ساخت پلیمر جدید برای جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی

دانشمندان اخیرا پلیمرهای ضد باکتری جدیدی تولید کرده اند که می تواند به مقابله با ابر میکروب ها کمک کند

دانشمندان دانشگاه تگزاس ،‌ گروه جدیدی از پلیمر های ضد باکتریایی ایجاد کرده‌اند که می‌توانند ابرمیکروب‌ها را از بین ببرند به‌گونه ای که نتوانند مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر آن ایجاد کنند.

به گزارش تکناک، باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در دهه های آینده به یک نگرانی جهانی برای سلامت تبدیل خواهند شد.

کشف پنی سیلین یکی از مهم ترین پیشرفت های علمی قرن بیستم بود. به طور ناگهانی عفونت‌ها به مراتب بیشتر زنده ماندند و آنتی بیوتیک ها درمان های پزشکی بیشتری را به روی افراد بیشتر باز کردند.

باکتری ها آفات کوچک و قابل سازگاری هستند بنابراین به سرعت دفاعی در برابر آنتی بیوتیک ها ایجاد کردند. دانشمندان به نوبه خود آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی ایجاد کردند اما باکتری ها به زودی در چرخه ای که چندین دهه به طول انجامید، نسبت به آن ها نیز مقاومت نشان دادند.

متأسفانه در سال‌های اخیر، جزر و مد به نفع باکتری‌ها تغییر کرده است و داروهای جدید ما در حال تمام شدن است، اما تکامل آنها تمام نمی‌شود. آخرین خطوط دفاعی ما شروع به شکست می‌کنند و اکنون گونه‌هایی از ابر میکروب‌ها وجود دارند که از هر چیزی می‌توانیم برای از بین بردن آنها استفاده کنیم، مصون هستند.

اگر بخواهیم از بحران بهداشت جهانی جلوگیری کنیم، به تاکتیک‌های کاملاً جدیدی نیاز داریم و پلیمرهای آنتی‌بیوتیک گامی مناسب در این مسیر هستند. این مولکول‌های مصنوعی به غشای خارجی باکتری‌ها می‌چسبند و آن‌ها را مختل می‌کنند، به گونه‌ای که باکتری‌ها نمی‌توانند در برابر آن مقاومت ایجاد کنند.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه تگزاس A&M پلیمرهای جدیدی را توسعه داد که قابل تنظیم‌تر هستند و به آنها اجازه می‌دهند تا به طور مؤثرتری با ابر میکروب‌ها مبارزه کنند. کلید اصلی کاتالیزوری به نام AquaMet است که می تواند غلظت بالایی از بارها را تحمل کند و محلول در آب است. این تحمل بار خیلی مهم است.

روش جدید محققان برای ساخت این پلیمرها امکان قرار دادن دقیق‌تر مکان‌هایی را که می‌توان قطعات خاصی را به مولکول اضافه کرد، می‌دهد، که تحقیق قبلی نشان داده است که می‌تواند عملکرد آنها را بهبود بخشد.

در آزمایش‌ها، پلیمرهای جدید در برابر دو گروه اصلی باکتری گرم مثبت مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و گرم منفی مانند E. coli، فعال هستند. این نشان می دهد که این مولکول ها در برابر انواع ابر میکروب ها کار می کنند. نکته مهم این است که این داروها حتی در غلظت های پایین نیز کار می کنند.

عارضه اصلی پلیمرهای آنتی باکتریال این است که گلبول های قرمز خون نیز دارای بار منفی هستند، به این معنی که داروها نیز می توانند جذب آنها شوند. اما در این مورد، روش محققان برای سفارشی‌سازی بیشتر مولکول‌ها به آن‌ها اجازه داد تا برای باکتری‌ها انتخابی‌تر باشند. به گفته محققان، این حوزه هنوز به کار بیشتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.