سبقت اپل از اندروید با تراشه A17 Bionic

انتقاد عمده کاربران از جدیدترین دستگاه های اپل در مورد فشرده‌سازی عملکرد آنهاست به نحوی که با عدم تغییر عملکرد پردازنده های سری A اپل کاربران بسیار ناراضی‌اند.

به گزارش تکناک، این مساله منجر به فروش کمتر آیفون 14 نسبت به سری آیفون 13 نیز شده‌است. Max Tech، یک افشاگر معروف، خبر انتشار تراشه جدید را درست هنگام کاهش شدید محبوبیت اپل به اشتراک گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها، امتیاز GeekBench 6 برای تراشه A17 Bionic اپل توسط این افشاگر منتشر شده است. امتیاز اجرای تک هسته ای این دستگاه به امتیاز خیره کننده 3986 و امتیاز چند هسته ای آن به 8841 امتیاز رسیده است.

این امتیاز در مقایسه با A16 با امتیاز تک هسته ای حدود 60 درصد و در چند هسته ای 43 درصد بهبود یافته است که افزایش چشمگیری محسوب می‌شود. این ادعا کمی مضحک به نظر می‌رسد. زیرا مک بوک فعلی با تراشه M2 امتیاز تک هسته ای 2604 و امتیاز چند هسته ای 9751 را در Geekbench 6 دارد. به عبارت دیگر، امتیاز این تراشه در عملکرد تک‌هسته‌ای بسیار بیشتر از تراشه  M2 و امتیاز چند هسته ای آنها بسیار نزدیک است.

digikala

نرخ ارتقاء آن نیز در مقایسه با تراشه های استفاده شده در دستگاه‌های اندرویدی شگفت انگیز است. Snapdragon 8 نسل ۲ برترین تراشه پرچمدار حال حاضر صنعت برای اندروید است. این تراشه دارای امتیاز 1953 در عملکرد تک هسته ای و 5449 امتیاز در عملکرد چند هسته ای در GeekBench 6 است.

امتیاز چند هسته ای A17 ، ۱.۶ برابر بالاتر از امتیاز پرچمدار اندرویدی است. و امتیاز اجرای تک هسته ای آن تقریباً دو برابر بیشتر است. با توجه به این تفاوت‌ها درک پیشرفت فعلی تراشه A17 دشوار است.

عملکرد تراشه‌های آیفون در دو سال گذشته پایین‌تر از حد معمول بوده‌اند و بر فروش دستگاه‌های آن نیز تاثیر گذاشته است. با این حال، بر اساس مقایسه داده های ذکر شده، اپل این بار پس از سه سال متوالی با ارائه عملکرد محدود در A14، A15 و A16، با تراشه جدید همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

هدف اصلی اپل از انجام این کار استفاده از تراشه A17 Bionic برای رفع اشتباه فعلی در مورد قابلیت‌های تراشه‌های تلفن همراه و افزایش فروش آیفون است.

چرا پیشرفت تراشه A17 Bionic  اپل تا این حد قابل توجه است؟

به نظر می‌رسد این مساله به طور اجتناب ناپذیری با فناوری پردازشگر 3 نانومتری جدید و پرکاربرد TSMC مرتبط است. بر اساس داده های رسمی TSMC، چگالی منطقی و سرعت پردازشگر 3 نانومتری به ترتیب 70 و 10 تا 15 درصد نسبت به پردازشگر 5 نانومتری افزایش یافته است. علاوه بر این، مصرف برق آن 25 تا 30 درصد کاهش یافته است.

در صورت صحت این اطلاعات، عملکرد سری آیفون 15 پرو شگفت‌انگیز خواهد بود و اپل یک بار دیگر با ارتقا چشمگیر از همه برندهای اندرویدی پیشی خواهد گرفت. اگر عملکرد تراشه  A17 Bionic اپل طبق این اطلاعات باشد، ممکن است رسیدن به اپل برای اندروید چالش برانگیز باشد. همچنین، عملکرد ‌آنها در بازار تلفن همراه در سال جاری دو برابر و سری آیفون 15 پرو به یک گزینه بسیار محبوب تبدیل خواهد شد.

تاریخچه تراشه های موبایل اپل

تراشه‌های Bionic اپل تراشه‌های سفارشی آیفون، آی‌پد و سایر دستگاه‌های اپل هستند. طراحی این تراشه ها توسط اپل ‌ها به دست TSMC، یک شرکت تولید‌کننده قطعات نیمه هادی تایوانی صورت می‌گیرد.

اولین تراشه Bionic، A4، در سال 2010 با آیفون 4 به عنوان اولین تلفن همراه شامل آن روانه بازار شد. این تراشه همچنین اولین تراشه (SoC) اپل با معماری ARM بود. اولین آی‌پد و همچنین آی‌پاد تاچ نیز از این تراشه بهره‌مند بودند.

در سال 2011، اپل تراشه A5 را معرفی و از آن در عرضه آیفون  4S، آی‌پد ۲ و آی‌پد مینی استفاده کرد. این تراشه اولین تراشه اپل شامل یک پردازنده دو هسته ای و یک واحد پردازش گرافیکی چهار هسته ای (GPU) بود.

تراشه A6 در سال 2012 معرفی و در آیفون 5 و آی‌پاد تاچ نسل پنجم استفاده شد. این تراشه شامل یک CPU دو هسته ای سفارشی و یک GPU سه هسته ای بود.

تراشه A7 در سال 2013 معرفی شد و اولین پردازنده 64 بیتی مورد استفاده در گوشی های هوشمند بود. این تراشه در آیفون 5S، آی‌پد ایر و آی‌پد مینی ۲ استفاده شد.

تراشه A8 در سال 2014 معرفی و در آیفون 6 و آیفون 6 پلاس استفاده شد. این تراشه شامل یک CPU دو هسته ای سفارشی و یک GPU شش هسته ای بود.

تراشه A9 در سال 2015 معرفی و در آیفون 6 اس، آیفون 6 اس پلاس و آیفون SE استفاده شد. این تراشه شامل یک CPU دو هسته ای سفارشی و یک GPU شش هسته ای بود.

تراشه A10 Fusion در سال 2016 معرفی و در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس استفاده شد و شامل یک CPU چهار هسته ای، با دو هسته با کارایی بالا و دو هسته کم مصرف و یک GPU شش هسته ای بود.

تراشه های Bionic

تراشه A11 Bionic در سال 2017 معرفی شد. و در آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X مورد استفاده قرار گرفت. این تراشه شامل یک CPU شش هسته ای، با دو هسته با عملکرد بالا و چهار هسته کم مصرف و یک GPU سه هسته ای طراحی‌شده توسط اپل بود.

تراشه A12 Bionic در سال 2018 معرفی و در آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR استفاده شد. این تراشه دارای یک CPU شش هسته ای، با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف، و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته ای طراحی شده توسط اپل بود.

تراشه A13 Bionic در سال 2019 معرفی و در آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس استفاده شد. این تراشه دارای یک CPU شش هسته ای، با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف، و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته ای طراحی شده توسط اپل بود.

تراشه A14 Bionic در سال 2020 معرفی و در آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس استفاده شد. این تراشه شامل یک CPU شش هسته ای، با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف، و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته ای طراحی شده توسط اپل بود.

تراشه A15 Bionic در سال 2021 معرفی و در آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس استفاده شد. این تراشه شامل یک CPU شش هسته ای، با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف، و یک GPU پنج هسته ای طراحی شده توسط اپل است.

تراشه‌های Bionic اپل یکی از اجزای مهم دستگاه‌های آن هستند و عملکرد سریع و کارآمد، گرافیک بهبود یافته و افزایش عمر باتری را فراهم می‌کنند. توانایی اپل در طراحی و ساخت داخلی تراشه های خود، مزیت قابل توجه آنها در بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.