چگونه بو روی رنگ هایی که می بینیم تاثیر می گذارد؟

جدیدترین مطالعات محققان نشان می دهد یک همبستگی قوی بین بو و رنگ وجود دارد که کاملاً عادی است.

به گزارش تکناک، سینستزی یک پدیده ادراکی است که در آن فعال‌سازی یک مسیر حسی یا ذهنی منجر به تجربه‌های غیرارادی در مسیر دیگر می‌شود. ایده رنگ بو یا ارتباط بوها با رنگ‌ها است.

در این حالت، کسانی که سینستزی رنگ-بو که یک نوع خاص از سینستزی است را تجربه می‌کنند، ممکن است فکر کنند که بوها، رنگ‌های متناظری دارند.

اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که این پدیده ممکن است در واقع شایع تر از آنچه قبلاً انتظار می رفت باشد. دکتر رایان وارد، استاد ارشد دانشگاه جان مورز لیورپول در لیورپول، در بیانیه‌ای درباره این تحقیق جدید گفت: در این تحقیق ما نشان می‌دهیم که وجود بوهای مختلف بر نحوه درک انسان از رنگ تأثیر می‌گذارد.

24 زن و مرد بالغ بین 20 تا 57 سال تحت آزمایش وارد و همکارانش قرار گرفتند تا وجود و قدرت همبستگی بو و رنگ (color : characteristic of visual perception) مشخص شود. در طول مدت آزمایش، شرکت کنندگان در مقابل یک صفحه نمایش در فضایی عاری از محرک های حسی مزاحم می نشستند. هیچ یک از آنها کوررنگ نبودند یا حس بویایی ضعیفی نداشتند و از اسپری یا عطر هم استفاده نکرده بودند.

در یک محفظه ایزوله به مدت چهار دقیقه از دستگاه تصفیه هوا استفاده شد تا تمامی بوهای موجود در هوا از بین برود. سپس به مدت پنج دقیقه، یک پخش کننده اولتراسونیک، یکی از شش رایحه را که به طور تصادفی از کارامل، گیلاس، قهوه، لیمو و نعناع انتخاب شده بود، به همراه آب بدون بو به عنوان عامل تحت کنترل، در فضا منتشر کرد.

سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا رنگ ارائه شده بر روی صفحه را تغییر دهند و محدوده را تا زمانی که به رنگی که تصور می کردند برسند، تنظیم کنند.

وارد توضیح داد: در مطالعه قبلی، ما نشان داده بودیم که بوی کارامل معمولاً با رنگ قهوه‌ای تیره و زرد، قهوه با رنگ قهوه‌ای تیره و قرمز، گیلاس با رنگ صورتی، قرمز و بنفش، نعناع فلفلی با رنگ سبز و آبی و لیمو با رنگ زرد، سبز و صورتی همراه است.

یافته هایی جدید با نتایج قدیمی

نتایج جدید نشان داد که افراد تمایل قابل توجهی به بی اعتنایی به رنگ خاکستری به طور طبیعی دارند. به عنوان مثال، افراد زمانی که با بوی قهوه مواجه می شدند، به جای انتخاب رنگ خاکستری، بیشتر تمایل به انتخاب رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز داشتند. به طور مشابه، وقتی با بوی کارامل در تماس هستند، بیشتر تمایل به انتخاب رنگ‌های طیف آبی به جای رنگ خاکستری دارند.

این نتایج نشان می‌دهد که در چهارتا از پنج بوی لیمو، کارامل، گیلاس و قهوه، ادراک از رنگ خاکستری به سمت تطابق‌های متقابل پیش‌بینی شده خود فرد حرکت کرده است. این تطابق‌های متقابل پیش‌بینی شده نشان می‌دهند که نقش تداعی های متقابل در پردازش ورودی حسی به حدی قوی است که تأثیر آن بر روی نحوه درک اطلاعات از حواس مختلف که در اینجا بین بو و رنگ بود، قابل توجه است.

تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا دقیقاً چگونه بو بر درک رنگ تأثیر می گذارد، اما این تحقیق جدید با اطمینان نشان می دهد که بین این دو همبستگی وجود دارد. این بدان معنی است که سینستزی در واقع بسیار رایج است، فقط قبلا هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.