کاهش زمان شارژ خودروهای الکتریکی به 6 دقیقه

شرکت باتری‌ سازی بریتانیایی Nyobolt با بازطراحی لوتوس الیزه الکتریکی وعده شارژ 6 دقیقه ای خودروهای الکتریکی را می دهد.

به گزارش تکناک، چشم انداز یک ماشین الکتریکی که می تواند ظرف 10 دقیقه یا کمتر شارژ شود و دوباره به بزرگراه بازگردد، سال هاست که توسط بسیاری از جمله برخی از نام های بسیار بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است.

اما زمان شارژ در خیابان هنوز به این سرعت نزدیک نیست. با این حال، وعده جدید شارژ زیر 10 دقیقه هنوز هم هیجان انگیز است. حتی اگر شارژ شش دقیقه‌ای شرکت باتری‌سازی بریتانیایی Nyobolt موفقیت آمیز نباشد، حداقل این ایده به ما می‌دهد که یک جانشین تمام الکتریکی 2023 لوتوس الیزه که توسط همان گروهی طراحی شده است که الیزه اصلی را ساخته اند، چگونه به نظر می‌رسد.

شرکت باتری‌ سازی بریتانیایی Nyobolt با بازطراحی لوتوس الیزه الکتریکی وعده شارژ 6 دقیقه ای خودروهای الکتریکی را می دهد.

شش دقیقه هنوز چند برابر بیشتر از میانگین دو دقیقه پر شدن باک با بنزین است که توسط مؤسسه نفت آمریکا تخمین زده شده است، اما این مقدار در حال تغییر است. این به اندازه کافی سریع است که آن را به یک توقف سریع و راحت در بزرگراه تبدیل کند و خودروسازان را از شر مصرف منابع طبیعی بیشتر و ایجاد بسته های باتری بزرگتر  خلاص کند.

به همین دلیل است که نخبگان شرکت Nyobolt در سال 2019 گرد هم آمدند تا یک باتری با قابلیت شارژ بسیار سریع ایجاد کنند. آن‌ها روی باتری‌ای کار کرده‌اند که از اکسید نیوبیم تنگستن در آند خود استفاده می‌کند و می‌گویند که این فرمول چگالی توان بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند و توانایی پشتیبانی از شارژ سریع‌تر را دارد.

اگر بخواهیم حرف این شرکت را واقعی در نظر بگیریم، این فناوری تقریباً آماده است و سال آینده وارد مرحله تولید خواهد شد. در کل  بهتر است وعده های یک شرکت را پیش از آنکه عملی نشده به صورت قطعی در نظر نگیریم  اما Nyobolt مطمئناً در حال حاضر توجه ما را جلب کرده است.

یک باتری خودروی الکتریکی که در 6 دقیقه شارژ میشود باید برای جلب توجه همه کافی باشد، اما برای اطمینان، Nyobolt به جولیان تامسون طراح خودرو بریتانیایی دستور داد تا پوسته ای که باتری را در خود نگه میدارد طراحی کند که به همان اندازه جالب باشد. تامسون در لوتوس به عنوان مدیر طراحی نسل اول الیزه بود که در سال 1996 راه اندازی شد. تامسون باNyobolt ، به دنبال بازسازی الیزه به یک رودستر مدرن با ابعاد تهاجمی تر بود و دوستانش در استودیوی طراحی و مهندسی Callum به او کمک کردند تا این چشم انداز را اجرا کند.

علاوه بر ارتباط تاریخی آشکار، یک الیزه امروزی سبک کاملی از سبک وزنی و چابکی دو نفره را برای برجسته کردن یک باتری سبک، پرقدرت و با شارژ فوق سریع ارائه می دهد. می توان ویژگی های سری 1 الیزه اصلی را از اواخر دهه 90 در چراغ های گرد جلو، دریچه های عمیق کاپوت و ورودی های جانبی برجسته مشاهده کرد. حجم اضافه شده را می توان در تمام بدنه احساس کرد که دارای پشتی پهن تر و صاف تر از الیزه اصلی است. این خودرو دارای بدنه فیبر کربنی و سقف پانل کامپوزیت برداشتنی است.

البته، برای بررسی عمیق تر باید به زیر آن پوست نقره ای خیره کننده نگاه کنید. این خودرو دارای یک بسته باتری 35 کیلووات ساعتی است که نیروی کافی برای حدود 250 کیلومتر برد را فراهم میکند. این از منظر برد اصلاً چشمگیر نیست، اما وقتی می‌توانید در عرض شش دقیقه با زیرساخت شارژ موجود شارژ کنید، برد طولانی چندان اهمیتی ندارد. تیم می‌تواند با نگه داشتن باتری در اندازه و وزن متوسط، رودستری به وزن 907 کیلوگرم بسازد که به لوتوس الیزه نسبت به تسلا مدل S با وزن 2041 کیلوگرم نزدیک‌تر است. نقل قول دقیق Nyobolt می‌گوید وزن خودرو نزدیک به یک تن است.

اگر 250 کیلومتر با هر بار شارژ چندان چشمگیر به نظر نمی رسد، توجه داشته باشید که به مسافت بیش از 2400 کیلومتر در یک ساعت شارژ میرسد. اندازه باتری را دو برابر کنید و می توانید در عرض حدود 12 دقیقه شارژ 500 کیلومتر پیمایش داشته باشید. Nyobolt می‌گوید که فناوری باتری به همان اندازه برای بسته‌های با ظرفیت بالاتر در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر قابل استفاده است و این وسایل نقلیه نیز می‌توانند در عرض چند دقیقه شارژ شوند، زمانی که زیرساخت شارژ به اندازه کافی برای پشتیبانی از سرعت 1 مگاوات پیشرفته شوند.

Nyobolt می‌گوید باتری‌هایش می‌توانند از این سرعت‌های شارژ بدون کمتر کردن عمر سلول پشتیبانی کنند. می گوید باتری ها با موفقیت در بیش از 2000 چرخه شارژ سریع بدون از دست دادن عملکرد قابل توجه آزمایش شده است.

سای شیواردی، مدیرعامل Nyobolt گفت: پیش از این، فعال کردن یک وسیله نقلیه با شارژ سریع سبک وزن بدون به خطر انداختن عمر آن امکان‌پذیر نبود و بنابراین مردم به بسته‌های باتری پرهزینه و بزرگ در خودرو متکی بودند. با فناوری منحصربه‌فرد خود، به یک خودروی شارژی شش دقیقه‌ای دست یافته‌ایم و بسته‌های باتری کوچک‌تری را توسعه داده‌ایم که می‌توانند انرژی و شارژ بیشتری را در زمان کمتری ارائه دهند.

Nyobolt فناوری خود را آماده برای استقرار می داند و قصد دارد تولید خود را در اوایل سال 2024 آغاز کند. آیا این یک انقلاب قریب الوقوع  در شارژ خودروی الکتریکی صحبت است یا در آینده در هنگام تهیه لیست دیگری از وعده های شارژ زیر 10 دقیقه ای، Nyobolt  و وعده های هرگز محقق نشده آن را دوباره بررسی خواهیم کرد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.