ساخت لنزی موثر برای درمان بیماری گلوکوم

در سالهای اخیر، چند دستگاه آزمایشی ساخته شده اند که فشار چشم بیماران مبتلا به گلوکوم را کنترل می کنند. لنز تماسی miLens  به تازگی آزمایشات بالینی را به پایان رسانده و می تواند از سال آینده به صورت تجاری در دسترس باشد.

به گزارش تکناک، گلوکوم زمانی اتفاق می افتد که انسداد کانال های تخلیه چشم باعث می شود مایع زلالیه در داخل چشم جمع شود. این مسئله باعث افزایش فشار داخل چشم (IOP) می شود که به نوبه خود ممکن است به عصب بینایی آسیب برساند و باعث کوری شود.

قطره های چشمی وجود دارند که به کاهش فشار داخل چشم کمک می کنند و اگر به طور مداوم بر اساس میزان فشار چشم مصرف شوند، بهترین عملکرد را دارند.

به طور معمول، این فشار باید هر چند ماه یک بار توسط متخصص بررسی شود. مشکل این است که میزان IOP ممکن است در حین این چک آپ ‌ها به‌طور خطرناکی بالا برود.

لنز miLens توسط استارت‌آپ Smartlens در کالیفرنیا ساخته شده است و بر اساس یک ایمپلنت نظارت بر گلوکوم ساخته شده است که قبلاً در دانشگاه استنفورد طراحی شده بود. گفتنی است که ایمپلنت ساخته شده توسط دانشگاه استنفورد باید با جراحی و در نتیجه به طور دائم در چشم قرار می گرفت، اما miLens یک لنز نرم است که مانند هر لنز دیگری به صورت روزانه داخل چشم و از آن خارج می شود.

یک کانال میکروسیال مهر و موم شده در این لمز تعبیه شده است که در اطراف محیط عنبیه کاربر در یک حلقه قرار دارد. این کانال در دید فرد ظاهر نمی شود. این کانال تا حدی با یک مایع غیر سمی پر شده است و دارای علامت های عددی درجه بندی شده است که واحدهای اندازه گیری IOP را نشان می دهد.

با افزایش فشار داخل چشم کاربر، قرنیه او بیرون زده و روی miLens فشار می آورد. این فشار، مایع موجود در لنز را از طریق کانال به سمت بالا وادار می کند، یعنی هر چه فشار بیشتر باشد، مایع دورتر خواهد رفت. با استفاده از یک دوربین، کاربران یک عکس نزدیک از miLens دریافت می کنند. با دیدن اینکه مایع به چه عددی در کانال رسیده است، در هر زمان و هر کجا که بخواهند، میزان واقعی IOP را در هر زمان متوجه می شوند.

در یک آزمایش جدید که در آن 25 بیمار مبتلا به گلوکوم از این لنز استفاده کردند، مشخص شد که مقیاس miLens کاملاً مطابق با استاندارد ها است.

ساواس کومبان، مدیر عامل Smartlens می گوید که miLens باید تا پایان سال 2024 با قیمتی مقرون به صرفه وارد بازار شود. این شرکت همچنین در حال کار بر روی یک دستگاه شیشه ای هوشمند به نام THERmic است که در ترکیب با miLens کار می کند و به طور خودکار داروهای گلوکوم را در صورت نیاز به چشم ها می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.