نوسانات شدید بازار رمزارز پس از سقوط استیبل کوین USDC

دومین استیبل کوین بزرگ در بخش رمزارز USDC از قیمت دلاری خود در روز شنبه سقوط کرد و تا 81.5 سنت معامله شد.

دومین استیبل کوین بزرگ در بخش رمزارز USDC از قیمت دلاری خود در روز شنبه سقوط کرد و تا 81.5 سنت معامله شد. سقوط استیبل کوین USDC به این دلیل است که صرافی Circle Internet Financial Ltd تحت تاثیر ورشکستگی بانک Silicon Valley (SVB) قرار دارد.

به گزارش تکناک، استیبل کوین USD Coin یا USDC، یک قسمت کلیدی از بازارهای رمزارز است و قرار است ارزش 1 دلار ثابتی داشته باشد که به طور کامل توسط ذخایر پول نقد و اوراق خزانه با تاریخ کوتاه پشتیبانی می شود. اما 3.3 میلیارد دلار از این ذخیره تقریباً 40 میلیارد دلاری متعلق به بانک Silicon Valley است که به تازگی یکی از بزرگترین ورشکستگی ها را در بین بانک های ایالات متحده آمریکا تجربه کرده است.

قانونگذاران بانک را روز جمعه توقیف کردند و سرمایه گذاران منتظر شفافیت بیشتر در مورد بازگشت سپرده ها هستند. در این حین، ارزش USDC به زیر 1 دلار سقوط کرد و تا ساعت 3:28 بعد از ظهر در حدود 90 سنت معامله شد. شنبه در سنگاپور استیبل کوین‌های کوچک‌تر مانند DAI و Pax Dollar نیز از سطوح مورد نظر خود سقوط کردند، که نشانه‌ای از تنش فراگیر است.

این نگرانی ها تاکنون به بالاترین استیبل کوین که تتر است و قیمت آن 1 دلار میباشد سرایت نکرده است.تتر قبلاً ذخایر خود را بررسی دقیق کرده بود. بازارهای گسترده تر ارزهای دیجیتال هفته سختی را سپری می کنند، اما شنبه ثابت بودند و بیت کوین تغییر چندانی نکرده است.

دانته دیسپارت، مدیر ارشد استراتژی Circle، سقوط بانک سیلیکون ولی را به عنوان “شکست قو سیاه” در سیستم مالی ایالات متحده توصیف کرد و در توییتی گفت که بدون برنامه نجات فدرال، پیامدهای گسترده تری برای تجارت، بانکداری و کارآفرینان وجود خواهد داشت.

داده های CoinGecko نشان می دهد USDC دارای عرضه در گردش حدود 41 میلیارد توکن و ارزش بازار تقریباً 36 میلیارد دلار است. به گفته شرکت تحقیقاتی بلاک چین Nansen، 2 میلیارد دلار USDC در 24 ساعت گذشته رها سازی شده است و داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که USDC تا 81.5 سنت معامله شده است.

اقدام صرافی کوین بیس (Coinbase)

استیبل کوین‌هایی مانند USDC در نظر گرفته شده‌اند تا ارزشی را در برابر یک دارایی بسیار نقدشونده دیگر مانند دلار آمریکا نگه دارند. آنها اشکال مختلفی دارند و برخی مانند Circle توسط ذخایر پول نقد و اوراق قرضه پشتیبانی می شوند. سرمایه‌گذاران معمولاً وجوه خود را در استیبل کوین‌ها حفظ می کنند که بین معاملات رمزارز حرکت می‌کنند.

با بدتر شدن قیمت USDC، صرافی رمزارز مستقر در ایالات متحده، Coinbase Global Inc اعلام کرد که تبدیل USDC به دلار آمریکا را در آخر هفته به طور موقت متوقف می‌کند و از روز دوشنبه با باز شدن بانک‌ها از سر خواهد گرفت.

سقوط USDC بر بروی برنامه‌های مالی غیرمتمرکز که به شدت به معاملات مربوط به استیبل کوین متکی هستند به کاربران امکان داد و ستد، استقراض و قرض دادن سکه‌ها را می‌دهد تأثیر منفی گذاشته است.

تئونگ هنگ، مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری رمزارز Satori Research، درباره ورشکستگی بانکSilicon Valley (SVB) گفت: اگر در این هفته برنامه نجات مشخصی وجود نداشته باشد، من فکر می کنم بازارها هفته آینده نیز نزولی خواهند بود.

مشکلات رمزارز

بخش کریپتو در حال حاضر از یک شکست طولانی مدت که از نوامبر 2021، آغاز شده و 2 تریلیون دلار ارزش دارایی های دیجیتال را کاهش داده رنج می برد. این روند، فروپاشی هایی را در استیبل کوین TerraUSD، صندوق تامین سرمایه Three Arrows و صرافی FTX را در پی داشت.

توکن TerraUSD معروف به USDT سعی کرد از ترکیبی از الگوریتم‌ها و مشوق‌های معامله شامل یک توکن خواهر (Luna)، استفاده کند تا ارزش خود را حفظ کند. حذف 60 میلیارد دلاری از این سیستم، بررسی نظارتی جهانی در مورد استیبل کوین ها را تشدید کرد.

هائوهان ژو، مدیر اجرایی Apifiny، یک پلتفرم معاملات سازمانی، گفت: من فکر می‌کنم وضعیت بازار قیمت USDC را کاهش داد همانطور که سقوط Luna قیمت USDT را دچار نوسان کرده بود. این ناشی از قرار گرفتن Circle در SVB همچنین صرافی Coinbase در این بانک است که عملکرد تبدیل USDC خود را مسدود کرده است.

شرکت‌های رمزارز از جمله بایننس و تتر در روز جمعه از توییتر استفاده کردند تا به مشتریان خود اطمینان دهند ورشکستگی بانک SVB خطری برای آنها ندارد.

چانگ‌پنگ ژائو، مدیر اجرایی بایننس، بزرگترین صرافی دارایی‌های دیجیتال، در توییتی اعلام کرد که شرکت در معرض خطر نیست و دارایی‌های آن امن است.

شرکت Paxos Trust، ناشر Pax Dollar و صرافی ارزهای دیجیتال Gemini، طبق اظهارات اخیر خود در حساب‌های رسمی توییتر اعلام کردند که هیچ ارتباطی با بانک SVB ندارند. پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر در توییتی گفت که بزرگترین استیبل کوین تحت تاثیر ورشکستگی SVB قرار ندارد.

در مقابل، طبق پرونده دادگاه، وام دهنده ورشکسته رمزارز BlockFi حدود 227 میلیون دلار در یک حساب در بانک SVB دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.