رگ‌های خونی مغز از قوانین متفاوتی پیروی می‌کنند

بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی، عنوان برترین قاتلان در سطح جهان را دارند و سالانه حدود 18 میلیون نفر جان خود را به دلیل این بیماری‌ها از دست می‌دهند.

به گزارش تکناک، این مشاهدات دلیل این مسئله هستند که چرا محققان بی‌وقفه برای درک چگونگی توسعه و عملکرد سیستم قلبی عروقی تلاش می‌کنند.

گروهی از محققان به رهبری پروفسور بنویت وانلهوبک، به تازگی کشف مهمی انجام داده‌اند. برخلاف تصور عموماً پذیرفته شده که رگ‌های خونی به روشی مشابه در سراسر بدن شکل می‌گیرند، محققی به نام گیل ونلز و همکارانش کشف کرده‌اند که رگ‌های خونی مغز از قوانین متفاوت و کاملاً بی‌سابقه‌ای پیروی می‌کنند. محققان کشف کردند که عروق مغزی مجهز به آنزیم خاصی هستند که برای حمله به مغز ضروری است. این یافته‌ها اخیرا در مجله Nature منتشر شده است.

سد خونی مغز و رویکردهای درمانی آینده

پروفسور بنویت وانلهوبک می‌گوید:‌ آنچه در این مطالعه قابل توجه است این است که مکانیسم رگزایی مغزی عروق را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های خاص سازگار با محیط عصبی را به دست آورند که به عنوان سد خونی-مغزی شناخته می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که یک همسویی عملکردی بین تولد همان رگ‌ها و عملکردهای خاص آنها وجود دارد.

سد خونی-مغزی مجموعه‌ای از ویژگی‌های رگ‌های خونی مغز است که تبادلات بین خون و بافت مغز را به شدت محدود می‌کند. این مجموعه از مغز در برابر اجزای سمی در گردش خون محافظت می‌کند.

وانلهوبک نتیجه‌گیری می‌کند: شناسایی این مکانیسم به ما امیدواری می‌دهد که روزی بتوانیم رویکردهای درمانی را توسعه دهیم که به‌طور خاص برای هدف قرار دادن عروق مغزی که یک موضوع بالینی مهم در بسیاری از آسیب‌شناسی‌های عصبی هستند، از آنها استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.