سرماخوردگی طولانی مدت چیست؟

یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی غیرکووید مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات‌الریه نیز می‌توانند از علائم طولانی مدتی رنج ببرند.

به گزارش تکناک، این یافته ها آگاهی در مورد وجود عفونت های تنفسی طولانی‌مدت به غیر از کووید طولانی مدت را افزایش می دهد.

همه ما درباره کووید طولانی مدت شنیده ایم که در آن علائم و نشانه های COVID-19 بیش از چهار هفته پس از عفونت حاد باقی می مانند. اکنون یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، نشان داده است که نسخه‌های طولانی عفونت‌های تنفسی غیرکووید مانند سرماخوردگی طولانی مدت نیز وجود دارد.

محققان از 10171 بزرگسال بریتانیایی خواستند که 16 علامت را که معمولاً در طولانی‌مدت COVID-19 یافت می شود، مانند خستگی، تنگی نفس، درد و سرگیجه گزارش کنند. سپس آنها میزان شیوع این علائم را در میان سه گروه مقایسه کردند: افرادی که کووید گرفته بودند، کسانی که عفونت حاد تنفسی دیگری (ARI) را گزارش کرده بودند اما آزمایش COVID آنها منفی بود، و کسانی که هیچ کدام را گزارش نکرده بودند.

آنها تنها روی افرادی که بیش از چهار هفته قبل به کووید یا عفونت دیگری آلوده شده بودند و سلامت عمومی آنها قبل از عفونت و اینکه آیا آنها بیماری ریوی موجود داشتند یا خیر، روی علائم طولانی مدت تمرکز کردند.

جولیا ویوالدی، سرپرست و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان داد که همه علائم در نظر گرفته شده در افراد مبتلا به کووید قبلی، بیشتر از افرادی که هیچ عفونتی نداشتند، شایع‌تر بود، صرف نظر از اینکه آنها کووید طولانی را گزارش کرده‌اند یا خیر. اما این یافته ها فقط مختص کووید نیست. تقریباً تمام علائمی که ما آنها را بررسی کردیم در افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی غیرکووید، نسبت به افراد بدون عفونت نیز شایع‌تر بود.

محققان می گویند که یافته های آنها نشان می دهد که علائم پس از عفونت های حاد غیر کووید ممکن است توسط پزشکان تشخیص داده نشود.

ویوالدی گفت: به عبارت دیگر، یافته‌های ما حاکی از وجود یک سرماخوردگی طولانی‌مدت است که به معنی اثرات طولانی مدت سایر عفونت‌های تنفسی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات‌الریه، که در حال حاضر ناشناخته مانده‌اند، می باشد.

برخی از شایع ترین علائم سرماخوردگی طولانی مدت شامل سرفه، معده درد و اسهال بود که توسط شرکت کنندگان در مطالعه به طور متوسط 11 هفته پس از عفونت اولیه گزارش شد. اگرچه محققان شواهدی پیدا نکردند که علائم طولانی مدت سرماخوردگی با علائم طولانی مدت کووید مانند از دست دادن چشایی و بویایی، شدت یا طول یکسانی داشته باشد، اما آنها می گویند که این مطالعه سایر بیماری های تنفسی طولانی را نشان می دهد.

ویوالدی گفت: فقدان آگاهی یا حتی فقدان یک اصطلاح رایج مانند سرماخوردگی طولانی یا آنفولانزای طولانی مدت، از گزارش و تشخیص این شرایط جلوگیری می‌کند. افرادی که سرماخوردگی طولانی مدت خود را گزارش می کنند ممکن است به دلیل طیف گسترده علائم و فقدان تست های تشخیصی، همچنان برای تشخیص بیماری خود دچار مشکل شوند.

در فوریه 2023، گزارش شد که پس از همه‌گیری ویروس کرونا، افزایشی در موارد ابتلا به عفونت‌های استرپتوکوک A، آنفولانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) وجود داشته است. اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر افزایش عفونت‌های متاپنوموویروس انسانی (HMPV) در ایالات متحده و استرالیا گزارش شده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که مداخلات مرتبط با بیماری های همه گیر مانند فاصله گذاری اجتماعی و فرنطینه به طور قابل توجهی الگوهای فصلی برخی از ویروس ها را تغییر داده است که با حذف این مداخلات منجر به افزایش عفونت ها شد.

محققان می گویند که تمرکز بر کووید طولانی مدت راه را برای درک بهتر اثرات بلندمدت سایر عفونت ها باز کرده است که این چیز خوبی است.

ویوالدی گفت: در تقاضای شناخت وضعیت خود، افراد مبتلا به کووید طولانی مدت به طور کلی سندرم‌های پس از عفونت را مورد توجه قرار می‌دهند. اکنون زمان بهبود درک، تشخیص و درمان این شرایط است تا منتظر همه گیری دیگر نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.