ساخت سگ رباتیک با قابلیت حرکت خودکار

سگ های رباتیک چهارپا برای حفظ راه رفتن خود به موتورهای کنترلی نیاز دارند. با این حال، یک سگ رباتیک جدید، پس از آنکه برای حرکت تنظیم شد به خودی خود به راه رفتن ادامه می دهد.

به گزارش تکناک، این دستگاه توسط میکائیل آچکار دانشجوی کانادایی رباتیک در مؤسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس، بر اساس داده‌های ضبط حرکتی موجود از سگ‌های دونده واقعی ساخته شده است. با استفاده از تکنیکی به نام تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی، داده ها در بردارهای متعددی که محورهای اصلی حرکت سگ را توصیف می کنند، گروه بندی شدند که به نوبه خود طراحی را هدایت می کردند.

ربات متقارن دو طرفه ساخته شده طی این تحقیق دارای میله های فلزی به جای استخوان ها، قرقره های پلیمری چاپ سه بعدی به جای مفاصل، و کابل های فولادی نازک به جای تاندون ها است. همانطور که در مورد یک سگ واقعی صادق است، هر یک از چهار پای سگ رباتیک آن دارای سه مفصل است که هر یک از آنها به طور مکانیکی با دیگران هماهنگ است.

وقتی آچکار و همکارانش سعی کردند ربات را روی یک تردمیل موتوری آزمایش کنند، با شگفتی متوجه شدند که وقتی ربات شروع به کار کرد، حرکت تردمیل تمام چیزی بود که برای ادامه کار لازم بود. اگرچه ربات به موتورهایی مجهز شده بود که می‌توان از آن برای حرکت دادن هر پا استفاده کرد، اما لازم نبود این موتور ها نیاز نبود فعال بماند.

آچکار می‌گوید: در ابتدا فکر می‌کردیم که ممکن است تصادفی باشد. بنابراین ما طراحی را کمی تغییر دادیم و دوباره ربات را آزمایش کردیم و متوجه شدیم در این شرایط دیگر نمی‌توانست کار کند.

دانشمندان اقدام به اضافه کردن یک وزنه پاندول مانند به پشت ربات کردند تا پس از شروع به دویدن، به حرکت آن کمک کند. همانطور که گفته شد، بدیهی است که این ربات یک ماشین حرکت دائمی نیست و همچنان از موتورهای خود برای حرکاتی مانند پریدن و قدم زدن از روی موانع استفاده می کند.

آچکار می‌گوید: هدف ما رقابت با سگ‌های رباتیک با فناوری فوق‌العاده پیشرفته نیست، بلکه بیشتر کشف طرح‌های ربات‌ الهام‌گرفته از موجودات زنده است. دستیابی به این هدف مستلزم بهبود طراحی اساسی یک ربات و اصلاح ویژگی های غیرفعال آن است به طوری که فقط با سیستم های کنترل ساده قابلیت های ربات به حداکثر برسد. او اضافه کرد: روش مهندسی مفاصل برای افزایش کارایی که در این تحقیق استفاده شده قبلا در ساخت دست و سایر اندام های رباتیک بکار رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.