نور شبانه خطر افسردگی را 30 درصد افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور در شب، ساعت داخلی بدن ما را به هم می زند و خطر ابتلا به بیماری های روانی از جمله افسردگی را افزایش می دهد.

به گزارش تکناک، این در حالی است که قرار گرفتن در معرض نور در روز این خطر را کاهش می دهد. یافته‌های این مطالعه ابزاری ساده و مؤثر و غیردارویی برای بهبود سلامت روان ارائه می‌دهند.

ساعت درونی بدن ما یا همان ریتم شبانه روزی، چرخه های هوشیاری و خواب آلودگی را با واکنش به تغییرات نور (light : electromagnetic radiation in or near visible spectrum) در محیط تنظیم می کند. اگرچه موارد دیگری مانند ورزش، فعالیت اجتماعی و دما نیز می‌توانند بر این ریتم شبانه‌روزی تأثیر بگذارند، اما نور دارای قوی‌ترین تأثیر بر ساعت شبانه روزی بدن است.

اختلال در ریتم شبانه روزی یکی از ویژگی های مشترک بسیاری از اختلالات روانپزشکی است. بنابراین منطقی است که قرار گرفتن در معرض نور یک عامل خطرناک محیطی قابل تغییر در بیماری های روانی باشد. اخیرا محققان دانشگاه موناش بزرگترین مطالعه جهان را در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض نور روز و شب بر خطر ابتلا به بیماری های روانی رهبری کردند.

محققان 86772 شرکت‌کننده بزرگسال را که از نظر قرار گرفتن در معرض نور، خواب، فعالیت بدنی و سلامت روان مورد بررسی قرار گرفتند، انتخاب کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که در افرادی که در شب در معرض نور زیاد قرار می گیرند، خطر افسردگی 30 درصد افزایش می یابد، در حالی که در افرادی که در معرض نور زیاد در روز قرار می گیرند، خطر افسردگی 20 درصد کاهش می یابد.

الگوهای مشابهی برای رفتارهای خودآزاری، روان پریشی، اختلال دوقطبی، اختلال اضطراب فراگیر و PTSD مشاهده شد. یافته‌ها هنگام محاسبه عوامل جمعیت شناختی، فعالیت بدنی، خواب، شیفت های کاری، محیط زندگی و سلامت قلبی متابولیک سازگار بودند.

شان کین، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: یافته‌های ما تأثیر اجتماعی عظیمی خواهند داشت. هنگامی که مردم درک کنند که الگوهای قرار گرفتن در معرض نور تأثیر قدرتمندی بر سلامت روان آنها دارد، می توانند اقدامات ساده ای را برای بهینه سازی سلامت خود انجام دهند. این مسئله در مورد دریافت نور روشن در روز و تاریکی در شب است.

محققان می گویند که زندگی مدرن به ویژه نور مصنوعی و نور (یک تابش الکترومغناطیسی قابل دید توسط چشم انسان و دیگر جانداران) دستگاه هایی مانند گوشی ها، کامپیوتر و صفحه تلویزیون، ساعت های داخلی بدن ما را گیج کرده است و نحوه تکامل مغز ما برای بهترین عملکرد در نور روشن روز را به چالش می کشد.

کین گفت: انسان‌های امروزی این موضوع را به چالش می‌کشند و حدود 90 درصد از روز را در داخل خانه زیر نورهای الکتریکی می‌گذرانند، که در مقایسه با چرخه‌های نور طبیعی و تاریکی، در طول روز بسیار کم و در شب بسیار روشن است. این موضوع برای بدن ما گیج کننده است و ما را ناخوش می کند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که اجتناب از نور در شب و جستجوی نور در روز ممکن است یک راه ساده و غیردارویی موثر برای بهبود سلامت روان باشد.

این مطالعه در مجله Nature Mental Health منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.