سیگار الکترونیکی خطرناک تر از سیگار

سیگار های الکترونیکی، دستگاه‌ هایی هستند که مایعی را به یک گاز گرم تبدیل می‌ کنند و افراد  این گاز را استنشاق می‌ کنند .این عمل ویپینگ نام دارد و به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای کشیدن سیگار سنتی محبوب شده است، اما نگرانی های زیادی هم در مورد خطرات سلامتی مرتبط با سیگار های الکترونیکی وجود دارد

 مطالعات جدید نشان می دهد که ریه افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌ کنند، التهاب بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری و حتی افراد سیگاری دارد.

به گزارش تکناک، در سال‌ های اخیر، میزان استفاده از سیگار های الکترونیکی ( safety of electronic cigarettes ) به ویژه در بین جوانان و نوجوانان، افزایش چشمگیری داشته است. باور گسترده این است که سیگارهای الکترونیکی جایگزین ایمن‌ تری برای سیگارهای سنتی هستند، در حالی که مشخص شده است که سیگار های الکترونیکی باعث التهاب ریوی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری ‌های مربوط به ریه می ‌شوند. علاوه بر این، ایمنی بلند مدت سیگار های الکترونیکی به طور کامل ارزیابی نشده است و بسیاری از سؤالات در مورد تأثیر آنها بر سلامت، بی ‌پاسخ مانده است.

منابع موجود نشان می دهند که سیگار الکترونیکی باعث ریه های ملتهب تری نسبت به افراد سیگاری و غیرسیگاری می شود. در این زمینه، یک مطالعه جدید با استفاده از یک ردیاب پرتوی به نام 18F-NOS، برای مقایسه التهاب ریه بین مصرف کنندگان سیگار عادی و سیگار الکترونیکی در داخل بدن انجام شده است. قبلاً برای بررسی التهاب در افراد سیگاری و ویپر از تصویربرداری با استفاده از 18F-FDG استفاده شده بود، اما نتایج آن محدود بودند.

این اولین مطالعه ‌ای است که نشان می‌ دهد استفاده از سیگارهای الکترونیکی برای بخار کردن مایعات الکترونیکی، منجر به یک پاسخ التهابی منحصر به فرد در ریه‌ها می ‌شود که با سیگار کشیدن عادی متفاوت است و آسیب دیدگی بیشتری نسبت به مصرف سیگار به دنبال دارد.

دکتر ریگان وتریل، نویسنده اصلی این مطالعه، بیان کرد که آنزیم iNOS  که با بیماری های التهابی حاد و مزمن مرتبط است، در مصرف کنندگان سیگار های الکترونیکی و سیگار های عادی، بیش از حد فعال می شود. این امر باعث می شود که این آنزیم به یک هدف مناسب برای تصویربرداری مولکولی از التهاب ریه و بیماری های التهابی ریه تبدیل شود.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند. هر گروه شامل پنج نفر بود، این گروه‌ ها شامل پنج مصرف ‌کننده سیگار الکترونیکی، پنج مصرف ‌کننده سیگار عادی و پنج نفر که هیچگونه سیگاری مصرف نمی‌ کردند، می شد. برای ارزیابی و مقایسه میزان التهاب ریه در این گروه‌ها، از تصویربرداری با استفاده از 18F-NOS PET استفاده شد.

خلاصه ای از این مطالعه آزمایشی و یافته های اولیه تصویربرداری.

نتایج نشان داد که مصرف‌ کنندگان سیگارهای الکترونیکی نسبت به افراد سیگاری و همچنین افرادی که هرگز سیگار نمی‌ کشیدند، التهاب ریه بیشتری داشتند. همچنین، ارتباط مثبتی بین میزان فعالیت ریه و محیط التهابی نیز یافت شد. این نتایج نشان می ‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است باعث افزایش التهاب ریوی شود.

دکتر وتریل، نویسنده اصلی این مطالعه، بیان کرد که دانستن این یافته ‌ها به بیماران شواهد بیشتری در مورد اثرات مضر استفاده از سیگارهای الکترونیکی بر ریه ‌ها ارائه می ‌دهد. این آزمایش، آنچه در حال حاضر در مورد تأثیرات استفاده از سیگارهای الکترونیکی بر سلامت تنفسی شناخته شده است، را بهبود بخشیده و درک بهتری از آسیب ‌های ناشی از سیگارهای الکترونیکی و راهکارهای کاهش این آسیب ‌ها ارائه می‌دهد.

دکتر جیکوب دوبروف، نویسنده ارشد این مطالعه، آینده‌ی مثبتی را برای استفاده از تصویربرداری مولکولی در درک اثرات سیگارهای الکترونیکی پیش ‌بینی می‌ کند و تأکید می ‌کند که این یافته ‌ها نشان می ‌دهند که تصویربرداری مولکولی می ‌تواند به طور منحصر به‌ فردی برای شناسایی و اندازه ‌گیری آسیب‌ های فیزیکی مرتبط با سیگارهای الکترونیکی به عنوان وسیله ‌ای امن‌ تر برای استعمال نیکوتین مورد استفاده قرار بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.