سقوط 2 پله ای زبان فارسی در فضای وب

سهم زبان فارسی در فضای وب طبق گزارش  W3tech نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ۲.۶ درصد به ۱.۶ درصد رسیده است.

به گزارش تکناک به نقل از ماهنامه پیوست، همچنین جایگاه زبان فارسی نیز ۲ پله سقوط کرده و در جایگاه دهم در میان زبان‌های پرکاربرد قرار گرفته است.

بررسی دوره جدید گزارش W3tech نشان می‌دهد تنها ۱.۶ درصد از وب‌سایت‌هایی که زبان محتوای آنها را می‌شناسیم از فارسی استفاده می‌کنند. این گزارش بیانگر آن است که جایگاه زبان فارسی در میان زبان‌های پرکاربرد وب در سال ۱۴۰۰ دو پله‌ و در سال ۱۴۰۱ تقریباً پنج پله کاهش یافت.

در واقع، در مرداد ۱۴۰۰ بود که مقام‌های دولتی و کاربران فضای مجازی فارسی به کسب جایگاه پنجم میان زبان‌های پرکاربرد وب واکنش‌ نشان دادند و کسب این جایگاه را نشان از «رشد شتابان خط و زبان فارسی در اینترنت» می‌دانستند، این جایگاه در دو سال گذشته روندی نزولی داشته است.

در مرداد ۱۴۰۰ گفته شد سه سایت دیجی‌کالا، آپارت و ورزش‌سه در فضای مجازی و همچنین افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در سال‌های گذشته دلیل رشد زبان فارسی بوده و در گزارش آن زمان  W3tech این سه سایت فارسی در صدر قرار داشتند. با این حال، در گزارش حاضر W3tech نام هیچ یک از این سه سایت ایرانی نیامده است و سایت‌اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، توییتر، ویکی‌پدیا، آفیس، وردپرس و غیره در صدر قرار دارند.

این نمودار آمار استفاده از زبان فارسی را به عنوان یک زبان در محتوای وب نشان می‌دهد.

در حال حاضر زبان انگلیسی با ۵۳.۶ درصد در رتبه نخست، زبان اسپانیولی با ۵.۳ درصد در رتبه دوم، زبان روسی با ۴.۸ درصد در رتبه سوم، زبان آلمانی با ۴.۵ درصد در رتبه چهارم، زبان فرانسوی با ۴.۳ درصد در رتبه پنجم، زبان ژاپنی با ۴ درصد در رتبه ششم، زبان پرتغالی با ۲.۸ درصد در رتبه هفتم، زبان ترکی با ۲.۲ درصد در رتبه هشتم، زبان ایتالیایی با ۲.۱ درصد در رتبه نهم و زبان فارسی و هلندی-فنلاندی با ۱.۶ درصد همزمان جایگاه دهم را در میان زبان‌های پرکاربرد وب کسب کرده‌اند.

این نمودار روند تاریخی درصد استفاده از وب‌سایت‌های فارسی را نشان می‌دهد.

گزارش جدید W3tech نشان می‌دهد محبوب‌ترین وب‌سایت‌های مورد استفاده برای زبان فارسی چنین بوده‌اند:

Facebook.com

Twitter.com

Wikipedia.org

Office.com

WordPress.com

Whatsapp.com

Blogger.com

Debian.org

Canva.com

Samsung.com

همچنین انتخاب تصادفی سایت‌ها با استفاده از فارسی نیز از این قرار بوده‌اند:

Kermany.com

Vatandar.org

Soteledu.com

Hghouse.ir

Floractiveiran.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.