رژیم غذایی گیاهی می تواند برای سگ ها مفید باشد

در بازار غذاهای اشباع‌شده حیوانات خانگی، همه محصولات یکسان ساخته نمی شوند و اختلاف نظر‌های بسیاری در تناسب غذای گیاهی سگ ها وجود دارد.

به گزارش تکناک، در اولین مطالعه برای ارزیابی قابلیت هضم غذای تجاری وگان برای حیوانات خانگی، محققان دانشگاه ایلینویز دو نوع غذای گیاهی به صورت پخته شده، و نیم‌پز و غذای خشک بر پایه مرغ را روی مجموعه ای از سگ ها آزمایش کردند و سپس ترکیب شیمیایی خون و مدفوع، میکروبیوم و سایر عوامل مرتبط با سلامتی آنها را اندازه گرفتند.

کلی سوانسون، استاد گروه علوم دامی دانشگاه ایلینویز، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: روند استفاده از غذاهای گیاهی و غذاهای درجه انسانی برای سگ ها در حال افزایش است. از آنجایی که مردم این غذاها را به حیوانات خانگی خود می‌دهند، آزمایش آنها مانند سایر غذاها برای اطمینان از سالم، کامل و متعادل بودن آنها اهمیت دارد.

دو گزینه مبتنی بر گیاه، یک وعده غذایی گیاهی شامل غلات با پروتئین بالا و یک غذای گیاهی بدون غلات تهیه شده توسط متخصصان تغذیه دامپزشکی و غذای خشک بر پایه مرغ به 12 سگ ماده بالغ سالم نژاد بیگل در سه دوره آزمایشی جداگانه داده شد.

این تیم همچنین ارزش غذایی هر سه مورد را ارزیابی کرد و دریافتند وعده های غذایی وگان، شامل عدس، لوبیا گاربانزو، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، سیب، زغال اخته، نخود فرنگی و هویج، مانند غذای خشک مطابق با استانداردهای صنعتی کامل و متعادل تعیین شده توسط انجمن مقامات کنترل خوراک آمریکا (AAFCO) هستند.

سوانسون گفت: مساله حائز اهمیت در تغذیه حیوانات عدم نیاز به در نظر گرفتن مواد لازم، بلکه مواد مغذی است. سگ‌ها تا زمانی که مواد مغذی ضروری را در مقادیر و نسبت‌های صحیح مصرف کنند، می‌توانند وگان، گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار باشند.

مخازن مدفوع سگ‌ها برای اندازه‌گیری‌ها، جمع‌آوری و ماده خشک، سطح pH، متابولیت و میکروبیوتای آنها نیز ارزیابی شد. با پیشنهادات گیاهی برای تامین فیبر ضروری، مقدار مدفوع تولید شده در سه دوره ثابت بود.

سوانسون گفت: این مساله عجیب نیست و با توجه به وجود مواد اولیه، فیبر و الیگوساکارید بیشتر، این غذاها می‌تواند برای سگ‌های نیازمند رژیم غذایی مفید باشد.

با این حال، تیم از مشاهده برخی متابولیت های خون، مولکول‌های موجود در جریان خون و شاخص های سلامتی، شگفت زده شدند. تری گلیسیرید و کلسترول خون، شاخص سطح چربی خون، در سگ ها با رژیم غذایی وگان، بسیار کمتر بود. این نشان دهنده احتمال مفید واقع شدن رژیم غذایی گیاهی برای حیوانات دارای اضافه وزن است.

در سنجش سلامت روده نیز وعده‌های غذایی گیاهی خبرهای خوبی را هم برای سگ‌ها و هم برای صاحبان آن‌ها به همراه داشت.

سوانسون توضیح داد: تغییرات جالب و مفیدی در مورد میزان میکروب‌های حاضر وجود داشت که منعکس کننده ترکیب فیبرهایی موجود در رژیم های غذایی وگان است. متابولیت های فنل و ایندول مدفوع که هر دو در ایجاد بوی مدفوع نقش دارند، در این رژیم ها نیز به طور چشمگیری کاهش یافتند.

او افزود: «مدفوع آنها هنوز بو خواهد داشت، اما احتمالاً کمتر خواهد بود. به طور کلی، به نظر می‌رسد رژیم‌های گیاهخواری موجب تغییرات مفیدی از دیدگاه سلامت روده در سگ‌ها خواهد شد.

محققان افزودند دو نوع ماده غذایی مورد استفاده در این مطالعه به دقت فرمول‌بندی شده اند و غذاهای خانگی ممکن است همان نوع رژیم غذایی «کامل و متعادل» را ارائه نکنند. با وجود نتایج مثبت این رژیم‌های گیاهی، هزینه این وعده‌های غذایی آماده برای خانواده‌ها نیز می‌تواند عامل بازدارنده‌ خرید باشد.

سوانسون هشدار داد: با این حال، آگاهی از ترکیب مواد و نیازهای مواد مغذی بسیار مهم است. هرکسی می‌تواند یک غذای گیاهی برای سگش تهیه کند، اما بدون فرمولاسیون دقیق، ممکن است واقعاً نامتعادل باشد.

اکنون این تیم قصد مقایسه این گونه‌های غذایی گیاهی با وعده‌های غذایی مشابه حاوی گوشت، لبنیات و بدون آن‌ها را دارند.

سوانسون افزود: ما نشان دادیم که این رژیم‌های وگان منجر به شاخص‌های مدفوع مطلوب، قابلیت هضم بالای مواد مغذی و تغییرات مثبت در خون و متابولیت‌های خاص مدفوع می‌شود. برای افرادی علاقه مند به تنظیم تغذیه حیوانات خانگی خود با یک رژیم غذایی گیاهی مطابق با ارزش های شخصی آنها، این رژیم های غذایی آزمایش شده انتخاب خوبی خواهد بود.

این مطالعه در Journal of Animal Science منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.