ساخت نمونه های جنین انسان از سلول های بنیادی

اخیرا دانشمندان با برنامه ریزی سلول های بنیادی، نمونه هایی شبیه به جنین انسان ایجاد کرده اند.

به گزارش تکناک، این نمونه ها نگاهی اجمالی به مرحله کلیدی رشد جنین می‌دهند که می‌تواند بینش‌های جدیدی را در مورد اختلالات ژنتیکی و جلوگیری از سقط در اوایل بارداری آشکار کند.

هفته دوم رشد جنین انسان مرحله ساختن یا شکستن است به این معنی که این زمان، زمانی است که جنین در رحم لانه گزینی می کند. نقایص مادرزادی و بیماری های ژنتیکی می توانند در این زمان شروع شوند و متأسفانه بسیاری از بارداری ها در این مرحله شکست می خورد. اما این زمان کلیدی تا حد زیادی توسط دانشمندان و پزشکان مطالعه نشده بود، زیرا جنین در این زمان هنوز برای مشاهده در بیماران زنده بسیار کوچک است.

اکنون دانشمندان نمونه های سه بعدی جدیدی از جنین‌های انسان را که از سلول‌های بنیادی رشد کرده‌اند، توسعه داده‌اند که رشد جنین انسانی بین روزهای نهم تا چهاردهم را تقلید می‌کنند، به‌گونه‌ای که می‌توان به راحتی آن را در آزمایشگاه مطالعه کرد. این مورد قبلا فقط در سلول های حیوانی قابل مطالعه بود.

گوتز، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این نمونه جنین مانند ما که کاملاً از سلول های بنیادی انسان ایجاد شده است، به ما امکان دسترسی به ساختار در حال رشد را در مرحله ای می دهد که معمولاً به دلیل لانه گزینی جنین کوچک در رحم مادر از ما پنهان است. این پیشرفت هیجان انگیز به ما امکان می دهد ژن ها را برای درک نقش رشد آنها در یک نمونه شبیه به واقعیت دستکاری کنیم. این نمونه آزمایشگاهی در واقع به ما امکان می دهد عملکرد یک سری عوامل خاص را آزمایش کنیم که انجام آن در جنین واقعی دشوار است.

این نمونه ها حاوی بیشتر سلول‌های مورد نیاز برای ساخت جنین انسان هستند، از جمله پیش‌سازهای سلول‌های زاینده که در نهایت اسپرم یا تخمک خود را تشکیل می‌دهند. آنها همچنین حاوی سلول هایی هستند که از رشد جنین حمایت می کنند، از جمله سلول هایی که جفت، کیسه زرده و کیسه آمنیوتیک را تشکیل می دهند.

با این حال به دلایل اخلاقی، این نمونه ها فاقد سلول‌های مغزی و ضربان قلب هستند، بنابراین نمی‌توانند بیش از 14 روز رشد کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.