ساخت صابون از پلاستیک های بازیافتی

برای اولین بار، تیمی به رهبری دانشمندان ویرجینیا تک از پلاستیک برای تولید صابون استفاده کردند.

به گزارش تکناک، این روش نوآورانه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پلاستیک‌ها را به مواد شیمیایی موسوم به سورفکتانت‌ها (مواد فعال سطحی) که به طور گسترده در ساخت صابون و مواد شوینده استفاده می‌شوند، تبدیل کنند.

چگونه توسعه یافت

گفته می شود که پلاستیک ها از نظر شیمیایی شبیه اسیدهای چرب موجود در صابون ها هستند.

به دلیل این شباهت، دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که پلی اتیلن ممکن است به اسیدهای چرب و در نهایت به صابون تبدیل شود.

با این حال، این یک روش ساده نبود. محققان با یک مشکل مربوط به اندازه مواجه شدند: به نظر می‌رسد پلاستیک‌ها در سطح مولکولی نسبتاً بزرگ هستند و تقریباً 3000 اتم کربن دارند، اما اسیدهای چرب بسیار کوچک‌تر هستند.

برای رفع این مشکل، محققان یک راکتور اجاق مانند را ساختند که می‌توان از آن برای سوزاندن ایمن پلاستیک استفاده کرد.

برای این کار، کف اجاق تا درجه بالایی گرم می کنند تا زنجیره های پلیمری شکسته شود، در حالی که قسمت بالایی آن در دمای پایین باقی می ماند تا از شکسته شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود. این فرآیند به عنوان گرماکافت گرادیان دما شناخته می شود.

حاصل ماده ای بود که از پلی اتیلن با زنجیره کوتاه ساخته شده بود و به نوعی شبیه به موم بود.

این تیم چند مرحله دیگر از جمله صابون سازی را اضافه کردند که به آنها اجازه داد تا اولین صابون جهان را از پلاستیک بسازند.

این فرآیند جدید برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن که دو شکل پرکاربرد پلاستیک هستند، قابل استفاده است.

این دو نوع بیش از نیمی از زباله های پلاستیکی را تشکیل می دهند که حجم آنها در سال به حدود 200 میلیون تن می رسد. بیش از 80 درصد زباله های پلاستیکی دور ریخته می شوند و کمتر از 10 درصد آنها بازیافت می شوند.

ژن ژو، نویسنده اصلی مقاله، گفت: تحقیق ما مسیر جدیدی را برای افزایش بازیافت پلاستیک بدون استفاده از کاتالیزورهای جدید یا روش های پیچیده نشان می دهد. ما در این کار پتانسیل یک رویکرد پیوسته را برای بازیافت پلاستیک ها نشان دادیم. این امر مردم را آگاه می‌کند تا در آینده طرح‌های خلاقانه‌تری از روش‌های بازیافت را توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.