 1402

 

دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱: ماه مریخ را می پوشاند

چیزی از پنهان شدن مریخ پشت ماه در دسامبر 2022 نگذشته بود که این جفت دوباره دردوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱  این کار را انجام خواهند داد. همانطور که این پدیده از آمریکای شمالی دیده می‌شود، مریخ همان شب در کنار اندام تاریک ماه غول‌پیکر که در حال بزرگ شدن است، دراز خواهد کشید.با ادامه شب، ماه به مریخ نزدیک‌تر می‌شود و از مکان‌هایی در جنوب ایالات متحده آن را می‌پوشاند و به سمت جنوب گسترش می‌یابد. نقشه را در In-the-Sky بررسی کنید تا ببینید آیا این رویداد در محل زندگی شما قابل مشاهده است یا خیر. برای کسانی که خارج از منطقه این پدیده را مشاهده می کنند، می توانند یک جفت بسیار نزدیک از ماه و سیاره قرمز را ببینند.

رویداد های آسمان شب 1402

چهارشنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ : زهره با مشتری ملاقات خواهد کرد

در 1 مارس 2023 و حوالی آن، می‌توانید دو سیاره درخشان آسمان،یعنی زهره و مشتری را ببینید که روی گنبد آسمان از کنار یکدیگر می گذرند. همانطور که این پدیده شگفت انگیز از آمریکای شمالی دیده می‌شود، نزدیک‌ترین برخورد آن‌ها اندکی پس از غروب خورشید در اول مارس است.این دو سیاره تقریباً از عرض ماه کامل یا نیم درجه فاصله خواهند داشت.

رویداد های آسمان شب 1402

1 و 2 اردیبهشت ۱۴۰۲: زهره و دوستان

در اردیبهشت ۱۴۰۲،زهره درخشان در میان برخی از اهداف مورد علاقه ستاره‌نگاران در سراسر جهان خواهد درخشید. خوشه ستاره ای Pleiades،با نام مستعار هفت خواهران، یک جواهر دبی شکل در Taurus the Bull است و خوشه ستاره‌ای V شکل Hyades بزرگ‌تر ،با ستاره قرمز درخشان خود یعنی Aldebaran،نیز محبوبیت خواهد داشت.

زهره درخشان، شما را به آنها راهنمایی می کند.به همه اینها، یک هلال ماه رو به افزایش که در 1 و 2 اردیبهشت ۱۴۰۲ از نور زمین می درخشد را اضافه کنید تا یک منظره آسمانی جذاب داشته باشید. اندکی پس از غروب خورشید به دنبال این گنجینه ها باشید. چه منظره خوبی برای به پایان رساندن روز.

 ۱۱-12 خرداد ۱۴۰۲: سیارات و زنبورها

خوشه ستاره ای کندوی عسل در Cancer the Crab در خرداد 1401 از 2 سیاره بازدید می کند.مریخ سرخ مایل به اولین دیدار در ۱۱-12 خرداد ۱۴۰۲ خواهد بود. دوربین دوچشمی خود را به سمت سیاره قرمز نشانه بگیرید تا درخشش پس زمینه کندو را ببینید. زهره درخشان هنگام عبور از ستاره ها 22و 23 خرداد ۱۴۰۲، پیشی خواهد گرفت.

رویداد های آسمان شب 1402

دوربین‌های دوچشمی به دیدن ستارگان متعدد خوشه کندوی زنبور عسل کمک می‌کند و مریخ درخشان در ۱۱-12 خرداد ۱۴۰۲  به یک طرف می‌تابد.رویداد های آسمان شب 1402

زهره که درخشان‌ترین سیاره آسمان ما است هنگام عبور از خوشه ستاره‌ای زنبور عسل در 22و 23 خرداد ۱۴۰۲ ، نقش ملکه زنبور عسل را بر عهده خواهد گرفت. اندکی پس از تاریکی برای دیدن این منظره جالب و زیبا به غرب آسمان نگاه کنید.

مانند مریخ 10 روز قبل در خرداد 1401 ، دوربین دوچشمی به شما کمک می کند کندوی زنبور عسل را در حدود 22 و 23 خرداد ۱۴۰۲  به شما نشان دهد،این در زمانی رخ می دهد که زهره در یک طرف قرار دارد.رویداد های آسمان شب 1402

چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ : ماه، زهره و مریخ در انقلاب

چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲  تاریخ قابل توجهی است زیرا دگرگشت خرداد ، اولین روز تابستان برای نیمکره شمالی و اولین روز زمستان برای نیمکره جنوبی است. در دگرگشت 1401 ، هلال ماه در حال بزرگ شدن در کنار ناهید درخشان است و مریخ بسیار کم‌نورتر در نزدیکی آن می درخشد. اندکی پس از غروب آفتاب برای دیدن این منظره در گرگ و میش تاریک به سمت غرب نگاه کنید.

۲۸-29-30 تیر ۱۴۰۲: یک صحنه آسمانی کاملاً شلوغ

در شب های ۲۸-29-30 تیر ۱۴۰۲ ، غرب آسمان پر از اجرام آسمانی خواهد بود. زهره در این صحنه فرمان روایی خواهد کرد و در غرب به شدت می درخشد.دورتر از افق، مریخ سرخ را خواهید دید که اکنون از شکوه سابقش نسبت به دسامبر 2022 کاسته شده است. تا خرداد 1402، مریخ روشن و بی حرکت خواهد بود،اما نه به روشنی Regulus. اگر آسمان منطقه شما بسیار صاف است، می توانید عطارد را در گرگ و میش ببینید که در نزدیکی افق،جایی که خورشید ناپدید شده است این عصرها را در آغوش گرفته است. هلال ماه هر شب در حال افزایش است. هر روز عصر ماه را که بالاتر می رود تماشا کنید.

پنج شنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲ : ماه آنتارس را می پوشاند

در پنج شنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲ ، ماه نه تنها مانند مریخ در دی ماه امسال از مقابل سیارات عبور خواهد کرد، بلکه ستارگان را نیز خواهد پوشاند. در غروب  ۲ شهریور ۱۴۰۲، ماه، یک روز پس از ربع اول، درخشان ترین ستاره عقرب یعنی آنتارس( Antares )را می پوشاند. بینندگان در ایالات متحده در شرق دنور، غرب نیویورک و شمال فلوریدا مرکزی می توانند این غیبت را در آسمان عصر جنوب غربی مشاهده کنند. نقشه موجود در این صفحه را از In-the-Sky بررسی کنید تا ببینید آیا این رویداد در محل زندگی شما قابل مشاهده است یا خیر. از آنجایی که زمان این رویداد وابسته به مکان خواهد بود، کمی بعد از غروب خورشید تماشا را شروع کنید تا ستاره قرمز را در کنار لبه تاریک ماه ببینید.

شنبه، ۲۲ مهر ۱۴۰۲: خورشید گرفتگی جزئی فراموش نشدنی

خورشید، ماه و زمین در ۲۲ مهر ۱۴۰۲ تقریباً کاملاً همسو خواهند شد.این امر منجر به خورشید گرفتگی جزئی در سراسر ایالات متحده خواهد شد.کسوف در امتداد نواری که از جنوب اورگان، از نوادا و منطقه چهار گوشه، سپس به غرب و جنوب تگزاس و در نهایت به خلیج مکزیک می‌گذرد،قابل مشاهده خواهد بود. خسوف حلقوی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه از درون صورت خورشید عبور می‌کند و حلقه‌ای کورکننده به نام «حلقه آتش» تشکیل می‌دهد.

18 مهر، 28 آبان  و ۱۸ آذر ۱۴۰۲ : هلال ماه با زهره ملاقات می کند

برخی از چشم نوازترین مناظر آسمان زمانی پدیدار می شوند که ماه در نزدیکی درخشان ترین سیاره، یعنی زهره، می درخشد. سه مورد از این صحنه های خارق العاده در آسمان صبح پاییز رخ خواهد داد. با روشن شدن سپیده دم در18 مهر، 28 آبان و ۱۸ آذر ، برای یک صحنه دراماتیک به افق شرقی نگاه کنید. زهره در کنار هلال ماه در حال نزول بسیار دیدنی خواهد بود.روید

اد های آسمان شب 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.