اولین سویا ویرایش ژن شده چین تاییدیه گرفت

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده است، چین بیخطر بودن اولین سویا ویرایش ژن شده را تایید کرده است.

به گزارش تکناک، شرکت بیوتکنولوژی شاندونگ شونفنگ این دانه سویای ویرایش ژن شده را ایجاد کرد. این شرکت برای افزایش سطح اسید اولئیک (چربی سالم گیاه)، دو ژن موجود در سویا را تغییر داده است.

بر اساس سندی که از سوی وزارت کشاورزی و امور روستایی چین صادر شده است، گواهی ایمنی سویا ویرایش ژن به مدت پنج سال از تاریخ 31 آوریل تایید شده است.این اولین اقدام چین در این مورد است و برای مدت طولانی و به صورت بی وقفه برای افزایش تولید مواد غذایی با استفاده از این تکنیک تلاش کرده است.

در این تکنیک، ژن‌های محصول تغییر می‌کنند تا آن را سالم‌تر یا در برابر استرس‌های محیطی مقاوم‌تر کنند. در همین حال، اصلاح ژنتیکی شامل معرفی ژن های خارجی از یک گیاه دیگر برای بهبود کارایی آن است. ویرایش ژن یک رویکرد کم خطرتر برای بهبود عملکرد محصول نسبت به اصلاح ژنتیکی است.

بر اساس گزارش ها، چین نیز سال گذشته قوانین آزمایشی ویرایش ژن را برای بهبود امنیت غذایی و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بزرگترین جمعیت جهان وضع کرد.

اگرچه هنوز راه درازی در پیش است تا کشاورزان در چین بتوانند سویای اصلاح شده ژنتیکی شده را کشت کنند، مهم ترین گام در فرآیند نظارتی، تایید انواع دانه های ویرایش شده ژنی است که می توان از آنها استفاده کرد.

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده است، چین بیخطر بودن اولین سویا ویرایش ژن شده را تایید کرده است.

گفته می شود که شونفنگ اولین شرکتی در چین است که روی تجاری سازی محصولات ویرایش شده ژنی کار می کند. این شرکت خصوصی در حال مطالعه 20 محصول ویرایش شده ژنی دیگر از جمله برنج، گندم، ذرت، برنج مقاوم به علف کش، سویا ویرایش ژن و کاهو با سطوح بالای ویتامین C بوده است.

علاوه بر این، چین نیز در حال کار بر روی محصولات ویرایش ژن است. با این روند انتظار می رود آزمایشات در مقیاس بزرگ برای انواع ذرت در سال جاری انجام شود.

ایالات متحده آمریکا نیز در این زمینه سخت کار کرده است. شرکت Calyxt در سال 2019 برای اولین دانه سویای ویرایش شده ژنی در ایالات متحده تاییدیه دریافت کرد.

چندین کشور دیگر نیز در حال آزمایش با محصولات ویرایش شده ژن هستند. برای مثال، ژاپن گوجه‌فرنگی‌های ویرایش ‌شده ژنی و ماهی‌هایی با رشد سریع‌تر را تأیید کرده است. در مارس 2023، انگلستان توسعه تجاری غذاهای ویرایش شده ژنی را قانونی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.